Annons:
Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 2734 ggr
Anibaz
2011-09-21 23:01

Rädd för klicket

Min hane är jätterädd för klicket, han rusar alltså iväg och kan sitta och darra under ett bord. Min tik var också rädd i början, men med köttbullar och massor med beröm så är hon nu helt okej med både ljudet och dosan.

Jag har försökt samma sak med hanen, men hans rädsla går inte över. Jag har klickat utomhus också, men det är samma sak där.

Vad ska jag göra? Klickern har verkligen underlättat med tiken, och vill verkligen kunna klicka med hanen också.

Annons:
reverse
2011-09-22 02:29
#1

Vilken klicker är det ni har? Är det boxklickern eller en i-click (knappklicker)? Boxklickern låter väldigt högt, så är det en sådan skulle ni kunna testa en knappklicker om ni inte redan gjort det. Även den kan man börja med att stoppa i fickan först och liknande för att "mjuka upp" ljudet.

Annars kan man ju försöka hitta något annat redskap som betingas på samma sätt. Vissa använder ju något specifikt ljud de själva kan åstadkomma (typ klicka/smacka med munnen), eller en visselpipa som på delfinarierna. Går ju egentligen att ta vad som helst så länge det låter lika varje gång. Kanske någon barnleksak - finns ju vissa leksaker som gör olika blippblopp-ljud och sådant och kanske funkar bättre om hunden är mycket känslig för just klickanden/knäppanden. Jag har även sett att för de som har en iPhone/smartphone så kan man skaffa en klicker-app, men jag har inte provat den själv. Tungan ute En tjej som klickertränar möss använder en penna att klicka med.

 //Lina

Anibaz
2011-09-22 09:39
#2

Jag har en boxklicker. Men ska absolut prova en i-click. Vad heter dem man kan ställa om ljudet på själv? Är dem jättedyra?

Kan prova med en penna när jag kommer hem, det är väl det mildaste egentligen. Frågan är ju om han hör den ens…

Jag har hört att man alltid ska använda samma klicker för att ljudet måste var detsamma, är det sant? Tänkte om jag måste använda en klicker på tiken och en på hanen eller om kan använda samma till båda.

pius314
2011-09-22 10:07
#3

jag köpte en som man kan ställa ljudet på (på djurmagazinet) för kanske 70 spänn.

dock ändrar ju ljudet karaktär om man sänker det (det blir inte bara lägre utan liksom stummare) men min hund har inte reagerat på att det fel ljud.

lycka till!

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
AnneN
2011-09-22 11:04
#4

Min tik var också livrädd för klickern i början och då hade jag en boxklicker med ställbart ljud, men även på lägsta så lät den väldigt skarpt. Sedan hittade jag i-clickern och den var hon inte det minsta rädd för, den har ett betydligt mjukare, mindre metalliskt ljud.

Om hunden tycker att ljudet är lite otäckt i början så kan man gömma klickern i en ficka eller liknande så dämpas ljudet lite av  tyget.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anibaz
2011-09-22 16:15
#5

Har provat med en penna, men knäppot blev rädd iallafall! Han rusade inte iväg som han brukar, men han gick och ställde sig under bordet. Får helt enkelt träna utan klicker med honom, om han blir så knäckt utav den.

reverse
2011-09-22 19:22
#6

#5 Ja, är klicket snarare en bestraffning så är det sannerligen kontraproduktivt. Även om det kanske är möjligt att motbetinga honom och ändra hans känslomässiga inställning gällande pennan som han reagerade mildare mot. Men det finns som sagt annat du kan använda istället för en klickerdosa.

Själv har jag både boxklickers och i-klickers, flera olika och alla låter också lite olika, men det går lika bra för det med hunden. Boxklicker använder jag främst ute, eftersom ljudet från den kan höras uppåt 40 meter, medan i-klickern mest används inne. Båda sorterna kan hursomhelst beställas från canis.se.

 //Lina

Annons:
reverse
2011-09-23 15:08
#7

Jag kom att tänka på din rädda vovve när jag hittade det här klippet. Det kanske kan vara ett alternativ, även om han inte är döv. Glad

 //Lina

[arlington]
2011-10-05 17:47
#8

Min hund är med rädd för klicker, testade bläckpenna men det fungerade inte så bra. Dessutom har jag lite svårigheter att komma ihåg att ta med mig klickern, och är inte så vältajmad med min hand då jag har lite nervskador i den. Har börjat klicka med munnen och det fungerar hur bra som helst!
Det låter säkert väldigt märkligt,  jag missar nu aldrig ett enda klick och kan aldrig glömma själva klickern hemma! Dessutom kan jag inte pladdra och tjata i onödan vilket blir roligare för oss båda. ;)

Men kontentan är densamma, klick är bra, och det fungerar precis på samma sätt. En människomun låter betydligt mjukare än en klicker eller bläckpenna med. :D

Anibaz
2011-10-06 09:05
#9

Min kompis har en klicker som jag provade, och han blev inte rädd alls! Woho Skrattande

[Forest]
2011-10-06 12:16
#10

9 vad var det för klickar du provade?

min granne har en hund o han var itne rädd först för klicker. det är en i-click dom har. Men nu är han livrädd o sticker o gömmer sig. Vi provad ut klicker i en butkik o vi både valde dom som klicka minst kan man säga :) men jag ska ge henne era tips om detta då hon gärna vill ha klicker i träningen.

Anibaz
2011-10-06 12:53
#11

Det är en boxklicker det med, men med ett väldigt milt och "segt" ljud.

[Forest]
2011-10-06 14:54
#12

11, ska be henne ta sig en titt på sån klicker :)

Ambellah
2011-10-12 17:17
#13

när jag började klickerträna använde jag en lysknapp :)

Mvh Alice och Morpen :)

Annons:
bblomquist
2011-10-14 16:08
#14

Annars har jag ett bra knep till för högt klickande klickers! Det är att sätta en bit kladd där man klickar på klickern! :)
Då blir det ett dovare ljud!

[Forest]
2011-10-22 10:17
#15

14  bra tips Flört

Anibaz
2011-10-22 10:21
#16

Nästa helg ska jag eventuellt på en intensiv klickerkurs. Hos en jätteduktig tjej så jag hoppas det kommer lösa lite av problemet Glad

[Forest]
2011-10-22 10:23
#17

16 hålelr tummarna, du får gärna säga hur det gick sen :)

[Forest]
2011-10-22 10:24
#18

16 håller tummarna, du får gärna säga hur det gick sen :)

PetraKarin
2011-10-24 10:49
#19

Vad kul!
Vart ska du på kurs någonstans?


Anibaz
2011-10-24 11:15
#20

Hos min ena hunds förra ägares brors fru, haha.
Men nu vet jag inte hur det blir, tiken blev attackerad i fredags och det kan bli veterinärbesök och då har jag inte råd med kursen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: