Annons:
Etiketttricks-aktivering
Läst 1775 ggr
Cahira
2015-11-04 19:57

Gör som jag gör-träning

Jag använder min hund som exempel men jag är säker på att man kan träna detta med andra djur med. 

Minns inte om jag delat med mig detta redan men detta är en otroligt rolig träning att leka med sin hund om man vill göra något annorlunda! 

"Gör som jag" träning är en imitationsträning som är lite som följa john. Ägaren gör ett beteende medans hunden observerar, hunden får ett imitationskommando och ska göra samma sak för belöningen. Här är videon som inspirerade mig att försöka.
https://www.youtube.com/watch?v=U8CjsROXzz0

Och här är vårt första pass där vi var nybörjare på detta.
https://www.youtube.com/watch?v=W5s_1rEcoV8

Jag visste inte hur han skulle reagera på detta då handsken och korgen var båda nya för honom. Så jag platsade honom och klickade precis när handsken landade i korgen och efter några gånger kastade jag ut handsken för att se hur han skulle tolka övningen, vilket han tolkade helt rätt! Jag sitter vid korgen då vi hade tränat apportering med avlämning i handen förut. 

Efter detta har jag även tränat på att hoppa upp på föremål och stenar m.m. vilket han klarat precis lika bra. Det var några månader sedan nu, men tänkte det kan vara en kul övning inomhus såsom utomhus nu när vädret börjar skifta. Var försiktig med halkiga föremål ute bara!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Maleficum
2015-11-04 22:40
#1

Det påminner mig om en sån där talangtävling (eller liknande) som gick på TV för flera år sedan, en som hade en Border collie som kunde allt möjligt och han hade lärt hunden allt genom att visa innan. Riktigt häftigt att se!

Labben kan "lämna" saker på olika ställen (oftast är det hennes kudde som hon ska "bädda" i sin säng, störst problem är att hon verkligen kastar ifrån sig sakerna så de hamnar lite utanför ibland =P försökt få henne att bara släppa men inte lyckats så bra med det. Annars kan hon lite sortering också (kartong i kartonglådan och plast i plastlådan). Och är hon godissugen kommer hon springande med kudden så hon kan få "bädda" den ;)

Vinka lärde jag henne genom "gör som jag", sen byggde hon själv på det och gjorde det mer avancerat än planerat.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cahira
2015-11-04 22:41
#2

Det är kul när dom kan imitera! :) Så annorlunda tänk för både hund och ägare! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

meerschweinchen
2015-11-24 19:09
#3

Jag ska gå en kurs i Do As I Do i december. Tänkte att det kunde vara roligt och testa på så får se vad vi tycker :)

Mvh Sabine

Cahira
2015-11-30 05:59
#4

Visste inte att det fanns såna kurser redan. :) Berätta hur det går!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

meerschweinchen
2015-11-30 18:38
#5

#4 Tror inte det finns många kurser i det än. Det ska jag absolut göra!

Mvh Sabine

Cahira
2015-11-30 21:32
#6

Nej det känns ju som en väldigt ny grej, väldigt kul att det växer!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
meerschweinchen
2015-12-10 17:27
#7

Förra veckan var vi på kurs vilket var otroligt roligt och givande. Det syns på hundarna att de tycker att denna träningsmetod är rolig. Jackie var så duktigt och när hon väl började fatta vad som gällde blev det ännu roligare. Jag lärde mig mycket och jag kan säga att jag verkligen tror på Do As I Do träning.

Mvh Sabine

Cahira
2015-12-18 18:18
#8

Vad kul att det var positivt för er! Jag håller med att jag lärde mig mycket av att försöka och det var som att öppna en helt ny värld!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

meerschweinchen
2015-12-18 18:58
#9

#8 Verkligen! Haha de har tydligen tävlingar i det i Italien, kanske man ska åka en sväng dit😃

Mvh Sabine

Cahira
2015-12-18 19:05
#10

Vad läckert! Är så underbart när nya sporter och annat växer och sprider sig sådär! :) Minns när freestyle började växa, helt underbart. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

burmamys
2015-12-22 11:10
#11

Ja det låter verkligen som en spännande träningsform!🙂

Vizzla
2016-01-05 18:04
#12

Jag har provat men antingen är mina hundar väldigt tröga eller så är jag väldigt otålig (lutar mer åt det andra). Vet inte om man ska börja med en enkel sak eller just med flera för att dom ska förstå härmandet = belöning.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

meerschweinchen
2016-01-05 21:38
#13

#12 Det gäller verkligen att ha is i magen när man tränar do as i do! När jag började (på kursen jag gick) började vi med att välja ut tre beteende de redan kunde och tränade på dem. Vi gjorde beteendet (noga med att hunden har fokus på dig) och sa sedan ex. härma hopp upp. När vi övat då detta la i till ett nytt beteende (nu gäller det verkligen att ha is i magen) och därefter började vi ta bort kommandot efter härma. Senare kan börja ta bort de beteenden hunden kan och lära in nya. Så ja börja med flera för att lära in själva härmandet 😃

Mvh Sabine

Annons:
Vizzla
2016-01-06 20:56
#14

Ok så ni använda kommandon på kända beteenden? Jag har testat med saker jag vet att dom redan kan som att plocka upp en leksak, ställa sig på en target.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

meerschweinchen
2016-01-08 19:40
#15

#14 Jo vi gjorde så men vi tog bort det rätt så snabbt.

Mvh Sabine

Cahira
2016-01-09 21:39
#16

Ja jag körde känt också även om det var nytt att släppa i en korg. :) Men jag belönade när jag gjorde beteendet först. Jag klickade när handsken landade i korgen ett par gånger medans han tittade på så fick han lösa lite själv hur man gjorde. :) Men han har rätt hög stimulansnivå så jag kunde köra lite mer friheter med honom. Om jag hade tränat en av mina mer självständiga hade jag nog kört på en tom flaska och puttat omkull och klickat, sedan be om tass på den och belöna följt av att pussla ihop att jag puttar, ställer upp, och hoppas att frustrationen att inte få belöningen när jag puttade att få dom att putta själva. Jag liksom lär först att det belönar sig att flaskan faller eller handsken landar i korgen. Av hopp upp så blev det lite av sig själv. Jag bad om stanna, jag bad om "titta på mig nu" och hoppade upp, hoppade ned, och sedan sa jag "do it" och pekade dit jag hoppade upp. Han fattade pekandet så han kopplade det rätt så bra. Nu har vi inte tränat på länge men jag lärde in ett titta på mig nu-kommando innan jag gör beteendet så han vet vad vi leker. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: