Annons:
Etikettbeteenden
Läst 962 ggr
E-l-vira
2013-03-09 19:13

Första beteendet?

Hej, jag är nyfiken på vilka beteenden ni brukar börja med när ni klickertränar en ny individ?

Tycker ni att det är lättast/bäst att fånga eller shejpa fram beteenden? (Beror ju såklart på vad det är för beteende, men ni kanske förstår frågan?)

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Annons:
Kelin
2013-03-09 22:35
#1

Jag började med targets, för då tycker jag att hunden förstår lite bättre att den ska tänka själv… Nostarget i handen och en tasstarget börja jag med.. Sen shejpar jag fram de mesta.. Är dock inte super haj på skillnad mellan shape och klicker träning då man oftast shapear fram beteendet…

E-l-vira
2013-03-09 22:41
#2

Jag brukar också börja med targets :) det känns tydligt och bra. Sen brukar jag gå vidare till väldigt enkla beteenden (beroende på vad det är för djur) som t.ex. sitt.

Som du säger är väl shejping inget man bara kan syssla med i klickerträning men innan jag var "klickerfrälst" och skulle lära t.ex. min hund att snurra lockade jag ju hunden långsamt i en cirkel, det är ju långt i från att shejpa. Kan du ge något exempel på vad och hur man shejpar utan klicker?

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Kelin
2013-03-10 11:15
#3

När du tränar vanligt så lockar du ju och visar hunden exakt vad den ska göra. För att lära hunden snurra visade du den i en cirkel, därför kommer jag inte på nått shape trick utan klicker.. Eller stanna kan väl vara ett slags shape beteende, man börjar kort avstånd sedan längre och längre bort.. En del lydnadsövningar skulle jag kunna kalla shejping då du oftast kräver mer och mer av hunden. Fot är en sån sak, man kräver oftast inte att hunden ska gå 10m korrekt position första ggn. Utan man ökar successivt me fokus på förare och rätt placering.

E-l-vira
2013-03-10 11:20
#4

du skrev "Är dock inte super haj på skillnad mellan shape och klicker träning då man oftast shapear fram beteendet…", det var därför jag undarde ;)

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Upp till toppen
Annons: