Annons:
Etiketttricks-aktivering
Läst 922 ggr
Leviosa
2016-02-21 22:14

Nybörjarshaping

Hallå! Har vi några förslag som skulle kunna passa som första shaping-trick? Har en liten valp som ska shapeas, och jag har testat en del saker; vända huvudet åt sidan, stå framför mig, etc, men jag får lixom inte tillbaka beteendena efter ett par gånger..

Han kan exv. vända huvudet tre gånger, men sen sätter han sig kanske bredvid mig och kollar rakt framåt. Borde jag vänta då på att han vänder huvudet igen? Det kan ju lixom ta flera minuter. :)

Så tänkte se om någon kunde komma på något som lär vara väldigt lätt att klura ut? :)

Annons:
Candy123
2016-02-21 22:41
#1

Handtarget :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

KickiG
2016-02-22 09:51
#2

Tänk på att en valp blir väldigt fort trött. Om du märkt att tre upprepningar funkar, så sluta efter tre, eller kanske redan efter två. Ta en liten paus och fortsätt sedan.

Det går ju att sheipa fram beteenden som sitt, följ, kom till vänstra sidan osv.

Finns det något beteende som valpen ofta gör av sig själv? Som du kan fånga och sheipa vidare på? T ex om den ofta lyfter på en tass kanske du kan belöna det och vidareutveckla det till en high-five? Eller använda en musmatta eller annan target och lära valpen att gå fram till targeten.  Det kan sedan vidareutvecklas till att t ex gå in i transportburen eller lägga sig på sin bädd.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

densomundrar
2016-02-25 21:05
#3

Funderar på att börja med klicker så jag följer denna tråden för att få bra tips :-)

Upp till toppen
Annons: