Annons:
Etiketttricks-aktivering
Läst 610 ggr
ElinJL
12/29/13, 12:08 PM

Problem med backande...

Jag lärde min hund backa för ca 1 år sedan och till en början gick det väldigt bra men nu har hon tröttnat mer och mer på att backa känns det som, även fast det är roliga belöningar och att vi inte alls tränar det ofta… Hon kan backa i ganska bra fart en kort bit men sen går det jättesakta och jag måste tjata på henne för att få henne att backa mer. Jag kastar belöningen som brukar bestå av godis eller boll bakom henne och har även testat att ha godis på en tallrik bakom henne men då backar hon bara med en bananformad kropp… Någon som råkat ut för detta tidigare eller som vet något jag kan testa?

/Elin 
Medarbetare på Tävlingshundar

Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

Annons:
Cahira
12/30/13, 4:16 AM
#1

Backa i träningen och sänk kraven. :) Testa en ny belöning som har högre värde, typ leksak. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
12/30/13, 4:17 AM
#2

Och istället för att tjata, vänta ut henne och kör mer free shaping. Om hunden vet att när jag backar kommer en belöning och belöningen uteblivs så måste dom backa igen/mer för att få belöningen. Och variera hur långt hunden backar så det inte blir ett invant mönster att du klickar efter 3 steg eller nåt sånt. :) Ta ibland 1, ibland 2 ibland 5 osv. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

KickiG
12/30/13, 8:10 AM
#3

Håller med #2. Sänk kraven, gör det lätt. Belöna ofta för korta sträckor, kanske redan bara för ett steg bakåt. Tjata inte, och beröm massor! När du är glad och tycker det är roligt, är det större chans att hunden tycker det är roligt också. :)

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Kelin
1/2/14, 10:23 PM
#4

Jag hade bakbenstarget, så blev det som ett nytt trick. Sedan tränade jag bort det… Funkade super för mig! Jag free-shapeade först in ett backa men det blev för kort. Då belöna jag varje gång han backa så bakbenen tog i filten. Efter ett tag tränar man bort targeten.

Upp till toppen
Annons: