Annons:
Etikettbeteenden
Läst 895 ggr
uz00x
2015-06-23 20:37

Defensiv/tillbakadragen - kanin

Jag har två kaniner med varsina problem. 

Den ena litar inte på mig eller någon annan. Hon blir snabbt defensiv och kan grymta, morra eller bitas. Hon är relativt tam, men bara defensiv så att säga. För att bygga band med henne har jag precis börjat klickerträna med henne. Kör på "Target" där näven är target för att skapa ett så stort band som möjligt. Tyker att det so far hjälper rätt bra även om vi precis börjat. 

Hon andra är otroligt tillbaka dragen. Hon visar intresse för att utforska, men hon drar sig vid minsta konstighet tillbaka till sin säkerhet. 

Hon visar stort intresse för godis men mot mina händer blir hon soppas snäll med att ta det att det är svårt med att klickerträna alls… Hon är tam, så det är ju inte problemet här. 
Har ni några bra tips på hur man kan träna med henne på ett bättre sätt. Känns som hon tycker godis jag har i handen är jobbigt :s 
Sedan, vad är en bra övning för att stärka självförtroendet? Tycker hon saknar det :)

Hoppas försten detta handlade rätt, var jätteosäker :x

Annons:
cissi_1993
2015-06-23 21:25
#1

tass vissa problem liknar dom min flicka har

Cahira
2015-07-29 02:20
#2

Du kan lära henne att t.ex. plocka upp en tops och ge godis på golvet istället för ur handen. :) Det kan göra det mindre obehagligt. :) Ju mer saker hon får lyckas med desto bättre. Du kan även använda tops som target för att lära hoppa upp på saker eller hoppa över saker. :) Då blir det inte så försiktigt vid händerna dvs. :)

Den defensiva hade jag också matat från golvet så handtarget inte blir både matbar och target på samma gång. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: