Annons:
Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 3133 ggr
caenum
2011-04-19 00:39

Handtargets

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En tråd om inlärning av olika targets och vad de har för användningsområden.

Handtarget eller nostarget är en av de lättaste att lära in i och med att man kan utnyttja hundens nyfikenhet och belöningsförväntan. I stort sett alla hundar har någon gång (eller ofta) fått belöning från handen och därför har de hög belöningsförväntan när händerna kommer fram. Detta utnyttjar man genom att presentera handflatan och klicka när hunden nuddar vid den. Ta snabbt fram en godis med andra handen och lägg den "i targethanden" så att det tillkommer ännu mer belöningshistorik för att vara nära handen med nosen.

När hunden avancerat och förstår att den ska nudda vid handen så kan man kasta bort godisen för att ge hunden en chans att jobba sig tillbaka till targethanden igen.

Nästa steg är att man lär hunden att följa targethanden och att nudda den oberoende hur den hålls och hur hunden kommer in mot föraren.

Användningsområden för handtarget är många, dels är det en bra uppgift för hundar som har svårt för hundmöten, då kan man lära den att den skall hålla nosen mot handen under tiden som man går förbi mötande hundar.

Man kan använda handtarget när man lär hunden ingångar (in till fotposition - håll då handen där du vill att hunden skall placera sitt huvud och om du har lagt en bra grundträning i att den alltid söker upp targethanden rakt på så kommer den att placera sig i rätt position)

I många freestyletricks underlättar det att ha en bra inlärd handtarget.

På bilden hoppar min aussie upp för att nudda targethanden

http://4fota.se

Annons:
reverse
2011-04-24 15:45
#1

Bra tips! För mig har det inte funkat med target i möten med andra hundar, hundar är för populärt för min fortfarande, ingen belöning trumfar det riktigt. ;) Får försöka komma på något Premack-principsupplägg för det tror jag…

Jag försöker lära in en knuten näve som target nu, att han ska följa den vad jag än gör, som om man hade satt fast ett handtag på nosen och styr honom så att säga. =P Fick lära mig det på seminariet med Emily Larlham och det verkade sannerligen användbart. Det funkar ganska bra så länge jag inte försöker få honom att följa target backandes, då kör jag snarare in min näve i en vägg (hans nos)… Han står envist stilla, inte ett steg tar han. ;P

 //Lina

Mistle
2011-04-24 16:31
#2

När det gäller att använda handtarget för att få till en utgångsposition, hur gör man sen för att bli av med den hjälpen?

Jag har inte använt mig av den metoden, men har ändå lyckats få att hunden duttar in nosen i min hand vid utförandet. Det är inte varje gång, men det är tillräckligt ofta för att jag ska se det som ett litet problem.

[Aremea]
2011-05-13 15:10
#3

#2 Lär in att targeten inte är nosen mot handen, utan nosen 20 cm från handen (i luften).

Upp till toppen
Annons: