Annons:
Etiketttricks-aktivering
Läst 1449 ggr
Cahira
2015-12-18 19:15

Aktivera/berika reptiler?

Jag behöver hjälp att hjärnstorma idéer. Jag har två sköldpaddor som i det vilda hade jagat småfisk och annat och jag känner inte helt för att köpa småfisk för att möta sådan död så jag vill försöka hitta på annat dom kan göra. Har någon aktiverat och berikat reptiler? Kanske har idéer på saker man kan ge dom som får dom att riktigt tänka till "Vad är detta för nåt?" eller liknande? Finns det en snilleblixt på hur man kanske kan knyta fast en bit fisk på en fiskelina och en glasspinne eller nåt och vispa runt så dom får jaga på det viset utan att riskera att dom äter linan? De är för skräckslagna för att vandra runt på golvet än, annars hade den typen av motion och undersökning på land varit en god start. 

Ingen idé är korkad som ni hör, jag har kört fast. :) Ta gärna med aktivering och berikning av andra reptiler med ifall fler funderar samma sak för deras reptiler. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
KickiG
2016-02-07 08:51
#1

Nu är jag ingen hejare på reptiler överlag, men några saker har jag hunnit plocka upp under min färd som djurintresserad. Främst en och samma inspirationskälla jag har, men den är rätt bra. En kille jag känner hittar på en massa åt djur, jobbar med det.

Han har på sitt jobb fiskar vars namn jag inte minns. I det vilda fångar fiskarna flugor o dyl småkryp genom att spotta vatten på dem så de trillar ner i vattnet och därefter äter de upp dem. Spottreflexen är medfödd hos fiskarna, däremot är pricksäkerheten något som de måste lära sig. Han tog långskaftade teskedar, böjde dem i skaftet så det blev en krok och hängde upp dem på en lina, en liten bit över vattenytan. Sedan pressade han mosade räkor fast i teskedsbladet. Och så fick fiskarna börja träna på att spotta ner räkor. I början släppte han ner räkor i vattnet ibland när de var nära, eller då de träffade men inte hade tillräckligt tryck för att räkan skulle lossna. Detta för att de skulle få en belöning för beteendet ibland och inte tröttna. Nuförtiden hänger skedarna en bra bit över vattenytan, och fiskarna är mycket träffsäkrare.

Han har klickertränat skäggagamer till att äta vid var sin target. Den ena får bara mat vid cirkeln och den andra bara vid fyrkanten. Detta gjorde han för att den ena hela tiden stal mat från den andra. Så nuförtiden äter de i var sitt hörn av terrariet, och den lilla magra har vuxit om den andra.

Åt landlevande sköldpaddor har han byggt en hinderbana. De måste klättra över "stock och sten" för att komma åt godsaker, inte bara promenera fram till en matskål.

Sina egna akvariefiskar lärde han att de får bara mat när någon går förbi akvariet. De var rädda för folk när man närmade sig akvariet och gömde sig alltid, vilket ju var tråkigt om man ville beundra dem på närmare håll. Så han hade en matburk i var ända av bordet, och varje gång man gick förbi så gav man lite mat åt dem. Snabbt lärde sig fiskarna att skugga utanför akvarium = mat, och kom fram till glaset.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2016-02-07 08:54
#2

Vad gäller att "fiska sköldpadda" utan att den gör sig illa, så det enda jag kommer på i en hast är att knipa fast fisken med något, typ sån svart pappersklämma med silverfrägade "vingar", som är så stort att sköldpaddorna inte får in det i munnen.

Eller trä en metalltråd genom fisken, och sedan en stor pärla över ändarna som skulle fungera på samma sätt som stoppare för sköldpaddorna så de inte kan svälja tråden.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

meerschweinchen
2016-03-07 17:20
#3

#1 Va intressant att läsa! Fiskarna där, kan det vara sprutfiskar du tänker på? 

#0 Har försökt tänka ut något att berika sköldpaddor med men ärligt står det helt still, kan inte komma på några bra idéer.

Mvh Sabine

KickiG
2016-03-12 13:41
#4

#3 Ja, det är det. Var tvungen att kolla upp det finska namnet via det latinska namnet… Men ja, svenska sprutfisk, latinska Toxotes jaculatrix  och fisnska ampujakala är precis den lilla firre jag tänkte på :)

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

nickilou
2019-06-19 14:30
#5

Vet att detta är jätte sent men jag tänker på andra som kollar in inlägget senare nu. Har själv arbetat med Europeiska kärrsköldpaddor som både är land o vatten levande (jagar o föredrar maten i vattnet då). Och jag har gjort att man har fryst små fisk som man tinar upp och sedan så kan man ha en lång pincett och stoppa ner den antingen under vattnet och så kan man låtsas som att fisken simmar så brukar sköldpaddorna simma efter och ta fisken.

Upp till toppen
Annons: