Annons:
Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 2155 ggr
FridaR
2014-09-25 13:31

Användning av klicker

Skulle vara roligt att veta vad ni använder eran klicker till och med vilket sorts djur. Jag använder min klicker när jag ska träna kontaktövnngar och skvallerträning med min norfolkterrier och det har gått väldigt bra! Har dock aldrig testat att lära in något trick eller liknande. Men vad använder ni eran klicker till? Skulle också vara intressant att veta varför ni började med klicker och hur det har hjälpt er. Nu blir det många frågor på en och samma gång här men tycker det är intressant hehe 🙂

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

Annons:
Perly
2014-09-25 14:04
#1

Använder den istället för godis i all träning (kontakt, sitt, ligg, fot, höger/vänster tass, osv.), ibland kan hon även få en godis men oftast bara klicket 🙂

Alltid Oavsett

slarvigt
2014-09-25 17:07
#2

#1 Oj, det var ett intressant sätt. Blir djuret motiverat av bara klicket? #0 Jag använder klicker till både hund och kanin, främst för att lära in olika trick. Jag har också provat skvallerträning lite med hunden, men inte så konsekvent vilket väl inte är så bra :P

Perly
2014-09-25 17:22
#3

#2 Antar det eftersom hon vet att hon gjort rätt när hon hör klicket och då kan göra annat, har funkat bra hittills. 🙂 Klicket har blivit belöningen.

Alltid Oavsett

slarvigt
2014-09-25 22:43
#4

#3 Det hon har lärt sig är ju att klicket betyder att godis är på väg, om det sedan slutar komma är nog risken att man släcker ut betydelsen av klicket. Alltid godis efter klick, är det jag hört i alla fall :)

Perly
2014-09-25 23:56
#5

#4 hon får beröm och blir omklappad, godis någon gång ibland, fortsätter på det så länge det fungerar, skulle gå åt nästan en hel burk godis dagligen annars

Alltid Oavsett

Perly
2014-09-25 23:59
#6

Klicket leder alltså till någon slags belöning (godis är inget måste i min värld iaf, förra hunden spottade ex. ut godiset och ville mycket hellre kela) så småningom, även om det blir ett antal klick emellan varje belöning. Innan en övning är inlärd så får hon någon sorts belöning varje gång till en början.

Alltid Oavsett

Annons:
slarvigt
2014-09-26 08:49
#7

#6 Okej, då förstår jag, men då klickar du ju inte istället för att ge godis, utan berömmer och kelar istället för att ge godis :)

IngaTrnqvist
2014-09-26 12:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Klicket betyder ju just det man lär hunden att det betyder. Behöver inte vara just godis, utan kan vara kel, leksak osv. För min hund betyder klicket just "tjoho, just precis nu är du toppenbra, så alldeles strax får du en godis". Vi klickar i princip allt. Trick, hundsporter med mera. Det enda vi inte klickar är nog farten i agilityn. Klickertränar med min papillonblandras.

slarvigt
2014-09-26 12:37
#9

#8 Jo, med godis menade jag belöning. Man brukar ju säga att klicket betyder "NU gjorde du rätt!" och det stämmer ju på ett sätt, men inte på det viset att man kan ersätta belöningen med ett klick, menade jag.

Cahira
2014-09-28 02:43
#10

Jag brukar säga att klickerträning är som leken gömma nyckel. Du klickar när det blir varmare och jackpottar när djuret "hittar nyckeln". 

Klicket är lite som BINGO, du vann ett pris!

Edit: Glömde svara på frågan i #0. Jag tränar mest hund men även katt och häst, snart åsna när jag har tid över. Använder mest till tricks men även till shejping/formning av andra beteenden.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Kelin
2014-09-30 15:12
#11

Klick = belöning på väg..

Jag klickertränar hundar, hamster och katt. Det är effektivt och passar mitt träningstänk. Gillar ej att använda mig utav bestraffningar utan använder mig av belöningar i största möjliga mån. Visst kan det hända att en ibland behöver säga till hunden, men absolut inte när en tränar.

Stormvindh
2014-10-01 16:10
#12

#10 - Betyder det att man inte bör ge godis efter varje klick? Eller vad är det som gör "jackpotten"? :)

Är som det kanske går att förstå lite ny på det här med klickerträning. Klickar för tillfället med min 12 veckors Aussietik, var egentligen inte planerat från början att jag faktiskt skulle köra på klicker men provade lite och tyckte att det fungerade bra! Använder klickern till att träna in det mesta, tycker det är så smidigt för att markera när hon gör rätt och hon förstår det jättebra!

Har tidigare klickat  lite också med mina katter och min häst, men då bara för skojs skull så har inte blivit något av det i längden :)

Medarbetare på Vallhundar

Cahira
2014-10-02 05:53
#13

#12 Jackpott så ger jag flera godisar, eller tar en stund och busar riktigt ordentligt med hunden med favoritleken. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Anibaz
2014-10-28 09:54
#14

Jag klickertränar mina hundar, använder då även redskapet klickern. Använder främst klicker vid inlärning av beteenden. Klickern är en markör och markerar att belöning är på väg, oavsett om det är godis, leksak eller fysisk beröring. Men belöning bör alltid komma efter klicket, annars förlorar klickern sin mening hos hunden. Mina hundar vet att klick alltid betyder godis, vill jag belöna med lek så får jag skippa klicket helt enkelt. 🙂

KickiG
2014-10-29 07:50
#15

Jag använder klicker till allt jag vill lära hunden, oberoende av om det är att gå fint eller att göra tricks eller apportera. Klick = godis hos oss, alltid. Sedan kan godiset kombineras med lek, beröm eller klappar om jag vill visa att jag är extra nöjd eller som avslut på träningen.

Klicker började jag använda med min förra hund som var väldigt energisk, stressad och svårt att fokusera på något alls när den kom till mig. Klicker hjälpte massor! Att locka den matfixerade hunden funkade dåligt eftersom den helt kopplade ur hjärnan och bara följde maten.

Och klickandet passar mig bra, gillar både den positiva inlärningsmetoden, och då man sheipar så får man även en tröttare hund eftersom den måste använda hjärnan och tänka själv.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

JoannaLi
2014-12-07 20:18
#16

Jag klickertränar hund, häst, och förhoppningsvis den yngre katten så fort jag hittar min SAIK-klicker som är lite tystare, så att jag kan klicka inomhus utan att driva folk från vett och sans ^^

Hunden klickar jag i princip allt med. Tricks, lydnadsträning, personsök… You name it, vi gör det :D

Häst är mer tricks, och då specifikt tricks för skojs skull. Han förstår det inte riktigt, och uppskattar det därav inte så hemskt mycket, så vi gör det "för skojs skull" för att se om den åsikten kommer att ändras, för i så fall ska ra igång med riktigt trickträning! (Vi får se med lill-ponnyn, han skulle nog verkligen uppskatta klicker, men jag kan inte ge honom särskilt mycket godis, osv.)

Blawe
2014-12-13 14:34
#17

Jag använder klicker till minihästen för att lära henne att dra vagn, praktiskt och hon tycker det blir mycket roligare. Klickern betyder ALLTID godis.

Hymra
2014-12-30 01:29
#18

Jag ger alltid belöning efter klick för att hålla motivationen :)

Hymra
2014-12-30 01:34
#19

Råkade skicka för tidigt… Jag klickar min häst, ett kallblodssto :) främst för att lära in beteenden som förenklar hanteringen och liknande men även lite annat. Just nu håller jag på att lära henne att lägga sig ner! :) Började med klickerträning då min då "nya" hovvårdare tipsade mig om det. Min häst var rädd för hovvård och allt vad det innebär men med hjälp av min fantastiska hovvårdare så har vi jobbat oss igenom det :) klickertränar min katt litegrann också, mest för att aktivera henne. Hon tycker det är jätteroligt! :)

Upp till toppen
Annons: