Annons:
Etikettbeteenden
Läst 866 ggr
[juuniper]
4/22/13, 3:05 PM

Ska vi göra det till en apportlek?

Jag är nyfiken på det här med klickerträning, och har också en undran gällande det.

Det är en katt jag har - En kattunge på 19 veckor.

När vi leker och hon har fångat leksaken vill hon många gånger lägga sig i mitt knä eller vid mina fötter, beroende på om jag står eller sitter,  och brottas med leksaken. Det gör att jag får klor och tänder i mig. Puttar jag bort henne kommer hon tillbaka, och kastar jag iväg leksaken hämtar hon den och gör samma sak igen.

Kan man använda klickerträning till att "avleda" detta beteende och göra det till en apportlek istället - utan brottande?

Annons:
E-l-vira
4/24/13, 9:00 AM
#1

Den här frågan var lite klurig. Jag tror att det blir svårt att blanda in själva klickern, katten har ju redan så roligt så det blir svårt att belöna med något ännu bättre om du förstår hur jag menar?

Tycker hon mycket om godis? För i så fall kan du ju bara byta leksaken mot en godis varje gång hon kommer tillbaka med den och kasta den på nytt. Man kan ju använda sig av klickerträningens principer utan att använda själva dosan. Om det inte räcker för henne att du visar att det är på ovan beskrivna vis ni ska leka kan du avbryta leken varje gång du fått en klo eller tand i dig. Förhoppningsvis begriper hon då snart att när hon gör illa dig avbryts leken och så försöker hon undvika det i framtiden 🙂

Medarbetare på klickerträning.ifokus

[juuniper]
4/24/13, 9:47 PM
#2

Super! Ibland när man snöat in sig är det skönt att få tips från någon med ett annat perspektiv. Jag förbiser det simpla ibland. Värt ett försök - tack!

E-l-vira
4/25/13, 9:23 AM
#3

Det är bara roligt att få fundera åt/med någon annan ibland ;)

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Upp till toppen
Annons: