Annons:
Etiketttricks-aktivering
Läst 1396 ggr
2emma2
2011-08-13 20:55

Lära in backa..

Hej!! :D

Kan jag få lite tips o råd hur jag enklast lär in min hund Thea att backa?

Tacksam för alla svar! Flört

Annons:
[Zorita]
2011-08-13 21:55
#1

Hej!

Jag har mina två pekfingrar som nostarget, och så ställde jag mig med Seth mellan mig och en vägg. Sen backade jag sakta medans jag förde nostarget bakåt under hans haka. Så snart han fattade visten kunde jag använda samma nostarget för att få honom att backa framför mig också. Men det är still under inlärning, han backar långt brevid mig men inte så långt rakt bakåt Glad Den där han är brevid är väldigt användbar för fotträning också.

Issm
2011-08-15 09:32
#2

Jag gjorde så att jag hade hunden rakt framför mig, sen väntade jag helt enkelt ut att han påbörjade en rörelse bakåt, klicka och sen utökades rörelsen vidare tills han klara av att backa flera steg.

PetraKarin
2011-08-16 11:27
#3

Jag fick lära mig klicka för bakbensrörelser och det funkade skitbra på min. Nu ska vi bara forma det till ett fint moment.

Jag busade upp henne, avbröt och sen väntade som vid vanlig frishejping och klickade för minsta rörelse av en baktass och till slut (efter ett par korta pass) fattade hon och backade fler och fler steg.

Att man inte klickar för frambensrörelser är för att de lätt sätter sig då och glömmer bort sina bakben.


Issm
2011-08-17 09:39
#4

#3 förklara mycket bättre än ja. Så gjorde vi med fast vi busade inte upp speciellt mycket. :)

PetraKarin
2011-08-17 10:26
#5

#4 Okej :)
Vid shejping funkar det bäst för mig och min tjej att busa upp energin en hel del först, då är hon mer på att prova saker. Sitter jag bara och väntar ut henne kan hon tycka att jag är för tråkig.


2emma2
2011-08-19 15:18
#6

åh tack alla!! ska pröva Skrattande

Ska skriva sen om hur det gick..

Annons:
Upp till toppen
Annons: