Annons:
Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 1049 ggr
picksy
10/18/14, 2:21 PM

klicka med flera djur

Ni som tränar med flera djur hur gör ni rent praktiskt när ni tränar?

har ni olika klickers till alla djur? stänger ni in djuren som inte ska tränas?

jag har tränat väldigt mkt med min katt och nu har jag skaffat en till katt som jag vill börja klicka in, men vet inte vad jag ska göra med den andra katten under tiden, stänger jag in honom kommer han stå och krafsa på dörren och skrika som en galning. har jag honom ute vill han ju också vara med och träna, när jag försökte nu satt han bredvid och började bjuda på beteenden lilla sötnosen tycker ju synd om honom då.  hur gör man?

Annons:
Cahira
10/19/14, 4:55 AM
#1

Jag har en träningsplats som är avskilt från de andra djuren. De vet ju när de är i träningsstället eller inte. :) 

Testa mata andra katten under tiden så det blir positivt att bli lämnad, men jag stänger in mig med det andra djuret istället så de har mindre yta och mindre saker att intressera sig på.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

reverse
10/20/14, 1:44 PM
#2

Jag tycker att "flerdjurshushåll" får djur som förstår när det handlar om dem och inte. För tydlighetens skull har jag ändå en klicker till min valp och en annan till stora hunden, så de låter lite olika. Valpen har det inte landat hos fullt än att när jag inte engagerar mig i henne så handlar det inte om henne, men stora hunden väntar in sin tur. =P

 //Lina

KickiG
10/21/14, 12:35 PM
#3

När jag klickertränade två hundar, så var vi i samma rum, men jag hade en skild plats för dem där de fick vänta på sin tur. Valpen fick vara i buren, för den hade inte tålamod att vänta. Vuxna hunden lärde sig under andra träningspasset att vänta på sin tur. Första träningspasset hade jag den fastbunden, fast det visade sig fort att det var helt onödig åtgärd.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anibaz
10/28/14, 9:58 AM
#4

Jag använder samma klicker till båda mina hundar, tränar dem även i samma rum och den som är passiv ligger gärna och trynar så nära som möjligt, utan att lägga sig i. De förstår skillnaden på när det är träning och vila även om klickern går varm under träning med den andra hunden.  Så här hemma fungerar det bra, behöver inte avgränsa ett utrymme eller så. 🙂

JoannaLi
12/7/14, 8:22 PM
#5

Jag ser till att engagera hunden som jag vill träna med, med att prata med dem, fokusera blick och sinne på dem, osv. Oftast kan jag ha båda hundarna i samma rum, utan att den andra blir helt besatt, men ibland får Jappe något ryck, och då passar vi på att lägga "dubbelkommandon" så att säga. Dvs "Jappe, stannaliggkvar, Tassa, dutt!" eller dylikt. 

I och med att han kan bli lite frustrerad i de lägena, så får jag ofta lägga det dubbelkommandot varje gång jag ska be Tassa om något, men det ska väl fasas ut även det, så att ett "stannaliggkvar" gäller för hela sessionen. ("Stannaliggkvar" betyder att jag vill att han ligger kvar i det generella området, men han får röra på sig till viss del, till skillnad från "stanna" eller "ligg", som är pallnit och komplett in-action.)

Blawe
12/11/14, 8:52 PM
#6

När jag klickar mina hästar använder jag dels olika klickers och går utanför stallet. Jag är jättenoga eftersom ett klick betyder GODIS , ALLTID. Alltså, stanna . Omhästen inte är riiiiiktigt säker på att den får belöning stannar den inte alltid. Just med hästar kan det bli lite farligt (ex . körning mm. )

Annons:
Upp till toppen
Annons: