Annons:
Etikettbeteenden
Läst 1636 ggr
Praefatio
3/15/12, 2:08 AM

Hästen försöker inte

Jag har precis börjat trickträna min häst som jag haft i två år och använder klicker. Jag gjorde detsamma med min förra häst vilket var roligt och effektivt, han var på det stora hela med på noterna och lärde sig flera enkla trick. Tyvärr står jag helt handfallen med min nuvarande häst, Baltazar. Han kan lyfta alla fötterna på kommando, men sedan är det stopp. Det finns två problem, och jag vet inte riktigt om de hänger ihop:

För det första så ger han upp direkt. Jag har försökt både med ren shaping, där han inte får någon direkt hjälp med vad han ska göra utan där jag bara väntar på (en del av) ett beteende, och att hjälpa honom genom att peta på honom, lyfta på fötter eller på andra sätt be honom att flytta vissa delar av kroppen. Tyvärr så kopplar han inte. Shaping är omöjligt, han är van vid att när människan inte ber om något annat så ska man stå lugnt och stilla på stallgången och vila en stund, och därför gör han bara just det. Står jag med ett smaskigt äpple i handen så kan han se extra söt ut i några sekunder men får han då inte äpplet så ger han upp och väntar snällt tills han får det istället. Han slutar helt att fokusera på äpplet.

Det är ju ett väldigt trevligt beteende i vanliga fall men vid trickträning så vill man ju inte ha det där passiva. Samma sak gäller när man hjälper honom lite, han försöker en aning men förstår inte. Där kommer en annan av hans sidor fram, hans "prestationsångest", eftersom han förstår att man förväntar sig någonting av honom som han inte kan. Han blir väldigt stressad om han inte kan svara på en signal man ger, även om man själv är mycket lugn och positiv. Jag vet att tidigare ägare har kunnat vara rätt hårda mot honom och krävt mycket vilket förmodligen har skapat denna prestationsångest. En stressad häst blir ju hur som helst blockerad och i Baltazars fall så slutar det med att han stänger av. Jag vill här påpeka att detta "avstängande" inte är vad som får honom att stå stilla i övrigt. Jag har jobbat mycket med problemhästar och är väldigt noga med att kunna läsa signalerna hos min häst, och ser tydligt skillnad på när han stänger av och på när han bara står still och vilar.

Det andra problemet är att jag inte tror att jag har hittat någon riktigt bra motivation, klicket blir helt enkelt inte tillräckligt önskvärt från hans sida. Jag har provat det mesta han gillar: morötter, pellets, knäckebröd, polkagrisar, halstabletter, hästgodis, pepparkaka… det som har fungerat bäst (där han åtminstone tigger lite) är riktigt saftigt äpple men inte ens det får honom att försöka få det. Han vill lika gärna ha en klapp eller ett vänligt ord som godis, han är nämligen inte speciellt matglad, men inte heller detta är starkt nog att sträva efter.

Jag vet att förra ägaren, som är duktig på trickträning, försökte träna honom men att hon nådde lika lite framgång som jag. Hennes nuvarande häst gör de flesta tricks inkl. ligga och stegra på kommando, medan hon som mest fick Bz att lyfta framhovarna. Hon sa till mig redan när jag köpte honom att om jag var intresserad av trickträning så fick jag inte ha för stora förväntningar…

Har ni några tankar, några tips? Jag behöver lite input, jag börjar ge upp…

Annons:
PetraKarin
3/15/12, 10:31 AM
#1

Jag hoppas på att någon som har erfarenhet av att klickerträna just hästar kan svara dig.

Kanske du kan hitta någon bra info här: http://www.clickertraining.com/taxonomy/term/3

Det jag kommer tänka på är mindre kriterier, mindre steg, ökad förstärkningsfrekvens. Tänk 101 saker att göra med en låda. Klicka för en huvudvridning, viktförflyttning, en blinkning. Ditt mål ska vara att klicka för minsta lilla, klicka så mycket som möjligt för att kunna koppla ihop så många klick-belöning som möjligt på minsta lilla tid. Korta repetitioner (endast en minut eller två) gärna ett par gånger per dag.  
Detta för att hästen ska koppla klick -> belöning och framför allt handling -> klick -> belöning.


Praefatio
3/15/12, 2:55 PM
#2

Tack för ditt svar!

Har inte tänkt så långt som att behöva klicka även pyttehandlingar som blinkning, viktförflyttning osv. Det var himla smart! Med förra hästen, som var betydligt mindre väluppfostrad och betydligt mer nyfiken och spontan så var det färre steg. Att träna exv targeting då var väldigt lätt, bara att hålla upp dressyrspöet (target sticken) så skulle han fram och kolla. Antar att jag blev bortskämd med det, har visserigen klickat betydligt mindre handlingar nu (tittar på spöet, "tänker framåt" mot spöet, vrider huvudet mot spöet) men ska kanske sluta fokusera på den specifika uppgiften och bara just klicka alla typer av handlingar där han gör något spontant.

Vilken bra tankeställare du gav mig :) Tar gärna emot fler tankar och tips om någon har.

Chieko
3/15/12, 9:13 PM
#3

Kanske kan du vara på något speciellt ställe varje gång (i alla fall i början)? En liten hage, rundkorall, boxen eller vad som hellst, ett ställe där han lär sig att det är ok att gå runt och hitta på saker? Då kan du ju börja lära honom att det är ok att gå, dvs klicka viktmärändringar och minsta rörelse av kroppen. Jag hade tyckt det var skönt om han behöll sitt "stå stilla och vila" ute på stallplan och kanske i ridhus/ridbana så att man kan pyssla med annat och veta att den står kvar…

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

PetraKarin
3/16/12, 10:03 AM
#4

#3 Bra tips!

Många har även ett kommando för "nu är det okej att börja testa beteenden" och "nu avslutar vi träningspasset".

Jag själv försöker hålla mig lite till det stuket men inte är inte tillräckligt bra på det för att förklara hur man lär in det.


PetraKarin
3/16/12, 10:06 AM
#5

Och jag ska tillägga att jag vill att min hund är initiativtagande hela tiden och försöker hela tiden se spontana beteenden att förstärka, men jag ser skillnad på det och på ett rent "shejpingpass" då jag ber min hund ha full fokus på mig och verkligen jobba för belöning.


Upp till toppen
Annons: