Annons:
Etiketttricks-aktivering
Läst 1201 ggr
EmmaiNorr
2013-09-06 10:41

Lära avbryt/låt bli-kommando till katt

Som sagt, har en härlig kisse jag inte kan luska ut hur jag ska lära in ett positivt sluta-kommando.

Hon är crossover-katt och jag är en crossover-förare, så vi är båda nybörjare. Mkt att det jag har velat lära henne har jag kunnat modifiera från hundsidan, tex genom att kolla på videor osv. Men nu går jag bet, då de använder koppel i de videos jag sett med hund och min katt blir passiv i koppel inomhus.

Vårt största problem är de dagar hon är understimulerad och spänner klorna i soffan, nu bär vi bara tyst och lugnt bort henne till klöspelaren varje gång men det är ju uppenbarligen inget som funkar då hon bara slutar för stunden. Jag släcker helt enkelt bränder i nuläget.

Har någon några bra tips?

Var ska jag börja, hur ska jag bygga upp kraven osv?

Annons:
Lorita
2013-09-06 10:45
#1

Kan du inte lära henne att gå bort till klösbrädan själv ☝️

Det kan möjligen inte vara så att hon har lärt dig att bära bort henne till klösbrädan 🤫

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




EmmaiNorr
2013-09-06 10:55
#2

#1 Haha, jo, hon shapar mig! 😃

Jag har försökt shaping mot klösbrädan, men hon vill bara klösa på den om vi inte är där. Går jag mot den när hon klöser springer hon därifrån och går jag mot den med klickern står hon bakom mig och ser ut som ett frågetecken. 🤔

Lorita
2013-09-06 18:57
#3

#2 måste du flytta på dig räcker det inte med att klicka när hon är där och klöser och gör rätt.

En tanke från en totalt okunnig, jag tränar mina djur med rösten och hade sagt duktig flicka rätt så gumman till henne när hon klöser på klösbrädan, men man borde lika gärna kunna klicka fram ett beröm tycker jag.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Cahira
2013-09-07 20:18
#4

Tänk som en katt. Står klösbrädan på en attraktiv plats? Klösandet är ju en doftmarkering. Om klösbrädan står på en bra markeringsplats ökar chansen att den används. 

Att själv klösa naglarna på den ibland ökar viljan att klösa där, och även att (hur äckligt det än låter) gnida in handsvett på den (lägga din egna doft där). Ju mer högljutt du klöser desto mer intressant låter det.

Du kan även tejpa fast plastfolie där katten klöser tills vidare, det är inte så skönt att klösa på det. :) 

Så, genom att öka chanserna för att katten ska välja klösbrädan och klösa mindre på soffan kan du därefter börja belöna klösandet på rätt ställe. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

EmmaiNorr
2013-09-13 14:04
#5

Lite uppdatering:

Jag har börjar berömma med rösten för klösande på klösträdet (en takhög rak pelare som står nära ett skåp hon kan ta sig upp på) vilket gör att katten tittar på mig som om jag vore dum i huvudet. 

Jag har också börjar shepa för att hon är nära klöspelaren och separat tränat tass-target med mitt pekfinger, nåt jag tänkte kombinera när vi har nåt nog långt. Ska försöka få till ett "spring iväg och klös på trädet" kommando som hon tids nog kan förstå så hon kan få möjlighet till beröm för klösande på rätt ställe om hon gör det på fel ställe.

Dock kan jag inte flytta klöspelaren till ett attraktivare ställe i rummet, den står i ett hörn, eller plasta in sittdynan då plasten inte stannar kvar.

MEN, jag ska äntligen ta mig tid att göra vårat kontor mer kattvänligt då hon inte har tillgång till klösträdet nattetid(vi vädrar sovrummet och måste då stänga till klösträdrummet). Det ska upp en lång sned vägghylla med sisalmatta på, en högre sovhylla med mysig dyna och en trappstegshylla med sisal.

Grandiosa planer, men nån gång ska det göras. Ska se om jag kan filma inlärningen, det känns faktiskt bättre med ett "Gör ett trick och få en godis"-kommando istället för "sluta". Men vi får se. :)

Upp till toppen
Annons: