Annons:
Etiketttricks-aktivering
Läst 4739 ggr
burmamys
8/6/15, 2:14 PM

Klickerträning med två katter

Jag brukar träna lite ibland med Simon och Saga, typ sätta mig på golvet och försöka få dem att förstå och följa ett kommando i utbyte mot kattgodis. De brukar fatta ganska snabbt vad jag vill att de ska göra men det fungerar egentligen bara så länge de har kattgodis framför nosen. Utan godis och i en annan situation verkar de mest se kommandot som ett förslag från min sida, och om förslaget verkar fördelaktigt då följer de, efter lite betänketid. Annars struntar de i förslaget…

Tack vare lite goda råd från Sealle har jag äntligen tagit tag i att införa klicker när vi tränar för att effektivisera träningen lite! 

Såg fram emot att lära dem både vardagslydnad och roliga tricks!Skrattar

Material som behövs är ju bara själva klickern, och ett lämpligt godis. Jag använder Orijens frystorkade kattgodis eftersom båda älskar det (Saga är närmast besatt av det):

 Efter att ha kollat på Youtube och på Klickerifokus för att få lite konkreta exempel på hur andra gör började jag. Satte mig på golvet med godis i ena handen och klicker i andra. Men vänta nu - jag har två godissugna katter här! TVÅ!!! Har inte sett något filmklipp där de har två…  Okej jag testar att ge dem varannan gång…?

Matade godis och klickade till Saga. Glufs! Matade godis och klickade till Simon. Då kastade sig Saga fram och stirrade på mig med utsvulten blick! Högg efter godiset…. Simon backade. Suck. Funderar

Motade undan Saga. Försökte igen. Kalla på Simon, mata, klicka. Kalla på Saga, mata, klicka. Nu gick det bättre! Skrattar

Efter att båda förstått att jag fördelar uppmärksamheten (och godiset) så går det faktiskt bättre. Jag har klickertränat dem typ varannan - var tredje dag nu i två veckor.  Båda katterna kan numera "sitt" och "hopp" (hoppa upp till handen och greppa den med båda tassarna) på kommando när vi klicktränar! Jättekul!

Dessutom har Simon bjudit spontant på ett trick som sitter ganska bra nu - han sitter ner och sträcker fram tassen så jag kallar det "tack". 

Naturligtvis har jag testat om de gör som jag vill även i andra situationer. Saga lyder när det passar henne, men Simon lyder (hittills) varje gång. 

Saga är helt klart fortfarande mer fokuserad på att få tag i godiset och behöver någon minut i början för att lugna ner sig och fokusera på vad jag säger, men sedan går det bra. Men, jag valde ju hennes absoluta favoritgodis så då får jag väl skylla mig själv! Gapskrattar

Känns jättecharmigt att de är så intresserade av att träna att det blir högljudda protester från framförallt Saga när jag tycker vi ska avsluta! 

Tack så mycket Sealle för tips och uppmuntran så jag kunde komma igång och t ex välja lämplig klicker!Hjärta

Någon som har idéer på roliga och nyttiga kommandon?GladAndra tips? Tar tacksamt emot all input!Skrattar

Dubbelpostar detta på Klicker ifokus för jag har inte sett att någon annan klickar två katter samtidigt.

Annons:
burmamys
8/6/15, 2:18 PM
#1

Förlåt missade att ändra sista meningen… Första posten är i Burma iFokus. Men vill väldigt gärna få tips från er som håller på med Klickerträning! 🌺

burmamys
8/6/15, 7:22 PM
#2

Funderar på hur jag ska göra för att lyckas med shapeing när jag har två katter framför mig…🤔

Hoppas på tips från er med mer erfarenhet!🙂

Cahira
8/6/15, 11:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ååh burma jag ägde burma i sverige. Saknar honom. RIP.

Han älskade också tricks och han lärde sig medans han såg hunden jobba så han kunde hoppa upp på saker, gå runt saker såsom bordsben, gå runt mina ben i en åtta, och mycket mer! Om du vill ha tips på katt-tricks så kan du kolla in nanabordercollie på youtube, hennes bengal kaiser är riktigt duktig. :)

För tricker av båda om det är lite svårare kan man stänga in sig själv och träningskatten på en träningsplats och de kommer förstå vems tur det är om du har problem med det, men att träna in ett vänta och vänta på sin tur funkar också och det verkar du ju klara bra låter det som. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
8/6/15, 11:09 PM
#4

Här är nanabordercollies konto och där kan du hitta kattricks också :) https://www.youtube.com/user/NanaBorderCollie

Som denna: https://www.youtube.com/watch?v=lcUoCJgfh8M

Eller den den hänvisar till: https://www.youtube.com/watch?v=G5dIB2oF6sQ

Kolla runt vet jag. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

burmamys
8/7/15, 11:29 AM
#5

Åh tack så mycket Cahira!🌺 Ska kolla på klippen nu. Va roligt att även du haft burmakatt att klickerträna med! Han ser jättefin ut på bilden.😍

Jag hoppas ju det blir mer stabilt med turtagningen även för Saga, och så kanske de kan snappa upp något från varandra när jag tränar dem tillsammans, som du beskriver det med din hund och katt. 

Att stänga in sig med en katt går sådär här, blir väldigt mycket krafsande och hysteriskt jamande från den som inte får vara med, och då blir det svårt att fokusera på träningen. Kan gå en kort stund när vi leker jaktlekar, om den ena tagit över och sprungit sig trött, och jag då stänger dörren och leker några minuter med den som inte fick komma åt att jaga. Men sen blir det protester!

Nu ska jag kolla på klippen du länkade!😃

burmamys
8/7/15, 12:23 PM
#6

Wow, jättebra tricks! Cat vs dog var super! Klart inspirerande, tack!😃

Jag kanske var lite otydlig men jag söker mer efter tips och klipp som visar själva träningen, alltså hur man gör.

Som t ex denna:

https://www.youtube.com/watch?v=_e4U6q0XLg0

https://www.youtube.com/watch?v=t6gRx-a8j4A

Men med lite mer innehåll…. Fler tricks…. 

Här finns t ex fler tricks, men inte hur träningen gick till:

https://www.youtube.com/watch?v=puYANVYxPys

Samma, denna gång med Kaiser (toppen inspiration men ingenting om hur jag ska göra för att få katten att göra tricken):

https://www.youtube.com/watch?v=l4LoXG6Ld20

Sååå… söker instruktionsvideo eller tips för lite mer avancerade tricks. Idéer? Tips?

Annons:
Cahira
8/7/15, 9:13 PM
#7

Många använder sig av nostarget, tasstarget eller annan form av target för att få katten att göra det man vill. Kanske det vore hjälpsamt? :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

burmamys
8/10/15, 8:14 PM
#8

Förlåt att jag svarade så sent!

Har inte kommit så långt än att jag kan börja med target🙂  Jobbar fortfarande på min egen taiming och fokus eftersom de är två så jag söker efter filmer som visar träning för andra kommandon är typ "sitt" m.m., alltså sådana tricks där tränaren behöver guida katten, ge ledtrådar eller forma beteendet med shapeing. 

Än så länge jobbar vi vidare med "sitt", "hopp", "tack" och "hopp upp/"hopp ner"" (till ett bord t ex). Mera så att matte behöver jobba just nu!😂

Cahira
8/10/15, 9:41 PM
#9

Hehe görså :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

burmamys
9/18/15, 11:32 AM
#10

Liten uppdatering om vår klickerträning!Glad 

Sitt, tack och hopp sitter nu riktigt bra! Jag har jobbat en del med min timing och att se till att ha ögonkontakt med katten så de inte bara stirrar på godiset. Har märkt att det är lättare när jag har en katt på bänken och en på golvet i början, och sedan får de avsluta tillsammans på golvet. Då kan jag även ge olika kommandon samtidigt och de är helt fokuserade på vad de ska göra. Även Saga!

Simon - tack!

Saga - hopp!

Saga - hopp! Simon - tack!

Funderar på vilka fler kommandon jag ska lägga till… Tar tacksamt emot era förslag!🌺

Cahira
10/2/15, 2:13 AM
#11

Duktiga fina burmor!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

burmamys
10/4/15, 7:27 PM
#12

Tack så mycket Cahira! =)

Cahira
10/5/15, 12:25 AM
#13

Jag lärde förresten min burma target så jag kunde få honom att hoppa upp på saker, gå runt bordsbenet höger och vänster, slalom mellan benen, igenom prasseltunneln och annat skoj. :) Både handtarget och extern target. :) Tog pinnen från en trasig vippa. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
burmamys
10/5/15, 7:31 PM
#14

Ah vilken bra idé, den ska jag testa! Är tyvärr sjuk nu men så snart jag är på benen igen så blir det att testa träna target! =)

Cahira
10/15/15, 2:29 AM
#15

Target är oerhört hjälpsamt med alla djur om man vill kunna flytta på dom mer effektivt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

burmamys
11/22/15, 10:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#16

Äntligen har vi satt igång med klickerträningen igen! Efter en månad på sjukhus (operation + eftervård) och lite återhämtning så började jag för tre dagar sedan med de trick som vi tränat förut (sitt, hopp, tack - se tidigare inlägg) och de satt perfekt hos båda katterna! Jätteroligt!😃

Eftersom det gick så bra testade jag i förrgår med target - en träpinne. Klickade och gav godis och ibland muntligt beröm när kattens nos nuddade ytterst på pinnen. Simon fattade direkt och gjorde rätt varje gång! Saga klättrade på mig och letade efter godiset, för henne var det knepigt att yttre delen av pinnen var riktad bort från godiset, men efter fem - sex repetitioner förstod hon och gjorde också rätt varje gång! 

Igår testade vi igen och båda katterna gjorde rätt varje gång!? Såå stolt över mina pälsklingar!😍 

Så nu funderar jag på vilket trick som kan vara bra att börja med, som första "target - trick" om ni förstår vad jag menar? Gärna ett enkelt trick men som går att utveckla och göra svårare så de växer med utmaningen.

Cahira
11/24/15, 6:44 AM
#17

Hopp upp på föremål? Hopp över föremål? Kryp under eller igenom föremål? Snurra? Sitt fint? Stå på bakbenen som blir att gå på bakbenen? Backa? Duktiga kissemissar! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

burmamys
11/24/15, 11:42 AM
#18

Tack för tipsen! Får se vad katterna gillar! =)

meerschweinchen
11/24/15, 3:28 PM
#19

Vilka duktiga katter du har! Har själv katter och tänkte klickerträna en av dem men jag gav upp. Han älskar mat alldeles för mycket och gjorde allt för att få godiset vilket låter bra men… det gjorde så ont. Tassarna och klorna användes alldeles för mycket för att komma åt godiset😃

Mvh Sabine

burmamys
11/24/15, 6:54 PM
#20

#19 tack så mycket! Jo Saga är ju också väldigt ivrig, det tog lite tid att få henne att lugna sig. En positiv bieffekt av klickerträningen är att båda katterna blivit bättre på att vänta på sin tur, och så iakttar de varandra vilket antagligen hjälper dem att klura ut vad matte vill! 😊

Annons:
meerschweinchen
11/24/15, 6:59 PM
#21

#20 Jag kände att jag blev inspirerad av din tråd blev därför tvungen att göra ett nytt försök. Vilket gick bra. Wilmer har nog mognat till sig lite så han är inte lika ivrig men han gör fortfarande vad som helt för godis fast utan klor… Så nu blir det träning med honom 😃

Mvh Sabine

burmamys
11/24/15, 7:06 PM
#22

Åh va roligt! Grattis! 😃 Jätteroligt för mig också att det finns någon mer här som i nuläget klickertränar sin katt! 😊

Cahira
11/30/15, 5:58 AM
#23

#21 Kul med fler klickerkatter!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

burmamys
1/12/16, 12:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

En liten uppdatering. Efter att jag blivit bättre på att vänta ut Saga och belöna när hon är lugn, så har hon blivit lite lugnare och väntar tålmodigt på min signal (innan kunde hon hoppa och vifta med tassarna och hugga mot godiset innan jag ens börjat). Jag märker tydlig skillnad i deras inlärning och vilka tricks de föredrar. 

Simon är mycket uppmärksam på mina signaler, men ganska bekväm och vill bara göra tricks som inte är för ansträngande. När jag med targetpinnen visar på en köksbänk och säger "hopp upp!" då tittar han åt ett annat håll, men om jag pekar på en stol eller en låg pall, då hoppar han gärna! Simon har lätt för alla former av tricks som innebär att typ sträcka fram en tass, sitta på stället, dutta på pinnen oavsett åt vilket håll jag pekar med den, och han är på god väg att lära sig ”ligg”. 

Saga hoppar gärna och snabbt upp på köksbänken, men vill inte dutta med nosen på target om den pekar bort från den hand som håller i godiset, och har lite svårare för de där små rörelserna med tassen. Hon vill ju allra helst attackera godiset! Håller igen för att jag ber henne vara stilla. "sitt" kan hon typ i sömnen vid det här laget men ”ligg” är svår och ologisk enligt Saga! Hmm jag kanske borde prova lite agility med henne?

Det går fort att lära in nya tricks, så länge de är logiska för katten, men de behöver läras in igen ett par gånger innan de sitter. Tolkar det som att katten klurar ut vad jag vill, men memorerar inte ordet/kommandot förrän det har resulterat i godis ett par gånger. Och båda har favorittricks som de gärna bjuder på, och andra tricks som de helst inte vill göra. 

Och ibland överraskar de mig. Igår när jag pekade med pinnen och sa ”hopp upp” så jamade Simon klagande ”mrrraow… maow” och tittade argt på mig, men hoppade upp och såg väldigt nöjd ut på bänken när han fick sin godis och tittade ner på Saga! (Saga fick hoppa till motstående bänk, och där hann jag inte säga något utan hon hoppade så fort jag pekade med pinnen!)😃

Jag märker att det blir för lätt efter fem repetitioner med ett nytt trick, så då brukar jag ge kommando för ett gammalt trick, och så något annat trick de redan kan, för att sedan ta det nya tricket en eller två gånger till innan vi avslutar. Är noga med att sluta i tid så de fortfarande är ivriga och vill ha mer!

Det märks att katterna tycker det här är jätteroligt!👍

meerschweinchen
1/12/16, 4:55 PM
#25

Roligt med en uppdatering. Intressant att läsa och roligt att det går så bra😃Fina är de också!

Mvh Sabine

burmamys
1/12/16, 8:25 PM
#26

Tack så mycket! 😃 Hur går det för Wilmer, gillar han också detta?

meerschweinchen
1/13/16, 4:26 PM
#27

Vi har tyvärr inte hunnit träna något mycket den senaste tiden så kan inte riktigt svara om vad han tycker. Men tror att han kommer gilla det :)

Mvh Sabine

Annons:
burmamys
1/13/16, 5:59 PM
#28

Aha okej =) Jag tror också han kommer att gilla det! Berätta gärna när ni kommit igång, det här är min första erfarenhet av att klickerträna ö h t , så det vore roligt att läsa om hur du gör =)

burmamys
3/24/16, 10:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#29

Nu känns det som att det är dags för en uppdatering!😃

Jag har blivit fodervärd åt Sindra och hon är såklart också med i klickerträningen, så nu försöker jag klicka tre katter samtidigt!🥵

Sindra är jätteivrig och kan ju inget av detta sedan innan, så under de tre, snart fyra veckor hon bott här har jag återgått till de enkla bastricken "sitt" och "hopp upp" (till en pall)  för att hon ska få en chans att lära sig grunderna, och för att alla katterna ska acceptera och lära sig att vänta på sin tur. 

Gäller att hålla tungan rätt i mun för mig och vara noga med taiming, Sindra försöker även när det är någon annans tur och ibland får jag plocka ner henne flera gånger innan någon av mina mer artiga katter Simon eller Saga får chansen att t ex hoppa upp på pallen. Men det är jätteroligt också, att hon är såhär ivrig! 

Lite mer träning på turtagningen så kommer det nog att fungera fint. 🙂

Några tips? Är det fler här som klickar flera djur samtidigt?

Funderar även på om jag borde börja klicka en i taget för att varje katt ska få ut lite mer av träningen (fast det är ju mest en lek för oss)? Är rädd att det blir som när jag försöker leka med en i taget, att de andra jamar och krafsar på dörren så den jag försöker leka (eller träna) med tappar fokus och kommer av sig.

burmamys
6/3/16, 1:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 10
Förhandsgranskning av bild 2 av 10
Förhandsgranskning av bild 3 av 10
Förhandsgranskning av bild 4 av 10
Förhandsgranskning av bild 5 av 10
Förhandsgranskning av bild 6 av 10
Förhandsgranskning av bild 7 av 10
Förhandsgranskning av bild 8 av 10
Förhandsgranskning av bild 9 av 10
Förhandsgranskning av bild 10 av 10
#30

Här kommer ett gäng bilder från igår på klickerträningen med alla tre katterna!🙂 Jag har fortsatt låta alla tre vara med, testar ibland att fokusera på en katt under flera klick/tricks, för att sedan byta, men det fungerar sådär eftersom de andra blir så otåliga. 🤔

Sindra är fortfarande den som tar för sig mest, hon lär sig gärna nya tricks som att t ex hoppa upp på min axel, sno runt m.m.👍 Tyvärr försöker hon fortfarande sno från de andra när hon kan och blir väldigt otålig och sprattlig om jag ägnar för mycket tid åt någon av de andra.

Simon är lite godmodig men tar för sig och vill gärna räcka fram tassen ("tack") i typ alla tricks haha! Han hoppar också upp på saker även om Sindra är i närheten.😉 Simon vill ibland ha lite betänketid men gör och förstår allt när han får ta det i sin takt.

Saga är den som blir mest stressad av Sindra, hon hugger då efter godiset och får ibland svårt att fokusera och lyssna. Saga hoppar inte upp på saker om jag inte håller i Sindra, och har i nuläget svårast att lära sig nya tricks eftersom hon är så upptagen av vad Sindra gör. Samtidigt är Saga den som kommer och hämtar mig när det är klickerdags och hon är som allra lyckligast om hon får klickerträna själv med mig en stund, och då är hon jätteduktig!😍

Funderar nu på om jag borde stänga in mig med en katt i taget en stund för att sedan jobba med alla tre? Syftet för mig är inte att dressera cirkuskatter utan bara att använda klickerträningen som ett sätt att utveckla och upprätthålla en lyhörd kommunikation mellan mig och katterna, samt hjälpa katterna att respektera turordningen och inte konkurrera om godis, leksak eller uppmärksamhet. Funderar också på om jag borde fixa små hinder och göra lite agilityliknande tricks med dem? 

Tacksam för tips!🙂

burmamys
6/3/16, 1:35 PM
#31

Oj tänkte inte på att det är lite olika form på bilderna så många blev tyvärr kapade. Hoppas ni ser ungefär ändå och kan komma med lite tips!🙂

burmamys
9/28/16, 2:25 PM
#32

Nu var det länge sedan jag uppdaterade denna tråd. Sindra har löpt länge och intensivt, och då har det blivit lite hackigt med klicker som aktivering eftersom Saga och särskilt Simon haft fullt upp med att hålla reda på en ålande och rastlös Sindra. Nu är allt okej igen och Sindra äter p-piller i väntan på parning (jag är fodervärd åt henne). 

När vi började med klicker igen så var Sindra alldeles för ivrig, så nu får jag lägga tiden på att upprätta turordningen igen. Jag försöker ignorera Sindra när hon sträcker sig efter godiset när det är någon annans tur, och ibland försöker jag hålla min kropp i vägen för att blockera henne, eller så rent av motar jag bort henne med den hand som håller klickerdosan. Någon här kanske har några tips att dela med sig av, annat än det jag gör nu?

Några nya tricks har det iallafall blivit sedan senaste uppdateringen, "runt runt" (gå runt i en liten piruett), "kom kom" (följ targetpinnen). De kan också hoppa upp på och ner från stolar och bord ("hopp upp" och "hopp ner"), räcka fram tassen ("tack"), sitta vackert med tassarna framför sig ("sitt fint"), stå stilla ("stanna"), och Sindra kan hoppa upp på min axel ("axel"). Och så kan de såklart de "gamla" tricksen "sitt", "hopp" (ställa sig på bakbenen och sätta tassarna runt handen med godiset) och "tack" (räcka fram tassen) samt att dutta nosen mot targetpinnen var den än är.

"Sindra, hopp upp!"

"Saga, stanna!" (hon riktigt sitter och blundar för att kunna fokusera på att stanna och inte bli distraherad!😍

Den här bilden är från när hon får godiset, och då är såklart Sindra där och stör så Saga reser sig för att vara säker på att vara först till godisbiten.

"Simon", endast namn betyder att de ska dutta nosen på targetpinnen och här ser man att Simon har siktat in sig och är på väg att resa sig på bakbenen för att nå.

"Sindra, tack!"

"Simon, sitt fint" blev lite sådär eftersom Sindra hoppade upp där han satt så han blev distraherad och sträckte halsen till max för att inte missa sin godisbit.

"Sindra, axel!"

Flera bilder blev suddiga (turordningen är annars Sindra - Saga - Simon) men jag ville framförallt visa på vilket sätt Sindra stör när hon är så ivrig (och dominant). 

Tips på hur jag mer effektivt kan hjälpa Sindra vänta på sin tur vore väldigt värdefulla och mottages tacksamt!🌺

Upp till toppen
Annons: