Annons:
Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 2437 ggr
PennyTrollet
2016-07-05 19:13

Ny med klicker

Hej! Jag är helt ny med klicker med tänkte testa på min chihuahua. Jag behöver veta allt typ - hur man gör med inklickning, hur man gör när man ska klicka (min syster säger att man ska vänta in att hunden gör det själv och då klicka istället för att säga till hunden vad den ska göra), i vilka situationer - vardag eller bara tricks? Jag behöver som sagt veta allt om hur detta går till.

Annons:
taylor__lambert
2016-07-05 19:21
#1

Det finns ju mängder med böcker för klicker träning för nybörjare. Så jag skulle nog säga att låna en sån från biblioteket eller köp, det ger mycket bra tips och hur man gör.
Jag personligen brukar började med kontakt övning, jag väntade ut honom tills han tittade på mig, snabbt ett klick och en godis, vänta *titt* *klick* godis. Man måste vara väldigt bra med tajmingen för att hunden ska koppla beteende = klick, klick= godis = jag gör rätt!

När hunden förstår att klick=godis/beröm=jag gör rätt, kan man börja använda kommandon hunden redan kan. Klickern är en markör som berättar att nu gör du rätt (när hunden är inklickad). 

Med hjälp av klickern kan man också lära in nya saker och hur man går till väga där är olika, vissa väntar ut sin hund på minsta lilla rörelse, andra visar hunden klickar och berömmer.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

PennyTrollet
2016-07-05 19:34
#2

Tack! Då vet jag lite. Ska nog fixa en bok också. = )

Tokryck
2016-07-06 07:36
#3

Tipsar också om att låna en bok. Det är inte lätt att shejpa (det din syster pratar om), att använda klicker däremot är lätt.

Det man ska tänka på när man shejpar är att dela upp slutresultatet i små, små delar. För att lära hunden snurra exempelvis (rätt svårt att shejpa tycker jag) så är det kanske ögonen som rör sig först och sen lite, lite med huvudet osv. Klick och belöning för små, små steg mot det färdiga resultatet. Korta pass, kanske fem upprepningar och sen paus.

Du kan ju alltid googla på shejpa, shejping osv. En sida som säkert har en del om det är www.klickerklok.se

Vizzla
2016-08-08 08:27
#4

Mitt svåraste moment som nybörjare är att klicka i rätt ögonblick - timing. Det är det svåraste tycker jag. :-) Läs bok eller gå kurs. Det är roligt när man väl kommer igång.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

XeZafir
2016-08-27 12:59
#5

Ja, så är det. Timingen är svår! JAg började och tyckte verkligen inte jag fick till det och hunden fattade ingenting…så jag slutade. KAnske borde testa igen, jag menar någon gång borde jag ju klara av timingen 😓

Tokryck
2016-08-29 10:48
#6

#5 Börja med något enkelt! Öva dig genom att kasta upp respektive studsa en boll och klicka då den är som högst och då den studsar i marken. Då övar du din precision. 

Välj ut något enkelt, bara att klicka för sitt eller snabba lägganden kanske?

Annons:
densomundrar
2016-09-21 20:31
#7

Hoppas det är ok att jag hoppar in med en fråga som är på nybörjar nivå. Om jag klickar och berömmer med godis, ska jag över berömma med rösten? Är så inne i att klicka och ge godis att det kommer lite random :-/ För klickern ska väl fungera som ett berömmande ljud som aldrig har några färgningar om vad jag är på för humör och därav blir inte hundens belöning påverkad av om jag är på dåligt humör tex? Men tänker att det även kan vara bra att berömma även med rösten för att hunden ska fortsätta koppla rösten med belöning även om jag inte alltid har godis med mig och på så sätt fortfarande kunna vara en självständig belöning i mig själv. Eller tänker jag helt knas?

Tokryck
2016-09-28 07:45
#8

Det gör du som du vill tycker jag. Jag kan inte hålla mig. Det som är viktigt är att rösten kommer efter klicket och inte samtidigt eller innan. Du har rätt om funktionen för klickern, den ska vara neutral och kommer att uppfattas av hunden som ett beröm.

Jag använde nästan aldrig klickern och då är det ju bra att ha något annat befäst också. Jag har exempelvis JA! om hunden ska ta leksak hos mig. Jag kan säga bra efter det belöningsordet men inte innan. Men vill du säga braaaa så är det helt ok tycker jag. Det förstärks ju i och med att det kommer efter klicket.

densomundrar
2016-09-28 11:40
#9

#8 tack, då var jag inte helt ute och for :-)

Tindra01
2019-07-22 22:00
#10

Nej lät så

Upp till toppen
Annons: