Annons:
Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 1712 ggr
Cahira
2011-05-19 01:02

klickerrädsla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har 2 hundar, en dvärgschnauzertik på 7 år som är klickerrädd, och ett nytillskott på 1 år som verkar ha enorm kapacitet för tricks och liknande, speciellt om man klickar. Han är en mittelspitz.

Jag har testat allt med min äldre hund. Jag har nu en softclick och hon ligger bara och skakar så långt ifrån hon kan om jag klickar i hennes närhet. Försöker jag klicka henne så tar hon inte emot godsakerna, eller spyr av stressen.

Jag har dock mha min familj fått en stund ensamtid med hanen och börjat klicka in honom som smått och det känns både kul och helt rätt!

Nu är frågan.. hur gör jag?

Ska jag träna hanen och klicka på med jämna mellanrum så tiken helt enkelt får "lära sig leva med det" eller måste jag för hennes skull lägga klickern på hyllan tills hon lämnat jordelivet? Det kan ju ta (förhoppningsvis) ca 7 år till!

Hanen är alldeles för lättdistraherad utomhus för att bli klickad där.

Vad gör jag??

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[Zorita]
2011-05-19 01:58
#1

Hej!

Det finns kanske någon som kan mer om just klickers, jag själv är nybörjare. Men min ena hund var väldigt rädd för pinnar när vi adopterade henne.

Ute på långpromenader där hon var uppe i varv hände det att vi började kasta ut pinnar i vattnet till henne, och nu är det minst lika roligt med pinnar som med bollar. Hon är fortfarande rädd för pinnar inomhus, så det är bara just när det är massor av lek, stoj och en plats hon känner sig ok med pinnar vi leker med sådana.

Så jag tänker att kanske klickern ska vänjas in nånstans hunden är riktigt leksugen, och att man står på håll. Kanske att du får någon annan att klicka medans du busar med hunden några meter bort eller så, så ljudet inte blir så skarpt men ändå där, och att hunden hela tiden får koppla ihop det med något roligt. Också har jag märkt att min hund är räddare på vissa platser än andra. Om hunden har en plats den är extra trygg på kan du kanske testa med ett par klick på håll bara för att vänja in ljudet.

Hoppas det kan ge lite ideer i alla fall =) Lycka till!

Cahira
2011-05-19 10:34
#2

Tack för tipset, men min lilla donna är som ferdinand. Otroligt trögstartad till lek, och hon skulle ganska garanterat avbryta leken om hon hörde det ute. Hon har slitit sig och sprungit hem när jag klickade i fickan när hon nosade på en väldigt intressant fläck ute.. Visserligen var det då en klicker med skarpare klick.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

reverse
2011-05-19 15:41
#3

Det är absolut inget krav att ha en klickerdosa för att använda klickermetoden. Glad Om hon nu är så rädd som du beskriver att hon till och med kräks, så skulle jag nog välja något annat, för att det är lättast. Istället kan du ju betinga ett kort ord eller ljud, typ "ja", eller använda en visselpipa eller kulspetspenna eller vad som helst egentligen.

Och vill du verkligen jobba på att hon ska slippa vara rädd för klickerljudet, så kan du ju exempelvis ta hjälp av en erfaren klickerinstruktör som kan hjälpa er att lägga upp en träningsplan där hon långsamt och gradvis tillvänjs och görs okänslig för ljudet. Att klicka henne då och då som du beskriver och låta henne "lära sig leva med det" är inte förenligt med klickerträning eftersom klickerljudet verkar vara mycket obehagligt och bestraffande för henne, så det tycker jag inte att du ska utsätta henne för. Träna för all del hanen med klicker utan din tik i närheten.

 //Lina

Cahira
2011-05-19 17:33
#4

Jag har testat klicka in henne med en kulspetspenna åxå, och även då skakade hon. Visserligen reagerar hon bara på klicket om det används i klickersammanhang.. Och hon har bara spytt vid ett tillfälle och då hade jag en i-click i TVÅ grillvantar bakom ryggen och matade henne med köttfärs.

Hur får man tag på en klickerinstruktör och är det dyrt? Lever på soc så har inte stora summor att spendera :/

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Nuttra
2011-05-19 18:27
#5

prova knäppa med fingrarna Flört funkar för en bekant som har samma problem som dig.

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

Cahira
2011-05-19 18:35
#6

jo fast det är ju lite svårt när fingrarna är så stelfrusna att dom värker, vilket dom gärna är på vintern för min del.

Att bo vid norrlandskusten är inte alltid så lyckat, haha!

Visselpipa vill jag inte ha heller för det skulle bara ge mig huvudvärk samt att jag vill kunna förstärka med ett BRAA om det börjar lossna liksom..

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Nuttra
2011-05-19 18:40
#7

Hmm, ja då kanske klickermetoden inte fungerar för din hund? Kanske kan använda louring? Och förstärka beteenden med  tex ''jaa'' eller ''braa''

Annars så kan man ju prova att ''klicka'' med att smacka med munnen?^^ haha man får vara påhittig!

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

Cahira
2011-05-19 18:52
#8

På äldre tiken gör vi klassisk inlärning, locka fram beteendet och belöna liksom och det fungerar jättebra, MEN det är ju inte lika effektivt som med klicker, och jag vill verkligen träna med klicker då det känns mer motiverande och lättare att få saker gjorda, och när jag ser Ådis kapacitet i inlärning blir jag ju ännu mer taggad!

Hade han gått att klicka ute hade det ju gått att lämna tiken inne, men ute blir han ju låst på allt annat. :/

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[sheltietjej]
2011-05-19 19:31
#9

Hade en kompis som hade problemet med sin hund, fast det var mer att hunden vart låg.
Hon höll klickern innanför tröjan så ljudet inte vart så starkt. De kanske inte funkar på din hund. Hon verkade bli väldigt berörd av ljudet. Rynkar på näsan

Har du testat olika klickers (eller hur man böjer det)?

Cahira
2011-05-19 23:11
#10

ja, första jag använde var en sån där låda som har extremt högt metalliskt ljud och den skrämde henne rejält, tyvärr. Sedan har jag testat i-click och även soft click som jag har nu och både i-click och soft click gillar jag bra själv, eftersom det känns lättare med en knapp samt att ljudet är väldigt mjukt.

Jag tror absolut att det ska gå att träna bort det med henne, men mammahjärtat vill ju inte utsätta henne för den stress det innebär, så jag vet inte helt hur jag ska göra :(

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Aremea]
2011-05-19 23:43
#11

Det går att betinga vilket ljud som helst, behöver varken vara visselpipa, fingerknäpp eller klickerdosa. Till mina hundar använder jag ett smack med tungan, till hästarna kör jag på "Good girl".

Samma regler som vid vanlig inklickning; betinga först och förstärk sen alltid efter att ljudet har kommit.

Cahira
2011-05-20 00:06
#12

Ja fast rösten blir aldrig lika starkt bekräftande som en klicker, eftersom rösten hör de varje dag, samt att hjärnan reagerar snabbare att klicka på en knapp än att säga något.

Och klick med tungan känns otroligt bökigt :/

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Aremea]
2011-05-20 08:59
#13

Rösten kan visst bli precis lika förstärkande- eftersom man betingar den! Det måste dock, precis som klicket, vara ett unikt ljud som man inte använder i vanliga fall.

En klicker är inte förstärkande för än man betingar den.

Däremot förlorar du någon hundradels sekund i timingen, det håller jag med om. Men knappast till den grad att det blir meningslöst, eller lika ineffektivt som att träna utan betingad förstärkare (vanlig godisträning).

Att det skulle vara "otroligt bökigt" att smacka med tungan känns som en rejäl överdrift, det låter faktiskt mest som att du letar orsaker att "slippa" klickerträna?

Annons:
[Zorita]
2011-05-20 10:53
#14

Ett förslag kan vara att göra hundarna flerspråkiga. Jag lär in alla kommandon på svenska och använder "bra" som klicker när den inte finns tillgänglig. Men pojkvännen är engelsman och vi bor i Spanien, så "bra" hör de aldrig annat än vid träningen. För allmän uppmuntran blir det good girl/boy eller muy bien!

Det är också ganska tufft Flört

Kanske si, som spanskan, eller da som ryskan. Så kan det användas när den rädda hunden är närvarande och klickern fortfarande användas när hon inte är i närheten.

Cahira
2011-05-21 15:00
#15

#13: Nej, jag letar inte orsaker att slippa klickerträna, det är ju klickerträna jag vill. Dock har ganska svårt för att klicka med tungan, så det gör att det blir bökigt.

#14: Ja det kanske skulle vara nåt! tack för tipset :) Jag testade träna "normalt" med honom igår och blev ännu mer inne på att klickerträning är något för honom. Han följer nämligen inte godisen om man försöker locka honom till ett beteende. :S Så att använda ett annat ord som klick skulle nog hjälpa en hel del på traven!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

smurfan-13
2011-05-23 14:56
#16

Har jag fattat det rätt att du vill kunna klickerträna unghunden, men oroar dig för att det stressar den äldre hunden?

Min erfarenhet är att om man helt släpper fokus från hunden som är rädd för klickern och bra tränar på m den som tycker det är kul, så lär sig den som tycker det är obehagligt ganska så snabbt att dte inte är nån fara. Är den äldre hunden ljudkänslig rent generellt?

Min tik var LIVRÄDD för klickern till en början. Jag försökte med allt, men gav upp så småningom. De andra fortsatte jag dock m klickern och en dag gick det bra att klicka även tiken (dock började jag då m "klick" i samband m "bra" och m kommandon hon redan kunde). Idag älskar hon klcikerträningen och är den mest klcikersmarta av mina hundar ;)

För två år sen fick vi även hem en enormt rädd, skygg och ljudkänslig omplacering. Jag hade inga ambitioner alls till att han skulle gå att klicka in, men tränade mina hundar som vanligt. Han kunde välja om han ville gå och gömma sig och jag brydde mig inte ens om att titta åt hans håll. Sen inom bara 2 veckor så dök han helt plötsligt upp vid en nostarget när jag tränade en annan hund och efter det så har även han älskat klickern ;)

Så jag tror på att du skall träna den hunden du vill och kan m klickern och sen bara ge den andra hunden möjlighet att välja om den vill gömma sig eller vara i närheten och helt ignorera vad den gör.

Cahira
2011-05-23 22:53
#17

#16: tack! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: