Annons:
Etikettbeteenden
Läst 1542 ggr
eweeliina
2013-08-07 11:51

Lära in "skall"

Min 6-månaders RT skäller ganska mycket. Dock inte vid lek (då gör han andra ljud, haha), utan bara vid "negativa" situationer. Om han hör något, ser något konstigt, på hundar & människor (dock inte vid promenader, bara vid besök eller om vi besöker någon annan). Jag vet att man inte ska skälla tillbaka på honom, för att man då förstärker beteendet, men det är ju svårt att låta bli när inget annat funkar! Att ignorera har ingen effekt alls, då kan han skälla hela dagen när han väl är igång.

Har därför tänkt försöka lära in "skall" och "tyst", ev. med hjälp av klicker. Började lite imorse, men märkte att det är i princip OMÖJLIGT att få honom att skälla när jag vill! Försökte allt möjligt, höll godis framför näsan, busade och "retades", jag skällde som en hund osv. Höll på så i minst tio minuter utan ett enda ljud från honom, han hoppade och grävde/nafsade i min hand efter godiset, men inget ljud. Läste att man inte ska belöna de "negativa" skallen, utan bara de man själv "har framkallat". Men hur ska jag göra det när han vägrar låta..? :P

Annons:
Swadika
2013-08-07 12:02
#1

Min farbror gjorde så att när hunden skällde (även negativt) så sa han skall, alltså ingen belöning eller så. Och efter ett tag så lärde sig hunden att skall var när han skällde, då kunde han börja med att framkalla skallet och det var då som han belönade. Vet inte om det fungerar men hans hundar skäller i alla fall inte längre :P

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

reverse
2013-08-07 12:14
#2

Att ignorera skällande funkar sällan, då skällandet i sig oftast är belönande för hundar, så kallat självbelönande beteende. Hela idén med att ignorera felbeteenden är ju att de ska "släckas ut" - ett beteende som inte förstärks släcks. Så det kan funka på en hund som skäller för exempelvis uppmärksamhet - ignorerar du hunden då så får den ju inte det den vill ha och då finns det ingen anledning för den att utföra det beteendet längre.

Vet du med dig i vilka situationer din hund börjar skälla? Kan du förekomma är det allra bäst. Jag själv vill absolut inte ha skällande i tid och otid, så både med min aussie och tidigare parson russell terrier så började jag direkt när de var små med att belöna dem innan skall uppstod. Alltså, jag upptäckte situationer där man såg att ett skall låg och mognade i strupen på dem så att säga. Exempelvis när folk gick i trappuppgången, ringde på dörren osv. Då belönade jag den första uppmärksamheten. För det är ju sällan så att hunden bara exploderar, utan först hör den/ser den något och sedan kommer skällandet. Att min hund är uppmärksam gör mig ju inget, så det kan belönas. Och jag belönade flera gånger direkt efter varandra i början, för att det inte skulle bli en kedja av upptäcka något-hämta godis-vända sig tillbaka och skälla. 😛 Har man en väldigt taggad hund kan det vara värt att först belöna så och sedan ställa krav på lite ytterligare fokus på dig, kanske utföra ett par trick hunden kan och liknande, för att komma på andra tankar - och att ni lämnar platsen. Jag skulle nog tycka att det är viktigare att satsa på att träna hunden tystare än att jobba på skall på kommando.

Är han kontaktbar när han börjat skälla så avled hellre än att låta hunden hållas. Ta gott godis och avled genom att visa vad du har, hunden slutar skälla och vill ha godisen, ställ krav först - exempelvis att han ska utföra något trick - sedan får han godisen. Han får alltså godisen för att jobba och samarbeta och inte för att han skällde.

 //Lina

Upp till toppen
Annons: