Annons:
Etikettbilder-och-video
Läst 1944 ggr
Cahira
2013-11-26 23:58

Kroppskontrolltråden

Jobbar rätt mycket med kroppskontroll med min hund nu och tänkte jag skulle skapa en kroppskontrolltråd. :) 

Tänker då mest tricks och övningar som kräver balans och lär djuret vart tassarna/hovarna/fötterna finns. Backa är till exempel ett exempel där djuret använder andra sorters muskler och lär sig vart bakändan finns. 

Tränar ni kroppskontroll med era djur? Visa gärna bilder och filmer. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
2013-11-27 00:02
#1

En liten kort video från träningspasset häromdagen. :) Fler kommer nog snart.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2013-11-27 02:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Lite bilder från ikväll.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2013-11-27 02:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

2

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2013-11-27 02:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

3.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2013-11-27 02:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Sista. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Anibaz
2013-11-27 21:37
#6

När vi tränar tricks så kräver ju vissa lite kontroll på kroppen, sen håller vi även på med pilatesbollen, klossträning och så lite dogparkour när andan faller in.

Annons:
Cahira
2013-11-27 21:39
#7

Kul! Dela gärna med dig bilder och filmer om du har eller tar sen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Anibaz
2013-11-27 21:42
#8

Ska försöka få till lite bilder och filmer!

Cahira
2013-11-27 21:48
#9

Yay! ^_^

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
2013-11-29 02:05
#10

Vi kör med backa upp för saker, så som trappor, Dogparkour och klossträning

-

Cahira
2013-11-29 02:21
#11

Härligt! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

reverse
2013-11-30 19:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Balans och kroppskontroll tränar vi "naturligt" på promenader genom att han får hoppa upp på stenar, över saker, gå på begränsade ytor (typ stockar) osv. Inomhus har vi exempelvis en pilatesboll och fitpaws och cavalettiliknande övningar kan man ju göra med lite vadsom. Många trick kräver ju också en medvetenhet. Några av de senaste tricken vi jobbat med är att "halta" samt att ställa sig på bakbenen, vända sig från mig och sedan backa upp (på bakbenen) mot mig.

 //Lina

Cahira
2013-12-01 00:38
#13

Superhärlig video! Har tänkt introducera pilatesbollen så småningom till min långkorv. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
reverse
2013-12-01 15:55
#14

FitPAWS paw pods

 //Lina

Cahira
2013-12-01 22:53
#15

#14 Din hund är så otroligt vacker! Och duktig! ✨

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Frida B
2013-12-23 22:35
#16

Hur sjutton lär man in klossträning? Alltså jag får verkligen inte till det! Någon som har några tips?

Så himla duktiga hundar ni har!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
2013-12-23 22:36
#17

#16 Vart fastnar ni?

-

Frida B
2013-12-23 22:46
#18

#17 i början haha.. Han fattar att han ska ta ett steg, men sen får jag putta på honom hela tiden. Klickar varenda rörelse han gör med bakbenen, men kommer ingen vart! Har testat att vänta ut honom. Vi har jobbat med detta ända sedan början av sommaren…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
2013-12-23 22:57
#19

#18 Har du testat med leksaksbelöning? Kommer ihåg att jag hade det problemet med Opsis men när jag började med att belöna med leksak och att ladda ordet "klossträning" positivt lossnade allt. Klossträningen var först tråkig, bara godis och inga framsteg. Mycket lek och börja om från början, massa beröm bara av att sätta upp tassarna. Opsis var väldigt försiktig med sina tassar och behövde därför RIKTIGT med beröm för att göra något som inkluderade att han skulle sätta upp tassarna på något. Sedan var det att klicka varenda litet steg med baktassarna, och sedan höja kraven gradvis. 1 steg mot benet, 2 steg utan ben, 2 steg mot benet osv.

-

Frida B
2013-12-23 22:59
#20

#19 japp, till och med olika leksaker…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Sugar Mist
2013-12-23 23:00
#21

#20 Hm… Vi får testa lite olika metoder på fredag^^

-

Frida B
2013-12-23 23:11
#22

#21 haha ja ngt måste ju funka xd

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cahira
2013-12-23 23:32
#23

jag satte godis vid sidan för att få hunden att snurra och klickade för varje steg med bakbenet för att fånga upp balansen av att stå krokig. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

KickiG
2013-12-26 22:58
#24

Jag ska börja klickerträna min vita herdehund, och har tänkt att jag borde få in kroppskontroll också på ett hörn. Först och främst måste jag få med vänster framtass. Hon var skadad i den när hon kom till mig, och själva såret har läkt bra. Däremot verkar hon ha nervskador och nedsatt känsel i den eftersom jag märker att hon ibland snubblar på den tassen, eller lite släpar på den när hon går.

Har ni tips på bra klickerövningar där framtassarna tränas? Eller andra övningar, behöver inte vara klicker. Cavaletti bör ju hjälpa både fram- och bakdelen, samt stimulera ordentliga lyft på alla tassar?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

reverse
2013-12-26 23:32
#25

#24 Har du sett mitt klipp med Paw Pods i #14? De ger neural stimulans utöver att hunden får träna på kroppskontroll och balans. "The FitPAWS Paw Pods feature sensory bumps on top for neural stimulation and grip capability." Har ingen veterinär velat gå vidare med rehab på den tassen??

Cavaletti är bra för att träna ordentliga steg, generellt bättre än exempelvis de där bentyngderna jag sett lite här och var, där det är risk att hunden bara lyfter benet högt, rakt upp, helt enkelt. Man vill inte att hunden bara ska lyfta på benen, utan även ta ett ordentligt kliv, baktassen ska kliva i där framtassen just lyfte ifrån och med bentyngder gör hunden inte gärna det, utan tar korta, men höga kliv.

Sedan kan du ju klicka allting du tränar med hunden, den är ju bara ditt verktyg för att tydligt visa vad du vill att hunden ska göra och vad som således kommer leda till belöning. 

All rörelse tränar ju hunden mer eller mindre. Target-träning kan du ha nytta av i många sammanhang utöver att hunden helt enkelt får lära sig att precisera var den sätter tassen. ;) Du kan sedan använda den träningen för att lära hunden att exempelvis släcka lampor eller vad du nu kommer på. Balansera på saker när ni är ute på promenad, se bara till att tänka på säkerheten och att det ska vara kul för hunden.

 //Lina

KickiG
2013-12-27 09:28
#26

#25 Tittade inte på videon, ska göra det på måndag på jobbet. Har ganska kasst internet hemma just nu, tyvärr.

Tassen är inte så dålig att det är aktuellt med rehab, och de "slarviga stegen" märks inte om man inte tittar noga, och inte heller hela tiden. Mest ser jag det för att jag tittat extra noga efter, och följt med. 

Jag vill bara gärna träna upp det nu, och få henne att tänka på tassen. Det kan ju vara att den blir ännu bättre av sig själv med tiden, men jag jobbar gärna nu redan med benföringen.

Det är trots allt bara 3 månader sedan skadan (hundslagsmål, ena tån kluven av en tand) som läkte bra men långsamt. Var andra bitsår också, och ett sprucket revben så allting har ju påverkat träningsmöjligheter.

Nu när vi har bekantat oss med varandra vet jag också vad jag vill jobba med, och lite viktighetgraden i dem. Så långt har jag bara tränat på smidig vardag = stick huvudet in i halsbandet, dra huvudet ut på kommando, vänta snällt på maten, inkallning, gå i koppel, torka tassar osv.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2014-01-06 20:53
#27

#25 Vi hade hundmassör på besök idag, och fick lite muskelknutar och spänningar behandlade. :) Har kollat på Paw Pods, men just nu är inte min ekonomi så god att jag kan investera i sådana. Du som använt dem i praktiken, kunde jag ersätta dem med något liknande? Typ tygpåse med torkade ärter i eller mjuk stoppning? Fattade jag det rätt att de är typ miniatyr balansbräder? Jag har en sådan stor balanskudde för människor som ska stärka vrister, den tänkte jag i alla fall försöka sheipa upp Limes framben på, då måste hon ju i alla fall balansera lite med framtassarna, eller hur?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: