Annons:
Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 1423 ggr
Cahira
8/29/14, 1:20 AM

Klickerträna häst

Skulle klickerträna åsnan och så "råkade" denna lilla drömhäst flytta in. 😍 

Hon är ett år gammal och hon har kvar fölnyfikenheten och undersöker precis allt så ska "skynda mig" att klicka in henne nu medans hon är nyfiken och se vart vi hamnar med det. :) Jag ska inte rida in henne förrän hon är fem år gammal så vi har några år att träna på vår relation. :) 

Hon har riktigt kallblodsbeteende och är enormt mjuk och lugn liten tjej! Jag har drömt om en haflinger sen 2000 så det kändes enormt häftigt att önskan slog in!

Jag har tänkt lära henne att backa och plocka upp saker åt mig (hon har visat vilja att lyfta ryktborsten redan) samt plocka upp fötterna mer självmant, är det något hästtrick som ni skulle vilja se henne lära sig? :) Hon leder redan som en dröm och hon kan plocka upp fötterna, jag vill bara finslipa det att bli lite mer hjälp bakom hovlyftet. :)

Jag kommer som sagt klicka in åsnan sedan, samma där, är det något trick ni skulle vilja se henne göra?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Zakaraa
8/29/14, 1:33 AM
#1

Tassar :) Tycker det är så roligt med klicker-hästar! :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Cahira
8/29/14, 2:05 AM
#2

Instämmer. :) Kommer bli enormt kul att öppna upp den där lilla hjärnan. ^^

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

KickiG
9/2/14, 8:04 AM
#3

Jag är inte så där jätteinsatt i hästvärlden, men överlag så tycker jag att alla beteenden som hjälper vård är värda att lära in. Före de behövs helst. 

Redan så elementära som titta på tänder, klippa klor på djur/sköta hovar och annan vardagsskötsel. Men även att lära in beteenden som kan vara till hjälp då man skall t ex ta blodprov, urinprov osv. Hundar och katter tex kan vara bra att de är vana vid att både ha munkorg och "tratt" på eftersom det högst antagligen behövs någon gång under livet. Är det bekant från förr är det ett stressmoment mindre då olyckan är framme.

Finns det något liknande man kan lära hästar och åsnor?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Cahira
9/3/14, 5:00 AM
#4

#3 Absolut finns det det, och det kommer! Men tänkte ha lite kul grejer vid sidan om för att bygga samarbetsvilja och motivation. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Perly
9/5/14, 4:04 PM
#5

Tipsar om att lära sötnosen buga, kanske inte så hög men kan ju ändå underlätta vid uppsittning barbacka. (Sen är det ju rätt kul att stila med ", )

Alltid Oavsett

Cahira
9/5/14, 7:39 PM
#6

Ja buga kommer komma när hon är äldre och mer fullvuxen! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
KickiG
9/9/14, 7:44 PM
#7

Såg på facebook en filmsnutt med horse agility. Kanske någon sådan rörelse? Bra för samarbete också.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
9/21/14, 11:58 AM
#8

Har du börjat träna något redan, Cahira?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Cahira
9/22/14, 4:55 AM
#9

Har inte hunnit längre än påbörjad inklickning men hon blev så låst vid belöningspåsen att jag ger det tid att lugna sig så hon inte blir så pushig som hon började bli. Men target började visa framsteg iallafall. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

KickiG
9/24/14, 12:27 PM
#10

#9 Hade ett par klasskompisar som klickade in en åsna, och de gjorde så att de alltid gav godiset ur en hink och inte från handen eller en påse/ficka. Det var för att hindra att åsnan skulle bli låst vid påsen och det var dessutom en åsna med ett redan existerande buff/bit beteende. Vet bara inte hur de presenterade hinken. Lade de alltid i bara en godis bit eller lät de åsnan ta en bit och sedan tog bort hinken.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Cahira
9/25/14, 12:03 AM
#11

#10 Jag gjorde det med en frisbee som ska bli target sen, men hon märkte ju att godiset kom från påsen så hon tyckte hon skulle hoppa över steget mellan påse och frisbee. Men det löser sig. :) Ska försöka fixa en anordning så jag kan klicka på andra sidan grinden och ge belöning på säkert vis den vägen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: