Annons:
Etikettbeteenden
Läst 1655 ggr
1NS4N3
10/15/13, 9:20 PM

Skvallerträning - hur?

Det har säkert skrivits en del inlägg om skvallerträning tidigare, men jag undrar hur ni lär in? Känns som om jag inte riktigt fått grepp om detdär…

Nu är det så att min underbara finska lapphundshane tycker det är så otroligt roligt med andra hundar. Han är väldigt klumpig och en rejäl liten rackare på ca 1,5 år. När vi är ute på promenad glor han nått så in i bomben när han ser andra hundar. Han är inte dominant på så sätt att han vill äga alla - han är en fegis innerst inne och lägger sig så fort han blir tillsagd på skarpen av en annan hund. Han vill bara leka med alla fyrbenta.

Nu tänkte jag såhär att skvallerträning är ett gryyyymt bra sätt att jobba upp en fin kontakt även med hundar omkring och det lär ju knappast skada. Tänkte att jag kunde klicka när han vänder på huvudet och tittar på mig, istället för att klicka när han tittar på hunden.
Vad tror ni att det blir av allt detta?Bra eller inte skvallerträning alls, utan något helt annat?

Anledningen till att jag lägger in det på klickerträning är för att jag jobbar mycket med klicker och tycker det är en otroligt bra metod!
Tack på förhand!

Annons:
Sugar Mist
10/15/13, 10:03 PM
#1

Alltså, först måste du ju koppla ihop att kolla på hund betyder belöning, så varje gång han kollar på en hund, klicka och belöna- tillslut kommer han att(förhoppningsvis) förstå att hund betyder belöning och då kommer ta kontakt med dig när han ser en hund :)

-

1NS4N3
10/15/13, 10:09 PM
#2

#1 Jo, den delen har jag förstått! Kan man inte liksom bara få honom att kolla på mig när han fått syn på den andra hunden och klicka först då, alltså när han kikar på mig?

Sugar Mist
10/15/13, 10:10 PM
#3

#2 Det blir nog knepigare. Är han fortfarande lika fixerad som han var när jag hade praktik hos er? Jag använder mig typ av sådant med Opsis, jag avleder och "tvingar" honom att titta på mig och belönar då, och visst går det. Jag tycker dock att om man har möjlighet bör man göra "traditionellt", men alla har inte möjligheten att göra det och då får man vända och vrida lite ;)

-

1NS4N3
10/15/13, 10:16 PM
#4

#3 Åh nej, han har blivit mycket bättre! Dock inte såpass duktigt att det inte är ett "problem" längre… Jag har jobbat med honom under sommarn och det är lättare att bryta den fixeringen han har på den andra hunden. 

Funderar på att flytta inlägget till spetshundar, det är ju bara vi som skriver här… HAHAH

Sugar Mist
10/15/13, 10:18 PM
#5

#4 Då har du ju kommit jättelångt! Avbryt honom när han ser en annan hund och belöna när han tittar bort, eller tittar mot dig, vilket som. Du kan skriva på de flesta sidor. Problemhundar, hundar, spetsar och urhundar. Snabbast och flest svar får du på Hundar :)

-

Cahira
10/16/13, 12:58 AM
#6

Många klickar då hunden tittar på andra hunden, detta kommer få hunden att förutspå ett klick när han fattat att han blir belönad av att titta på den andra hunden. Så när detta är inlärt kommer han titta på dig som "Vart är min godis?"

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[[Mellebelle]]
10/22/13, 9:16 AM
#7

men hur ska man göra efter att huden har sett en annan hund sen efter det kommer den ju bli ''galen'' börja skälla, hoppa dra? 

förlåt TS ifall jag snodde lite tråden.. men behöver få veta detta

Sugar Mist
10/22/13, 10:26 AM
#8

#7 Man gör samma, belönar innan hunden börjar "flippa". Jag gör så med min "flipphund" att jag ber honom sätta sig och när han tittar får han belöning. Drar ut så mycket som möjligt på "titt tiden" som han är tyst men bryter innan han börjar skälla, en "typ" av skvallerträning :)

-

[[Mellebelle]]
10/22/13, 10:55 AM
#9

okej så efter hon lagt märke till hunden klickar jag ger godis, sen håller jag på så tills hon börjar skälla sen säger jag åt henne att vara tyst? :)

Sugar Mist
10/22/13, 11:09 AM
#10

#9 Nej. Klickande kan i vissa fall trigga mer än vad det belönar, vilket man inte vill. I möten och sådant klickar jag inte. Jag tar ut ordentligt med avstånd, jag säger aldrig till honom att vara tyst utan avleder genom att gå åt motsatt håll så han automatiskt vänder ryggen till och belönar. När hunden tittar på störningsmomentet(I detta fall hund) och är tyst belönar jag massor, förstärker med andra ord att han TITTAR och inte skäller. I början gjorde jag även så att han fick skälla bäst han ville bara han satt ner, och förstärkte det istället. Efter ett tag satte han sig ner bara jag tog tag i halsbandet och väntade på belöning, tog kontakt m.m. sedan blev det baksteg ohc jag fick belöna mer och i kortare mellanrum. Baksteg är verkligen något man kommer få när man har en hund som gör utfall/skäller på andra hundar och det får man ta med ett leende i princip, och ibland kan det kännas tufft men det blir såååå mycket bättre med tiden.

-

[[Mellebelle]]
10/22/13, 11:15 AM
#11

okej tack så mycket!

1NS4N3
10/22/13, 7:23 PM
#12

#7 Luuungt haha! Men har lagt in samma inlägg på "Hundar" istället, kolla där du med! :)

KickiG
10/22/13, 7:36 PM
#13

Med min jättereaktiva hund så gjorde jag så att jag klickade så fort han såg en annan hund, innan han började stirra/skälla/dra osv. Det är viktigt att i början hålla långt avstånd, så att hunden klarar av att titta på dig och ta godiset. Sedan höll jag avståndet och belönade varje gång han tittade. Sakta men säkert minskade jag avståndet. Började han skälla eller något, så gick vi bara därifrån. Inget kommando, ingen belöning inget. Skäller man på andra får man inget godis, inte heller någon uppmärksamhet från matte.

Sedan vid möten klickade jag också då han såg hunden, och sedan efter en tid när han lärt sig att mötande hund betyder klick, höll jag inne med klicket tills han tittade på mig, och sedan tills han kom till min sida och därefter först när han gick i ögonkontakt. Men vid möten så klickade jag i början nästan för varje eller vart annat steg. Och sedan när det gick bra ökade jag på antalet steg mellan klick, och tillslut fick han endast klick och godis efter ett lyckat möte, eller bara väldigt mycket muntligt beröm.

Ett supergott godis är väldigt viktigt då man tränar svåra saker som möten. Hos oss var lever- och skinkpastej på tub en hit.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
[[Mellebelle]]
10/22/13, 7:51 PM
#14

å tack så mycket för ditt svar! hjälpte mig vekligen, nu vet jag ungefär hur jag ska börja träna med dixie! :)

Cahira
10/22/13, 8:04 PM
#15

Klicka millisekunden man ser andra hunden, innan tokskällandet hinner sätta igång. Då förebygger du det. :) Långa avstånd är din vän i detta fallet. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

KickiG
10/22/13, 8:10 PM
#16

#15 Helt rätt :) Vet inte hur andra tänker, men jag tycker att all uppmärksamhet när hunden börjar skälla är fel för uppmärksamhet förstärker beteenden. Därför jag valde att bara gå iväg med hunden min, i synnerhet som jag var väldigt viktig för honom och min uppmärksamhet - positiv som negativ- väldigt belönande.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: