Annons:
Etiketttricks-aktivering
Läst 885 ggr
slarvigt
2014-12-03 13:57

Trick i flera steg

Hur gör man för att lära in ett trick som går i flera steg? Tex att hunden ska lyfta av locket från papperskorgen, plocka upp skräp och lägga i det?

Annons:
CissiD
2014-12-05 19:13
#1

Nu har jag inte lärt in något sådant ännu men jag skulle börja med första momentet och sen lägga på mer och mer utan att lägga kommando på det. Och sen när hela momentet sitter skulle jag lägga på kommandot. Är det de tricket med att slänga skräp i papperskorgen du vill lära in? 

Detta är lite liknande en väldigt bra youtube kanal. Det är inte exakt samma trick men du kan nog få lite tips om hur man kan lära in momenten. https://www.youtube.com/watch?v=l1ZajuATmeA 

Hoppas du får svar av någon som lärt in liknande trick innan!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

slarvigt
2014-12-05 19:34
#2

Lite så tänkte jag också. Det känns klurigt, men som ett roligt projekt! Jag ska titta på youtube-filmen. Tack så mycket!

CissiD
2014-12-05 21:37
#3

Ja de finns flera stycken när man söker på "teach dog to clean" på youtube så kommer det upp massor. Jag tog den med den tränaren jag sett flera klipp jag gillar med. :) Titta på några olika och se om du kan hitta ett bra sett att lära din hund på bästa sättet :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

slarvigt
2014-12-06 09:43
#4

Fast just städandet har jag koll på, som han visar i videon. Det jag undrar är mer när det blir flera steg sådär att hon först ska ta av locket från papperskorgen, sedan plocka upp skräpet och kasta det - men med bara ett kommando. Kan också vara att öppna kylskåpet, hämta en öl och komma med :) Jag vill mest bara veta så att det inte är något speciellt man bör tänka på under inlärningen, som tex vid inlärning av "rulla runt" så har jag fått veta att man inte ska be hunden att ligga ner först, utan vänta på att den lägger sig för att hunden inte ska koppla ihop ligg och rulla runt till ett och samma kommando. Om någon har tips och tricks för detta, som jag tycker verkar lite komplicerat, så vore det användbart :)

KickiG
2014-12-13 23:55
#5

Baklängeskedjning använder många när de ska lära in beteenden som består av många olika steg. Här är ett exempel på det http://www.canis.se/film.php?filmid=58

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

slarvigt
2014-12-14 18:33
#6

#5 Tack så mycket, vilket bra tips!

Annons:
KickiG
2014-12-14 21:01
#7

#6 om du vill testa på baklängeskedjning, så testa först på ett beteende där det inte spelar någon roll om det misslyckas. Åtminstone jag tyckte det var lite klurigt att få intränat de olika delarna och sedan att sätta ihop det till en kedja. Då ser man också hur hunden klarar av att koppla ihop sakerna, och hur avstånd påverkar beteendet. I mitt fall så klarade sig hunden bra, det var matte som hade problem. :)

Jag började med ett beteende som gick ut på att hoppa över en sopborste, gå runt en vattenflaska och därefter lägga sig på en musmatta.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

slarvigt
2014-12-14 21:06
#8

#7 Smart! Jag har egentligen inget speciellt beteende i åtanke heller utan vill mest testa hur det skulle funka. Då kan man ju börja med en sådan "nonsens-kedja" :)

Cahira
2014-12-15 06:43
#9

Har du någonsin tänkt på vissa youtubefilmer hur de säger "Sit, down, roll" och direkt dom sagt sit och down så lägger sig hunden och rullar för den har lärt sig förvänta att det kommer i den ordningen. 

Lär in varje moment separat och antingen bakkedja eller helt enkelt alltid gör samma kombination så hunden lär sig förvänta ordningen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

slarvigt
2014-12-15 08:06
#10

#9 Jo, jag tänker att man också får vara lite försiktig där så att inte liggkommandot alltid blir "rulla runt" helt plötsligt eller något :)

Upp till toppen
Annons: