Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 1243 ggr
Cazzos
6/10/13, 4:04 PM

Lära "Varsågod"

Hej!

Min syster har en katt, som vi kallar min gudson, och jag skulle vilja lära honom kommandot "Varsågod" när han ska äta.

Han är ca 9 månader nu.

När han var yngre så brukade min syster (och hennes barn) bara ställa ned matskålen, utan att bry sig så mycket om att han hoppade en del och hetsade upp sig jättemycket när han skulle få mat.

Träningsintresserad som jag är, så sa jag till min syster att jag kunde börja träna honom, för skojs skull liksom, och började med matskålen. Jag började dock med räkor, en VÄLDIGT uppskattad godsak hos katten, och han rev min hand och höll på i ett försök att få räkan. Jag satt bara tyst och höll räkan mellan fingrarna, inte så att han kunde äta, bara känna lukten. När han satt stilla och slutade hålla på, då fick han räkan. 

Ja, basic alltså! Sedan utvecklade jag det till matskålen och det har gått jättebra sen dess.

Men nu är det såhär att han sätter sig vid matplatsen när man närmar sig med matskålen, men så fort man ställer ner matskålen så typ slänger han sig över den, och det skulle vara kul om jag lärde honom att sitta stilla, titta på mig och SEN få äta. Att han "ber" om att få äta dvs, som man gör med hundar.

Men det kanske är svårare att träna detta med katter då de är mer självständiga än hundar?

Ska jag träna detta med en klicker? Jag funderar på att börja träna andra saker med honom med en klicker. Jag gillar dessa klickers som inte låter så högt. Hur mycket kostar dessa? Är det olika märken?

Jag testade detta en gång för inte så länge sen, och då satte jag mig ner vid hans matplats, och han satt fint framför mig. Så fort jag sänkte skålen mot matplatsen så ställde han sig upp för att äta, men då tog jag tillbaka skålen, och när han satte sig ner så sänkte jag skålen och så fortsatte det så.

Det träningsmomentet gick dock inte så bra då det var väldigt varmt och jag hade dåligt tålamod, så det slutade med att jag ställde ner matskålen och blockerade med handen tills han satte sig ner, sen sa jag "Varsågod" och då gick han och åt. Jag vet att det är helt fel att göra så, men jag tappade som sagt tålamod med tanke på värmen.

Har ni några fler råd? 🙂


Annons:
reverse
6/27/13, 3:17 PM
#1

Jag skulle nog göra som du gjorde med att höja/sänka matskålen. Med bättre tålamod. 😉

Ett annat sätt kan vara att exempelvis ha något du kan kupa över matskålen om katten försöker gå fram och ta. Lite motsvarande till att du gömmer något i din hand tills katten inte försöker ta det, men utan att du behöver bli riven.

 //Lina

Cazzos
6/27/13, 8:10 PM
#2

#1 Tålamod is the key! Ja, det är ju ett alternativ :D Det finns en risk att han tröttnar (om jag sänker och höjer skålen osv) och går därifrån, men jag antar att jag helt enkelt får kalla på honom och motivera med maten :)


reverse
6/27/13, 9:25 PM
#3

Är det något riktigt gott i skålen så tröttnar han nog inte i första taget. Men vänder han och börjar gå åt andra hållet är ju det mer önskvärt än att han slänger sig över matskålen, så då kan han ju få ett varsågod. 😉

 //Lina

Cazzos
7/1/13, 7:04 PM
#4

#3 Iofs, det är ju en bra idé! Om jag skaffar en klicker (och först lär honom vad den betyder) så kan jag klicka för att han vänder blicken åt ett annat håll när matskålen står nere, sen "Varsågod" :)


Upp till toppen
Annons: