Annons:
Etiketttricks-aktivering
Läst 1039 ggr
Parvel
6/23/12, 3:48 PM

Börja klickerträna kanin

Hej alla klickerproffs!

Jag skulle verkligen vilja börja klickerträna min ena kaninhane. Jag behöver nog lite hjälp på traven bara. Jag har en klicker och har försök få honom att fatta klick = bra, men det sätter sig inte tror jag. Han är för ofokuserad och är ganska kräsen med godis, men det finns vissa saker han gillar.

Hur vet jag att han förstår klicket och hur ska jag gå vidare sedan?

Han har ändå visat vilja att göra "tricks" då han gärna går på bakbenen för att få tag på mat i min hand och sånt. Jag behöver dock hjälp att kunna få det till en kommando så han gör det utan mina handrörelser :) Om det går alltså!

Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare

Medarbetare på Kaninhoppning ifokus

Annons:
slarvigt
6/24/12, 6:40 PM
#1

Jag klickertränar min kanin. Jag tyckte också att det var svårt att veta ifall han fattat klickerns betydelse, för han var så ivrig på godiset hela tiden. Hoppade omkring som en tokig och verkade inte fokuserad alls. Till slut provade jag att börja träna tricks och klicka när han gjorde rätt, och efter ett tag märkte jag att han förstod att han skulle få godis när jag klickade (han gick genast ner från bakbenen - vi övade "stå" - och sprang mot handen med godiset i).

Att gå över till kommando istället för handrörelser var både lätt och svårt för mig. Min kanin ställer sig nämligen genast på bakbenen numera när jag sätter mig på golvet med godis och klickern. Så när jag säger "stå" är det stor chans att han gör just det ;) Och jag märkte efter ett tag att han började lyssna på kommandot. Men han ställer sig fortfarande på bakbenen även när jag inte säger något (alltså, typ exakt hela tiden) och nu när jag introducerat "snurra" också så varvar han att stå och att snurra hela tiden, utan att alls förstå skillnaden i kommandon, men det är ganska nytt fortfarande så jag hoppas att han snart ska lära sig skillnaden :)

Upp till toppen
Annons: