Annons:
Etikettbeteenden
Läst 1003 ggr
Ruzicka
2013-02-27 16:03

Hunden lär sig inte kommando

Hej!

Jag har en liten Welsh Corgi Cardigan-valpis på 18 veckor, och tänkte klickerträna honom. Han är min första hund, så jag har ingen tidigare erfarenhet av hundträning, men jag har tränat både mina katter och råttor med klicker och det har gått utmärkt. Jag har aldrig stött på det problemet jag har nu - han lär sig inte röstkommandona!

Jag vet att han är ung och jag försöker att inte kräva så mycket av honom. Men jag börjar skämmas lite över att ha en 18 veckor gammal valp som inte ens kan "sitt". Själva beteendet kan han, och han vet vad jag vill att han gör när jag tar fram klickern. Vi har kommit så långt att jag säger kommandot några sekunder innan han sätter sig och det går bra, men det går inte att ta det längre än så. Börjar man nästa pass med att säga "sitt" så förstår han ingenting, och kan lika gärna göra ett annat trick som att sätta sig. Då backar jag till början igen, att säga kommandot när han precis sätter sig ner, och jobbar mig uppåt långsamt - men han är lika oförstående när nästa pass börjar. Vi har hållt på såhär med kommandot "sitt" minst ett pass på 10 klick nästan varje dag i 8 veckor. 

Han kan hittills nudda en target med nos och fot, sitta och ligga, men inget röstkommando har vi på något. Vi har ännu inte gått valpkurs med honom, men skall börja i slutet av mars. 

Skall det verkligen ta så här lång tid för en valp att lära sig ett kommando? Gör jag något fel? Någon som har något tips på hur jag kan göra?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Annons:
E-l-vira
2013-02-27 22:22
#1

Har du gjort så här:

1. Hunden sitter och du ger kommandot samtidigt (upprepa ett flertal gånger)

2. Du ser att hunden ska sätta sig och ger kommandot precis innan (upprepa ett flertal gånger)

3. Klicka förr beteendet enbart om du gett kommandot. Låt inte hunden misslyckas för många gånger. Går det snabbt - grattis. Om det krävs flera träningstillfällen kan du varva med frivilliga sättanden för att hålla det högt upp på vovvens sannolikhets-lista.

Fas tre kan alltså se ut så här: Du ger kommandot - hunden utför beteende -du klickar och belönar. Sen sätter sig hunden utan att du gett kommandot - då ignorerar du det. Du ger kommandot - hunden utför beteende -du klickar och belönar.

Om det inte är så du redan har gjort, prova det. Om det är så du gjort missuppfattade jag dig.

Sen finns det ju fler steg men vi får se hur det går :)

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Ruzicka
2013-02-28 10:42
#2

Förlåt om jag var otydlig i mitt inlägg. Jag har gjort 1 och 2, men inte 3. Mitt tredje steg har istället varit att säga kommandot ännu lite tidigare än vad jag gjorde i 2. Men då skall jag ändra det direkt! Tack för hjälpen, och håll tummarna att det går bättre! 🙂

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

E-l-vira
2013-02-28 13:30
#3

jag ska absolut hålla tummarna! lycklig hund du får som klickertränas redan från grunden! skäms över hur jag har brottat ner min lilla vän som unghund… :(

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Upp till toppen
Annons: