Annons:
Etiketttricks-aktivering
Läst 896 ggr
Marieangelica
2015-12-15 06:50

Börja med lydnad eller rally?

Jag har tänkt börja träna lydnad med min hund men har svårt att bestämma om jag ska satsa på lydnad eller rallylydnad. Båda verkar väldigt roligt och kommer troligen tränar båda så småningom men om man är nybörjare, vad är då enklast att börja med? Tar även tacksamt mot råd vad det är man börjar träna, är det dem olika momenten? Någon specifik ordning? Finns det någon bra bok med alla moment eller måste man köpa skyltar etc?  :-)  

Annons:
Cahira
2015-12-18 18:24
#1

http://www.brukshundklubben.se/tavling-utstallning/tavlingsgrenar/rallylydnad/

http://www.brukshundklubben.se/tavling-utstallning/tavlingsgrenar/lydnadsprov/

Att jämföra de två i text kanske hjälper dig att känna efter vilket som passar dig och din hund bäst. Vad som är enklast är nog helt enkelt upp till hunden och föraren. Om hunden är lite slarvig av sig så kan rallylydnad vara skönt att börja med så man får känsla för samarbetet och kanske få hunden att vänta lite bättre på att hänga med istället för att agera först och tänka sedan. Men om man vill satsa lite högre i lydnad kan det vara skönt att börja direkt för att finslipa inom ramarna så att säga. Det hela ligger på er två helt enkelt. :) Och nej du kan träna in momenten allt eftersom du vill eller du känner att hunden är på "rätt humör" för om hunden varierar. Jag har en hund som bara gör saker hon har lust med den dagen och en annan som gör vadsomhelst jag ber om så med första hade det nog passat med rallylydnad och med andra, om jag tog mig tid, hade vi nog kunnat få diciplin nog att lyckas med lydnad, men jag är mer för freestyle själv så jag gillar när han har lite fart och fläkt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Marieangelica
2015-12-23 06:33
#2

Tack för hjälp! :)

Stormvindh
2015-12-29 11:18
#3

Generellt sett så brukar väl rallylydnad anses vara enklare av den anledningen att du får prata hur mycket du vill med hunden (vilket du inte får i lydnaden), ni ska ge ett glatt och positivt intryck och för att sporten är utformad för att alla raser ska kunna vara med. Själv älskar jag och min tjej positiviteten i rallyn och vi har tävlat i ungefär ett år nu :) En superbra bok i rallylydnad är HUNDra % rallylydnad, den finns att köpa på Svenska Brukshundklubbens hemsida och är ovärderlig för nybörjare! Innehåller noggranna förklaringar för varje skylt och hur man tränar in dom, banor och andra nyttigheter i rallyn! Banor att öva på hittar du genom Google eller gruppen "Rallylydnadsbanor" på Facebook :) Lycka till!

Medarbetare på Vallhundar

Marieangelica
2015-12-29 20:26
#4

Tack för tipsen Stormvindh! :-) Jag lånade faktiskt HUNDra% rallylydnad på biblioteket härom dagen och ÄLSKAR DEN! Kommer satsa på rallylydnad i första hand då dom flesta verkar tycka det är roligast (och även jag) och jag tror även det skulle passa min vovve bäst. :-)

Stormvindh
2015-12-29 21:43
#5

#4 Låter toppen! Den boken innehåller i stort sett allt man behöver veta för att börja med rallyn ;) Förhoppningsvis hittar du svar på alla frågor där annars är det bara att fråga vidare här!

Medarbetare på Vallhundar

Marieangelica
2016-01-03 19:52
#6

#5 Tack! :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: