Annons:
Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 758 ggr
Lonewolf
2016-06-16 23:37

Klicka in min hund han är ointresserad

Hej

Jag ska klicka in min hund men har stött på patrull :-(  om man ska lyckas klicka in hunden underlättar det ju OM han är intresserad och inte vänder sig om och somnar så hårt att han snarkar och sedan ska man ju ge godis när han reagerar men då måste han själv förstå vad det är som är så bra med klickljudet det är nämligen som så att han i bästa fall spottar ut godiset men oftast bryr han sig inte om godiset alls inomhus utomhus är en annan sak som tex att han hoppar upp på en sten och får en godis för det så är det helt ok till och med gott :-)

Är det någon som har ett bra tips för att kunna klicka in honom

Hunden är en alaska/husky på 2,5 år och han är okastrerad

Annons:
belliiboii
2016-06-16 23:47
#1

Jag är inte expert, men jag har hittar något som han verkligen älskar och som han blir BESATT av typ. Sen så slänger jag ner det på marken och varje gång han äter de klickar jag  till en början. Sen så klickar jag när han äter ur handen, sen så klickar jag innan jag ger godis. Typ så jag gjort, ingen aning om de är rätt eller fel men det har funkat här hemma:)

Inkanyezi
2016-06-16 23:58
#2

Det kan ju också hänga på vad det är för godis.

Jag brukade alltid ha lever som jag torkade själv i ugnen, små kuber, ungefär en centimeter i fyrkant innan de torkar; då blir de mindre.

Jag skär alltså lever i små kuber och lägger upp på en bakplåt och sätter ugnen på mellan femtio och hundra grader och låter dem ligga med luckan på glänt tills de är torra. Lägre temperatur tar längre tid, och de luktar starkare. Jag tycker mig ha märkt större intresse för leverbitarna som har torkats vid femtio grader än de som har torkats varmare.

IngaTrnqvist
2016-06-17 00:04
#3

Har du provat att testa något annat godis? Torkat kött och liknande brukar vara en hit. går både att köpa och göra själv. Eller kanske helt enkelt prova en annan belöning (lek, klapp eller vad hunden kan tänkas vara belönande). Det blir lite klurigt att klicka in hunden om hunden inte tycker att belöningen är belönande. 

Annars kanske du kan backa takten lite, och ge godis samtidigt som du klickar, så att hunden kopplar att ljudet kommer när han äter godiset (för att sedan dröja och lära att ljudet betyder "strax belöning"). För kanske är det så att han inte reagerar på klicket eftersom han ännu inte har lärt sig att koppla det med belöningen.

taylor__lambert
2016-07-05 19:24
#4

Och så finns det dom som absolut inte klarar av klicker.
Hunden jag tränar med ibland, jag tror jag testade minst 10 gånger innan jag förstod att klicker skiter hon blankt i. Min röst funkade lika bra som klickern. 

Min hund jag köpte för ett år sedan hatade ljudet av klickern vilket jag kan förstå, ljudet betydde obehag för henne från hennes uppfödare och där var det inte ens lönt att göra det till positivt för hon blev helt stel av ljudet och rädd.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: