Annons:
Etiketttricks-aktivering
Läst 1833 ggr
IaAbrg
2015-07-21 13:39

Få hunden att hålla en sak i munnen en längre stun

Jag har börjat träna min hund med sikte på "städa". Det gick blixtsnabbt att få honom att titta på saken jag lagt på golvet, dutta på den och nu plocka upp den. Men hur får jag honom att hålla den i munnen en längre stund? Vi verkar inte komma förbi det stadiet att han tar upp saken i munnen och direkt släpper den igen.

Annons:
Cahira
2015-07-21 21:42
#1

Jag hade problem med stadiga greppanden och hålla i dummyn längre stunder så jag inspirerades av annan forummedlem och tränade greppa/släppa träning och släppkommandot blev ungefär som klicket. Om de släpper tidigt blir det ingen godis ungefär. Jag utmanade bättre greppande genom att dra i den lite och liknande och det fungerade fenomenalt för oss.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-07-21 21:43
#2

Som resultat fick jag bättre apporteringar och avlämnanden i handen helt plötsligt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

IaAbrg
2015-07-22 10:42
#3

#1  Tack snälla för tipset! Det där ska jag testa! :-)

nadilda
2015-07-22 21:30
#4

Jag höll på och kämpade som en dåre med att få min hund att hålla kvar saker i munnen. Precis som i dit fall så gick det snabbt fram tills hon tog saken i munnen men spottade sedan direkt ut det! Jag höll på att bli galen, tränade säkert en halvtimme per dag i ett halvår med olika metoder som folk tipsade mig om. 

Det som jag tror var felet med min hund var att hon liksom inte fattade att man kunde hålla kvar föremålet, fanns liksom inte på hennes karta. Vi har haft samma problem när jag skulle lära henne att backa, hon visste inte att man kunde göra det. Så jag fick helt enkelt lura henne! Vet att jag började halvgömma sakerna under en byrå så att hon blev tvungen att dra ut dem. Någon gång så lyckades jag stoppa apportbocken i munnen på henne under en promenad och sedan så visade jag godis och sprang, till min förvåning spottade hon inte ut den. Efter ett tag kunde hon bära den under nästan hela promenader. Att hon sedan fortfarande tycker den är skitäcklig (även fast hon håller kvar nu) när vi tränar är ju en annan sak…

Är inte alls säker att detta fungerar på din hund, men var så jag läste det iallefall!

densomundrar
2016-03-02 19:56
#5

Gammal men intressant tråd, puttar upp dem, hoppas det är ok :-)

KickiG
2016-03-02 22:54
#6

Jag tränade för skojs skull med min dvärgpinscher apport. Jag vet att han hade kunnat det i förra hemmet, men träningsmetoderna där var jag inte helt överens om, så jag började med allting från början med honom.

Och hos oss stannade det på bärandet, kvarhållandet. Han var inte av naturen en hund som bar, utom då möss/mullvardar/sorkar som han dödade. Vilket jag då inte uppskattade helt, om vi säger så.

Så en gång satt vi på flygplatsen, skulle möta en person vars flyg var rejält försenat. Vi tränade en del, men till slut fick vi tråkigt. Det var sent på kvällen, folktomt, så hunden fick snoka omkring på rätt långt koppel. Plötsligt kommer han fram till mig med en kork i munnen. Plastkorken till en läskedryck. Trippar fram, släpper korken vid mina fötter och tittar förväntansfullt på mig. Jag knäpper iväg korken, han skuttar efter och hämtar den till mig igen. Jag berömmer och belönar. Tredje gången släpper han den i min hand.

Och så plötsligt funkar det. Apport är roligt. Efter det apporterade han hur glatt och snällt som helst. Och jag som är en himla klumpig människa behövde inte längre krypa på golvet och under bord för att hitta pennor, skedar och annat jag tappade. Hade ju en perfekt hjälpreda i lagom storlek som glatt plockade upp och gav mig grejerna.

Här tror jag det var tidigare erfarenheter som spökade. Att ha långtråkigt och sedan hitta på en lek och få beröm och godis var nog det som fick det att släppa. Vi hade nämligen skoj med korken. Tog lite pauser och lekte lite till. Vänta på tillåtelse att hämta den. Hitta korken som var gömd bakom ett ben på en bänk osv.

Men jag vet också hundar som tycker vissa material är mera otrevliga att hålla i munnen än andra. Så man kan ju även testa med att byta mellan trä, tyg och metall t ex. Om något funkar bättre. Sedan när man har fått in beteendet kan man byta igen till den apportbock man vill/ska använda.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: