Annons:
Etikettbeteenden
Läst 5611 ggr
Verticalvein
2011-10-17 23:27

Nymfkakadua

Hej alla!

igår blev jag med Nymfkakadua. En hane på ca 4 år.

När jag skulle åka och titta på honom för att se om han var något för mig och jag leddes in i ett kök. Där stod en liten liten bur med en rädd nymf i som inte ens är okej för undulater. Till botten hade dom surrat fast en platta, han hade inge mat, vatten eller leksaker och hela golvet och alla sittpinnar var fulla med bajs. Ägaren hade stoppat in en massa bröd till honom och han berättade att fröna hade tagit slut nu på morgonen. Det tror jag inte ett dugg på men jag sade inget om det.

Om inte den lilla buren var illa nog så hade han även 3 katter som sällskap som med lätthet kunde få in klorna i buren och ja, buren stod fullt tillgängligt för katterna.

Jag tyckte så synd om honom så jag kunde inte åka hem utan honom.
Ägaren jagade runt med handen i buren för att få tag på honom. Tillslut fick han tag i stjärtfjädrarna och tröck in honom i transportburen.

Väl hemma stod en stor bur iordning gjord med sittpinnan i olika tjocklekar, vatten, mat och framförallt leksaker!

jag öppnade transportburen och lät honom själv hoppa in i sitt nya hem. Först satt han alldeles blickstilla i säkert 15 minuter men sen burrade han upp fjädrarna och började puttsa sig :)

Efter det tog det inte lång tid tills han hittade mat och vattenskålarna och där satt han jätte länge och mumsade. Jag var framme och pratade försiktigt med honom flera gånger under dagen och efter ett par timmar kvittrade han faktiskt :)

Idag har han hoppat runt i buren och till och med undersökt leksakerna lite. Han har kvittrat massor och jag har varit framme och pratade med honom flera gånger. Han har slutat att rygga tillbaka när jag kommer nära och sitter till och med och puttsar sig ibland när jag står med ansiktet mot gallret. Jag kände att han nog var redo för det stora steget, tamträning!

Sagt och gjort, jag tog fram en lång bit hirshkolv och öppnade försiktigt burdörren medans jag pratade lugnt med honom. När jag närmade mig honom med hirsen så flaxade han lite panikartat över till andra änden av buren och satt där och tröck innan han efter 5 långa minutrar bestämde sig för att gå och smaka lite. Jag berömde honom försiktigt medan han åt och så gick jag där ifrån för att han skulle få vara ifred ett tag.

Det här gjorde jag om ett par gånger till och sista gången så satt han faktiskt kvar och lutade bara kroppen lite ifrån mig när jag kom närmare. Jag stannar alltis i,5 dm ifrån honom för att han inte ska känna att jag tränger mig på honom.

Det här är våran början. Så fort han tar godis i från mig och inte tycker att det är jobbigt att jag stoppar in handen till honom så kommer jag att börja klicker träna honom! :)

(Det var därför jag valde att lägga mitt inlägg här ist för på "burfåglar ifokus")

Om ni vill att jag ska ta bort inlägget så är det bara att säga till.

//Lisa

Ps. Jag visste inte riktigt vilken grupp jag skulle lägga det i så om jag har lagt fel så ber jag om ursäkt. ds.

Annons:
[Jessica_91]
2011-10-17 23:36
#1

Härligt för killen att få komma till ett så bra nytt hem, tummen upp för dig!

Verticalvein
2011-10-17 23:46
#2

# Tack så mycket! Jag hoppas att han kommer att trivas här Skrattande

PetraKarin
2011-10-18 10:58
#3

Så trevligt att få läsa om er här! Det ska bli spännande att följa er träning :)


reverse
2011-10-18 16:09
#4

Underbart! Kyss

 //Lina

Verticalvein
2011-10-19 12:30
#5

Igår och idag har vi haft både framgångar och motgångar. Han är väldigt rädd av sig men ett par gånger har jag lyckats räcka fram hirshkolven ända fram till honom utan att har ryggat tillbaka Glad

Jag har märkt att han är mest mottaglig på eftermiddagen/kvällen och inte är lika rädd då som han är på förmiddagen.
Jag tror att det kanske kan vara att på kvällen så har han hunnit vänja sig vid att jag finns i rummet igen. Vad tror ni?

Jag är så himla sugen på att börja klicka in honom men jag ska försöka hålla mig i skinnet och vänta tills han äter hirsen direkt när jag sticker fram den. Innan dess tror jag inte att han kommer tycka att det är kul att träna.

Jag skriver mer när det börjar gå frammåt Glad

Mixxie
2011-10-21 14:39
#6

Vad kul :) hoppas det går bra för er

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Annons:
Chilli10
2011-10-22 08:49
#7

Roligt att läsa om er :) Skönt för honom/henne att få ett bättre hem :)

En fundering bara, är nymfkakadua och nymfparakit samma?
För när jag söker på google så är det typ exakt likadana bilder :P

Verticalvein
2011-10-22 10:17
#8

#6 Tack så mycket!  Det hoppas jag ocksåGlad

#7 Tack!
Ja precis det är samma sak. Nymfkakadua är deras riktiga namn. Tidigare trodde man att dom var parakiter (där av nymfparakit) men någon gång på 80-talet om jag inte minns fel så kom man fram till att kakaduor är deras närmaste släkting så därför bytte dom namn.
Men det tar tydligen lång tid för alla att vänja sig vid att dom heter nymfkakadua nu Tungan ute

[Forest]
2011-10-22 10:21
#9

Vad roligt att den fick ett bra hem hoppas att h*n blir helt tam och förstår att den kommit till paradiset :) Lycka till o du får gärna skriva hur det går :)

Verticalvein
2011-10-22 10:35
#10

Igår var första gången som han har testat sina leksaker! Han har bitit lite försiktigt och han tog till och med tag och höll i med sin lilla fot Kyss

Vi har varit tvugna att backa lite för han blev skärmd en gång när jag gick förbi så han flaxade runt i buren och gjorde illa sig lite men det var som tur ingen fara.

Så nu är första steget att han känner sig trygg med mig när jag är på utsidan av buren. Jag står ofta och pratar eller sjunger lugnt till honom.
Den första dagen så satt han blickstilla som ett smalt sträck och var berädd på att fly men nu mera sitter han lugnt och lite upp burrad och knastrar med näbben och blundar ibland precis som att han knapt kan hålla ögonen öppna Tungan ute

Enda gången jag stoppar in handen i buren är på morgonen när jag ska byta mat och vatten och även där går det i slow motion. Först står jag och pratar en stund med honom så han ser att jag är där, sen för jag upp min hand till burdörren försiktigt och fortsätter prata med honom en stund innan jag öppnar. Sen stoppar jag försiktigt in handen och pratar med honom samtidigt. Minsta lilla tecken på att han tycker att det är läskigt så stannar jag upp och bara pratar med honom tills han ahr lugnat ner sig. Allt som allt tar det väl kanske 10 minuter att byta mat och vatten men det är det värt. Jag tror att han behöver lite tid på sig helt enkelt Glad

Just ja, om det är någon som har något namnförslag?

Jag lyckas inte hitta något namn som jag tycker känns rätt.

[Forest]
2011-10-22 11:14
#11

du kanske hittar något på denna sida http://www.nordisk-mytologi.se/gudargudinnor.html

Chilli10
2011-10-22 11:48
#12

#8 OKej, då förstår jag :) Är det okej för dem att vara ensamma?
Vi hade 2 nymfar när jag var liten. Sen hade jag och sambon 2 dvärgpapagojor förut och de ska ju helst inte vara ensamma.

Roligt att det går frammåt =)

Verticalvein
2011-10-22 15:08
#13

# Tack ska kolla där Glad

#12 Nej dom ska vara två och två minst precis som dvärgpapegojorna.
Han ska få en kompis så fort vi har flyttat Glad

Annons:
drika
2012-09-15 10:57
#14

Hur har det gått med träningen på din nymfkakadua:)?

Hälsningar

Fredrika

Upp till toppen
Annons: