Annons:
Etikettbeteenden
Läst 1570 ggr
Mathce
10/25/15, 10:05 AM

Tips på stressad hund

Jag har en Aussie, som lätt går upp i stress. Det är det tuffaste jag någonsin tagit mig för attt stimulera honom. Han är mycket klickerklok, snabblärd och glad pojke. 

Jag håller mig till positiv förstärkning i vardagen och försöker träna efter hans kriterier, att öka med små steg. Vilket ofta möter motgångar från omgivningen, men det försöker jag strunta i. 

När jag "klickertränar" gör jag det oftast inomhus, och då kan jag sätta mig på golvet och lära in olika trick. Det slutar dock oftast med att jag går därifrån eftersom han är så otroligt stressad och ska testa allt på samma gång (så jag hinner liksom inte med). Även om jag inte ska använda kommando i början kan de vara bra att tex be honom att stanna, lugna ner sig, visa honom, använder även lite lockande, men det är liksom som att han inte kan ta de lugnt. Han ska testa allt, ligga, sitta, skälla, bita, kraffsa, hoppa, ta på olika saker, hoppa upp på olika saker osv.. och ju mer jag lär honom ju mer beteenden har han att använda sig av.

Jag försöker att det ska finnas så lite stimuli som möjligt framför honom om jag ska träna en specifik sak, men ibland går det ju inte ta bort allt. När jag idag skulle testa att lära honom stänga en dörr, så stod det en matskål precis jämte, så fort jag plockade bort den gick de bra, men han var ju på den först, skulle kraffsa, bita, ställa sig i osv.. allt på en hundradels sekund ungefär.

Har ni några tips på hur jag ska få honom att varva ned just vid dessa klickerträningspass. 

Jag jobbar mycket med stressen ändå, mycket med hans tillstånd, tex är det viktigt att han är lugn innan vi ska gå ut (men han har lärt sig att om han verkar lugn så går vi ut, men då blir det att han laddar istället oh blir en explosion när han väl får kommando att gå ut) och det är jättesvårt att avgöra om han verkligen är lugn eller om han bara spelar lugn. 

Vi jobbar även en hel del med stadga, passivitetsträning, massage osv.. men han är väldigt stressad ändå.

Annons:
reverse
10/25/15, 10:51 AM
#1

Är han en unghund, 1-3 år typ? Det låter så. 😎

Ibland kan det faktiskt vara förtjänstfullt att lägga klickerdosan och trickträningen på hyllan ett tag. Min aussie hade en period som unghund då han blev väldigt taggad så fort klickerdosan togs fram och skulle helst elda fram så fort som möjligt. Så jag lade ner det några månader och sedan gick det mycket bättre. Vill du testa, så behöver hunden inte vara utan mental stimulans under denna tid, det var inte min heller. Fokusera på det du redan gör för att jobba på passivitet och lugn, det finns även en artikel om det här på KiF. Spår, person- eller viltspår, är mycket uttröttande för huvudet och kräver att hunden fokuserar. Hemma kan man servera all mat i olika aktiveringsleksaker, som Kong, och även använda sig av dessa olika hundspel som finns (Nina Ottossons skapelser och liknande). Har nog kvar en video om berikning från den tiden jag fortfarande utfodrade med torrfoder, ska kolla…

Har du något klickerpass filmat?

Sedan undrar jag hur många beteenden du har slutfört? Alltså där du har tränat tills du uppnått det resultat du vill ha och då lagt på någon form av signal för att hunden ska utföra det? Det är lätt att vi slarvar med detta, vi är mer intresserade av själva inlärningen, men för hunden är det viktigt att det i slutändan är så att endast när han ombeds göra ett visst trick så behöver han göra det och kan få belöning. Det gör inte att hunden slutar vara initiativtagande.

 //Lina

reverse
10/25/15, 10:54 AM
#2

Här var den videon jag nämnde i inlägget ovan. Vare sig man ger torrfoder eller råfoder så kan man göra liknande saker. Jag började råfodra ett tag efter att denna gjordes, så jag överväger att göra en uppdaterad video så småningom. 😃

 //Lina

Mathce
10/25/15, 12:15 PM
#3

Ja han fyllde tre nu i sep. 
Vi har kört mycket lydnad, spår (person och vilt), sök, agility med mera

Lägger inte på signal på allt vi tränar, men när ett beteende är avslutat (alltså när jag inte ska träna det mer)så ger det heller ingen belöning vid utförandet. 

Hemma är det passivitet om jag inte tar fram klickerdosan och det är det som gäller, så därför finns inga leksaker, eller kongar osv.. Jag ger färskfoder och ben varje dag. 

Jag har även haft paus med klickerdosan

Cahira
11/3/15, 3:47 AM
#4

Jag hade jobbat på ordförståelse. Ta tag i ETT av tricken, vänta ut rätt beteende, klicka och ge godis. Ge kommando igen eller vänta ut beroende på vad du föredrar, vänta på rätt beteende och lär ut vilket läte hör hemma med vilket beteende så hunden måste "jobba mindre" för att gå belöningen för det är ju mycket energi att göra alla varje gång. Jobba fram att sluta gissa helt enkelt. 

Du kan även köra ett motionspass innan du klickertränar, bränn fysisk energi för att nå hjärnan bättre. Att använda sig av belöning man måste slicka i sig kan vara lugnande med. 

Om hunden går upp i varv, ta en paus och försök igen när hunden lugnat sig. Ni matar troligen av stress fram och tillbaka och jag vet inte men hans stress *kan* vara exaltering. Kom ihåg att träna passivitet också, även i stökigare miljöer om du kan. Sitta på en parkbänk eller stadsbänk till exempel för att träna på att kunna lägga band på sig själv bättre, inom rimliga ramar så klart. 

Det är grejerna jag kommer på nu. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: