Annons:
Etiketttricks-aktivering
Läst 1054 ggr
[IsabelleA]
2012-02-04 21:49

"Walk Together"

Jag har precis påbörjat ett trick som jag kallar "Walk Together".
Hunden ska inta position mellan och sedan sätta tassarna på förarens fötter och på så sätt kan ni gå tillsammans.

Innan man påbörjar inlärningen av detta trick är det en fördel om hunden är bekant med positionen mellan samt har tränat en del tasstarget (med båda tassarna) och är bekant med kommando orden.

Jag började med att ha Ben framför mig för att lättare få honom att förstå. Han är tidigare bekant med target i det stora hela och det räckte med att jag la en post-it lapp på min ena fot för att han skulle förstå och det krävdes bara några enstaka klick innan jag kunde ta bort targeten.

Han förstog att jag ville ha hans tass på mina fötter.

Sedan ökade jag kraven och satte honom i mellan position och han fick då sätta sin tass på min fot därifrån. Han fick ett klick när han satte höger tass på min högra fot och vänster tass på min vänstra fot. Dock klarade han inte av att sätta båda samtidigt.
Han testade mycket att sätta sin vänster tass på min högerfot osv. men började förstå ganska fort efter ett litet tag.

Detta var pass ett och på filmen nedan ser ni pass två.

Här ökar jag kraven. Han får fortfarande klick för att han bjuder på beteenden och provar båda tassarna och efter ett tag ökar jag kraven ännu mer och beteendet börjar se fint ut!

Har ni också lärt in detta trick? Har ni film på det?

Annons:
[IsabelleA]
2012-02-04 21:53
#1

Kanske också ska tilläga att de gröna självhäftande bandagen har han på sig pga. skada som skedde för tre veckor sedan. Vi har varit hos veterinär och prinsen går nu på smärtstillande, antiinflamatoriskt och antibiotika.
Detta är första gången vi tränar på tre veckor!

Vi har fått avstå vallningen helt och hemma har jag en överhet Border Collie som snart börjar klättra på väggarna av understimulans.

Upp till toppen
Annons: