Annons:
Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 1935 ggr
Sehvrin
5/14/11, 2:35 PM

Lära in flera trick på en gång?

Kan man träna på flera trick samtidigt? När kan man börja öva in ett nytt trick?

Det känns som om det är lätt att tråka ut både sig själv och djuret om man bara tränar på ett trick i taget och börjar på ett nytt först när förra sitter.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
pius314
5/15/11, 9:57 AM
#1

Följer intresserat :-) Om hunden själv ska bjuda på beteendet borde man ju ha massa grejer på gång samtidigt. Eller ska man fokusera på ett beteende i taget?

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
PetraKarin
5/15/11, 3:34 PM
#2

Jag har själv funderat på detta och ibland känns det ju mest effektivt att bara ha ett eller två trick åt gången under inlärning och det kanske är bra om det någon gång är något som behöver extra energi men jag tror inte det är bra i långa loppet. Det blir väldigt enformigt både för mig och hunden.
Dessutom mår jag själv bäst av omväxling och jag tror man kan tänka samma i trickträning. Man lär sig väl inte så mycket egentligen på att bara nöta samma sak om och om igen.
"Ju mer de lär sig ju lättare har de att lära" sa min tränare.

Jag var på grundkurs hos Klickerklok förra helgen och då påbörjade vi flera övningar. Jag tänker fortsätta att jobba på alla dom för om vi bara tar ett i taget är ju risken stor att vi tappar massor av det vi lärde oss, och framför allt att jag tappar alla råd jag fick inför den fortsatta träningen.

Men jag är också nyfiken på svar från någon mer erfaren ;)


reverse
5/16/11, 12:05 PM
#3

Jag brukar ha flera saker på gång samtidigt, men tränar inte liknande saker inpå varandra. (Exempelvis träna på "vacker tass" ena stunden och vid nästa träningsstund träna "skäms" (lägga tassen mot nosen)). Inför lydnadsklass 1 förra sommaren var det dessutom mycket tacksamt att träna på flera saker och kunna variera, för han tyckte platsliggande var tråkigt, (ligga still?!), medan hopp över hinder var mycket roligt redan från början till exempel.

 //Lina

Sehvrin
5/16/11, 12:17 PM
#4

#3 Hur skiljer man på att det är olika saker man tränar? Hur får man djuret att förstå att man nu vill åt en helt annan grej?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

reverse
5/16/11, 12:57 PM
#5

En av de positiva sakerna med att träna mer än en sak samtidigt är att man får (i mitt fall hund) en hund som kommer att testa vad det är som förstärks nu när vi tränar. Tränar man enbart sitt, så kommer man få en hund som erbjuder sitt, för det är det enda som bliviti förstärkt. Jag gjorde just detta misstag när jag var helt ny och grön och hade således en valp som satt väldigt fint, men inte gjorde något annat… Hur man gör har jag förstått är väldigt olika vem man pratar med. Canis gillar shejping/frishejping till max har jag fått intrycket av, medan många andra klickertränare använder sig mycket av lure:ing i sin träning. Att vänta på att rätt beteende erbjuds och fortsätta därifrån, alternativt ge hunden en ledtråd i början av passet; det här är vad jag är ute efter nu osv. Det finns nog flera sätt. Jag brukar träna olika saker på olika platser i huset och liknande och det behöver inte vara i varsin ände av huset utan kanske i olika delar av köket liksom.

 //Lina

Upp till toppen
Annons: