Annons:
Etikettbeteenden
Läst 1356 ggr
reckon
2015-06-29 16:39

Stressad hund

Jag har en snart tvåårig blandis som jag omedelbart började träna tricks och annat med när vi fick hem honom som valp. Han blev med tiden oerhört stressad och jag fick ändra mitt sätt att tänka helt, och nu mår han mycket bättre. Vi har haft en ganska lång tids paus från alla tricks och "onödigt kunnande", och bara fokuserat på att få vardagen att fungera bra. 

Nu tror jag att vi så smått skulle kunna börja träna igen, men saken är den att han stressar upp omedelbart. Ber jag honom lugnt och stilla att sitta ner sätter han sig blixtsnabbt, ögonen blir klotrunda och han blir gnällig och frustrerad. Han går direkt skyhögt upp i stress. Han vill göra rätt, han vill vara till lags, han älskar allt man kan äta och älskar leksaker. Det spelar ingen roll hur tråkig belöningen är, eller hur lugn jag är - direkt när jag ber honom om något skjuter stressnivån i höjden. 

Har ni några tips på hur vi kan komma tillrätta med det här stressproblemet? Hur kan jag ändra hans känsla när vi tränar?

Jag har många gånger tänkt att nu lägger vi ner detta, han får spåra och motionera genom skogspromenader och cykling och leka med andra hunden och så får det vara bra med det. Men jag tänker också att det ju inte kan vara helt omöjligt att reparera det jag sabbade när han var valp. Han är så himla lättlärd och det vore så roligt att kunna träna lite rallylydnad och tricks med honom.

Annons:
Cahira
2015-06-29 18:53
#1

Jag är sådan som gör tvärtemot alla andra när det kommer till stress men det funkar toppen på min stresshund och min fd stresshund. 

Jag vet att när jag är stressad så måste jag ha utlopp för stressen, den måste UT ur kroppen. Så jag gör stressande aktiviteter med stressad hund så stressen kommer ut ur kroppen och sedan kan man komma åt hjärnan bättre. Det tar ett tag och man får såklart tänka med sunt förnuft men testa klickerträning då hunden är lite trött alternativt då han är nyvaken och nyrastad. Testat träna både ute och inne? Klicka för att gå fint i kopplet till exempel?

Gör du shejping eller luring?

Testa klickerträna ett par gånger så det blir avladdat och låt honom stressa en stund. När han lärt sig hur man lär sig och hur era lekar fungerar (Jag ser klickerträning som introducering av en ny lek. "Vet du hur man sitter? Inte? Jag lär dig! kul va?") och ha ett slutkommando så hunden lär sig när leken är över. Mitt är Game Over eftersom jag ser dom som lekar. Avsluta med t.ex. kel eller massage eller en promenad för att få ut spänningarna ur musklerna också. 

Ha låga krav så han inte behöver stressa alltför mycket för att nå målet och varva med kelbelöning också. Mjukost på tub som man måste slicka i sig kan hjälpa, slickande är lugnande och han kan inte kasta i sig det på samma vis. 

Det kan vara klickerrädsla också förresten, vad har du för klicker? Du kan testa säga "Yes!" eller annat markeringsord du vill ha och se om det funkar bättre. Yes funkar toppen på mina som inte klarar klicker så bra. Både hund, katt, häst och åsna svarar bra på "Yes!".

Det är väl idéerna jag kommer på såhär på rak arm. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Nalidja
2015-07-04 13:49
#2

Min hund kan slå över ibland vid träning om det gått ett tag mellan gångerna. Han blir väldigt skällig och nafsig, och allt ska ske helst i hundranitti. Jag brukar bryta då och gå en lugn promenad där han får nosa av sig helt ledigt. Vi går kanske 2-3 km utan krav och sedan försöker vi på nytt, varje gång fixar han träningen mycket bättre efter promenaden :)

slarvigt
2015-07-04 15:40
#3

Jag tänker som Cahira att du borde prova att klickerträna ett tag med låga krav och se ifall det ger med sig. Jag undrar också ifall det kan vara så att du har blivit extra känslig för hans stress och är rädd att han ska "gå bak i utvecklingen"? Min hund blir lätt frustrerad om inte allt händer på en gång i klickerträning och om hon inte fattar direkt vad jag vill :) Så fort hon har kopplat går det över och hon jobbar koncentrerat igen. Vänta och se ifall han fungerar på samma sätt? Klicka ofta och se till att han lyckas - men klicka inte för oönskade beteenden!

Upp till toppen
Annons: