Annons:
Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 800 ggr
HannaGeni
12/14/13, 9:36 PM

Ni som tränar katt

Vad använder ni för kommandon? Läste någonstans att katter har rätt svårt att lära sig muntliga kommando (ord alltså) och att typ handsignaler är att föredra, stämmer det?

Bloggar på vid min sida

Ägare och instruktör på Norra Kedums Hundcenter (hundkurser, utbildningar, webshop)

Annons:
Cazzos
12/14/13, 9:42 PM
#1

Det är väl katt till katt, men jag har mest väntat in rätt beteende och sen belönat.

Jag har inte katt själv men min syster har en som jag har lärt att sitta stilla och fint innan måltid (innan jag lärde honom det så ställde han sig på bakbenen och drog i ens armar samt strök sig mot benen och höll på), samt tass och jama på kommando.

Jama fick jag vänta in, han fick räkor som belöning så det blir ganska automatiskt att han jamar. Sen när han jamade varje gång jag väntade in det så lade jag till ett kommando.

Dock har han lärt sig att jag står upp när han ska jama och jag sitter ner när jag kör tass med honom, så jag kan inte ge honom kommando att jama när jag sitter ner och vice versa.

Så jag skulle nästan tro att rörelser funkar lite bättre än röstkommando, för att jag har märkt att katten brukar jama utan att jag sagt något. Självklart belönar jag bara när jag säger jama och han gör rätt beteende 🙂


HannaGeni
12/14/13, 11:09 PM
#2

ja kattungen kan lite olika tricks nu som jag tänkte sätta kommando på men då kör jag nog med dubbelkommando (röst och handsignal). Problemet är att jag har svårare för att komma ihåg handsignaler..

Bloggar på vid min sida

Ägare och instruktör på Norra Kedums Hundcenter (hundkurser, utbildningar, webshop)

Cahira
12/15/13, 10:34 PM
#3

Min katt hade inga problem att komma ihåg ord, så länge dom var tydliga och gärna tvåstaviga. (Snuu-rra!)

Fast han klarade free shaping riktigt väl. Luring funkade väl med men han tänkte hellre självständigt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

HannaGeni
12/16/13, 12:59 AM
#4

ok tack!

ja jag frishejpar bara än så länge, tycker det är roligast :)

Bloggar på vid min sida

Ägare och instruktör på Norra Kedums Hundcenter (hundkurser, utbildningar, webshop)

Upp till toppen
Annons: