Annons:
Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 2277 ggr
rasmussonsara
3/26/15, 3:58 PM

Kloklippning, hund

Jag har en 5 årig hund som hatar att klippa klorna, vi har nu åkt till veterinären eller så har dom gjort det på dagis senaste åren. Det funkar om vi har ett bra bord så en kan lägga ner henne & hålla i medan en klipper. Men hemma har vi inget sånt bra bord & mamma är osäker själv i båda momenten (hålla i & klippa) så jag är själv hemma & försöker klippa. Jag kan få en eller två klor klippta om jag sitter länge & hela tiden har henne lugn. Men det blir inte bättre eller lättare, tar lika lång tid varje gång & hon mår inte särskilt bra av det. Så jag tänkte klicka in det! 

Jag tänkte stegen såhär:
1. klick för intresse av klotången
2. klick för att få hålla i tassen
3. klick för att få hålla i tassen med klotången som nuddar tassen
4. klick för att få klippa

Hur skulle ni lägga upp stegen?

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

Annons:
Sugar Mist
3/26/15, 4:01 PM
#1

Jag hade låtit bli klicken i ett sånt här moment just för att aktivitetsnivån inte ska bli för hög, utan bara belöna med en godisbit och lugna ord.

-

rasmussonsara
3/26/15, 4:05 PM
#2

Det är det som jag gjort nu under en längre tid men har inte fått någon effekt av det, därför jag tänkte prova med klicken. Hon är helt ointresserad av godiset då, hon stänger lite av, jag har provat lite med klicken att hon ska ge intresse för tången & att jag ska hålla i tassen med tången som nuddar henne & det har gått bättre än med lugna ord & godis, så tänkte försöka fortsätta med klicken, så funderar på hur jag ska gå vidare i stegen :)

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

VildaVittra
3/26/15, 5:09 PM
#3

Jag har en sprattelmaja som jag saxar fast runt hennes midja med mina ben när jag sitter i sängen och hon ligger på rygg med överkroppen mot mig, i början sprattlade hon länge, men jag släppte inte taget, nu för tiden är det sällan hon försöker protestera. Det hela avslutas med massa gos. 

Mitt mål var att få henne att acceptera kloklippning, men faktiskt så har det snarare blivit att hon blir "Tjo, nu ska jag få gosa med matte". 

Jag tror faktiskt att man gör det till en större grej om man delar upp det som du skrev, hunden kan nog snarare stressa upp sig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

rasmussonsara
3/26/15, 8:17 PM
#4

#3 det lät som ett bra knep! hur får du henne till den positionen är då nästa fråga.. min lilla tjej är som en ål haha, inte jätteliten heller så jag kan inte lyfta henne riktigt till den positionen..

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

VildaVittra
3/26/15, 8:20 PM
#5

#4 Får henne sittande vid mina fötter och tar tag i halsbandet och drar mot mig så hon hamnar på rygg, ibland får jag sonika lyfta henne och hålla henne som en bebis i famnen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

rasmussonsara
3/26/15, 8:21 PM
#6

#5 okej, tack för tipset! ska absolut provas! :D

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

Annons:
Cahira
4/16/15, 2:24 AM
#7

Jag brukar lägga hundarna på rygg och ge tonvis med magkli och bara kolla igenom deras tassar och vänja dom vid pill först. Sedan kan jag klippa av en klos yttersta spets (löjligt lite i början) och fortsätta mag- och bröstkliandet. Det är lugnande och håller stressnivå på relativt låg och med vana och träning så lär sig hunden rutinen. Att klotången är vass är viktigt och skiva hellre klon lite i taget än att sätta press på ett klipp i taget. Genom att ha dom uppochned i knät så kan jag använda benen att hålla hunden på plats, kudde under hundens huvud vid fötterna och så kan jag se vad jag gör. Jag klipper bara av så mycket som hade nötts bort naturligt om hunden rörde sig hela dagarna i terräng då de använder klor för både balans och dubbar vintertid och jag klipper inte i pulpan med denna teknik. Så länge klorna inte trycker upp tårna utan vilar lite ovanför golvet så hunden kan trycka ned tårna vid behov så har du lagom längd. Håll undan med jämna mellanrum så blir det toppen ska du se. :)

Om hunden INTE vill ligga på rygg så kan man koppla hunden i något eller sätta knät på kopplet (beroende på storlek på hund) och lyfta bak tassarna som när man skor en häst och klotången är liksom utanför synhåll. Det funkar bättre för vissa hundar. Om hunden har väldigt pälsiga fötter kan man blöta fingertopparna och blöta klorna i sig och sära på pälsen lite. Jag brukar ha en plastmugg eller liknande fylld med vatten och en barntandborste utsedd för klorengöring och försöka skrubba bort värsta gruset och sanden och annat som kan slöa ned klotången så får pälsen på köpet på fluff-fötterna.

Jag klickar alltså inte, har märkt att glad röst och annat skrämmer mer än något annat så är bättre att göra kloklippningen till en mysstund. Om du pillar varje dag på fötterna och inte varje pill = kloklippning så brukar det inte bli samma kamp. Vissa hundar reagerar rent av bra på aromaterapi (typ lukt av lavendel) och avslappnande musik.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

KickiG
5/2/15, 9:59 PM
#8

Jag lärde in kloklipp på en hund som var jätterädd för det genom en väldigt lång väg, men det var definitivt värt jobbet.

Det var en liten hund, och jag tyckte det var lättast att klippa när den låg på rygg i min famn. Jag satt i soffan/stolen med fötterna på bordet, och hade hunden mellan benen så att rumpan var mot mig och huvudet på mina knän. Då kunde jag också hålla i hunden lite med benen vid behov. Den här hunden blev rädd bara den såg klosaxen, så den tog jag med först i ett senare skede.

Steg 1. Så först vande jag hunden vid att vara på rygg i min famn, bara som en mysstund med gos och magkrafs. Jag lade stor vikt vid att hunden hela tiden skulle vara avslappnad. Små steg alltså.

Steg 2. Därefter vara i "klippställningen" och avslappnad. Mycket mys och gos.

Steg 3. Avslappnad i klippställningen, medan jag började pilla på benen, inte tassarna eftersom de var de känsligaste.

Steg 4. Börja pilla på tassarna. Hålla i korta stunder, så jag hann släppa innan hunden kände att den behövde knycka undan tassen.

Steg 5. Hålla i tassarna och sära på tårna, och vicka på dem lite fram och tillbaka.

Steg 6. Lägga fram klosaxen på bordet och börja om från steg 1. Målet igen att ha en avslappnad hund i famnen med klosaxen framme. 

Steg 7. Klosaxen på bordet och gå vidare stegvis steg 1-4.

Steg 8. Klosaxen bredvid mig i soffan. Börja om från början steg 1-4.

Steg 9. Klosaxen i handen. Börja om från början steg 1-4. Jag kan trösta med att för varje upprepning så slappnade hunden av snabbare och snabbare. Det tar alltså inte riktigt så länge som det låter. :)

Steg 10. Klosaxen i handen och pilla på ben/tassar. Igen viktigt att hunden inte hinner rycka loss tassen, utan man får vara snabb och släppa den i tid. Förläng tiden du håller i stegvis.

Steg 11. Röra lätt vid klorna en och en med saxen utan att klippa.

Steg 12. Ta ett lätt tag om klorna med saxen utan att klippa.

Steg 13. Skulle hunden ha varit rädd för ljudet av klippandet skulle jag ha bett någon klippa t ex tandpetare eller tändstickor på ett längre avstånd, och sedan i takt med att hunden slappnar av närmare tills man satt bredvid och gjorde det.  Det steget kunde man dra parallellt med träningen redan vid steg 3 när hunden är helt avslappnad.

Steg 14. Klipp tunntunna skivor från alla klorna i rask men lugn takt.

Sedan märkte jag att det var lättare för hunden att jag klippte ofta och lite, men här kan det finnas stora individuella skillnader. Varje träningspass slutade med att hunden fick tillåtelse att kliva upp, och så fick den sitt favoritgodis som belöning.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: