Annons:
Etikettbeteenden
Läst 1228 ggr
terkina
2011-06-02 23:17

Klickerträna bort fientlighet?

Hallå allesammans!

Jag har ju tre illrar här hemma just nu, varav två är kompisar sen länge tillbaka. Dessa två har jag även försökt att klickerträna lite på en väldigt enkel nivå. Den tredje, hon som är nyast i familjen, har haft väldigt svårt att komma in i gänget och därför har vi behövt haft dem åtskilda för att det inte ska bli tredje världskriget här hemma.

Min fråga är nu: Är det någon som har erfarenhet av att klickerträna/betinga bort fientlighet mellan olika indivier? Hur går man tillväga rent praktiskt?

Vet att Karen Pryor tar upp det i någon av sina böcker och att hon då jobbar med negativ förstärkning (människan avlägsnar sig från djuret när djuret står still, vilket gör att djuret tror att den kan få människan att försvinna genom att tillåta den att vara i närheten, tills rädslan för människan tillslut har försvunnit). Men jag vet inte hur bra det skulle funka på våra eftersom de inte börjar gräla förrän de är riktigt nära varandra.
Har även försökt att klicka när de två första inte går till anfall, men så snart de väl "tagit upp jakten" så bryr de sig inte om att jag håller fram godis åt dem.

Är det någon som har några tips eller tankar kring detta?

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Annons:
[Aremea]
2011-06-03 16:08
#1

Du kan till viss grad lära dem att komma överens mha counter conditioning, men jag har själv inte testat det fullt ut i praktiken.

Finns en del filmer på youtube om det, och en bok om aggressivitet hos hundar (Click to calm eller liknande heter den). Testa!

CelsiusT
2011-06-04 14:59
#2

Jag gillar inte att använda Neg Först. i det läget. För att kunna utföra negativ förstärkning så innebär det att huden först utsätts för ett obehag, annars hade den inte sätt någon vinst i försvinnandet. Jag vill ju jobba tvärt om, när hunden på långt håll ser det den ogillar/är rädd för så klickar jag och belönar. Jag belönar positivt att hunden tittar utan att agera. Sedan minskar jag avståndet succesivt. Jag använder mig också av att gå i varandras spår för att kunna förstärka den andra hundens doft (min hund ska associera den andra hundens doft med något positivt).

Varje gång dina hundar ryker ihop kommer det bli svårare att få det att fungera. Varje gång en hund får utföra ett beteende så blir beteendet mer befäst. Viktigt alltså att hålla isär hundarna på ett sådant sätt att det inte kan hända något! När det gäller att få två individer, som från början inte gillar varandra, att leva ihop så är det ett vågspel och man måste som ägare vara beredd på att det kan gå så illa att man antingen slutar på djursjukhus eller att man inte kan ha hundarna ihop. Det är tyvärr inte alla som vill leva ihop. Man måste veta om att det är en risk man tar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

terkina
2011-06-05 22:54
#3

#1 Tack för tipset, ska leta vidare på det spåret när jag får tid!

#2 Nu är det ju illrar det handlar om i mitt fall, inte hundar. Även om illrarna ryker ihop just nu för att de inte kommer överrens så tror jag nog att vi har såpass god koll på dem att vi nog ska undvika att hamna på djursjukhus i alla fall.Flört 
Dessutom har det varit så med våra tidigare ihopsättningar att de har bråkat tre-fyra gånger och sen har det varit bra. Självklart är det individuellt om det går eller inte, och alla individer går inte ihop i slutändan, det är vi fullt medvetna om. Men tyvärr är det ofta så i iller-världen att många ger upp för tidigt och sen svämmar blocket över av omplaceringar av "ensam-illrar" till ingen nytta alls…

Jag måste bara få klara ut det här med negativ förstärkning vs positiv förstärkning. I det här fallet beror det väl bara på från vems synvinkel man ser det, om det är från individen som är underlägsen, eller den som vill gå till anfall?

Exempel:
"Underlägsen": Jag ser en "farlig" individ som tittar på mig, jag står still istället för att springa undan *klick* godis (åt båda), det läskiga tittar inte längre på mig och "faran" är över.   - Negativ Förstärkning

"Anfallare": Jag ser någon jag vill anfalla, jag står still *klick* godis, 'aha, jag får godis när jag står still och inte anfaller'.   - Positiv Förstärkning

Rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar, men blir det inte lite så, utifrån vems perspektiv man ser det?

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

CelsiusT
2011-06-06 23:35
#4

#3 Oj, sorry.. missade att det var illrar..

För att svara på din fråga i exemplen:

"Underlägsen": Jag ser en "farlig" individ som tittar på mig, jag står still istället för att springa undan *klick* godis (åt båda) - positiv förstärkning, det läskiga tittar inte längre på mig och "faran" är över. - negativ förstärkning

Exemplet ur anfallarens synvinkel stämmer. Möjligtvis att illern inte tänker att den för godis för att inte anfalla utan snarare när den ser den andra individen och tillslut associerar den andra individen med godis (den associerar inte 'icke anfallet' med belöningen utan det den ser). Men påståendet att det är positiv förstärkning är helt korrekt.

Självklart beror det på ur vems synvinkel man ser det hela. För individen måste utsättas för något obehagligt för att det ska bli en negativ förstärkning när obehaget försvinner och vad som är obehag varierar ju från individ till individ.

Det jag menar är ju att det bästa vore att klicka och belöna när individen tittar på det som den uppfattar som obehgligt (en annan farlig iller) utan att vara så nära att den upppfattar den andra illern som farlig. Vi börjar på en nivå där obehag inte finns och därför använder vi oss itne heller av negativ förstärkning utan uteslutande av positiv förstärkning.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: