Annons:
Etikettbeteenden
Läst 1976 ggr
Cochon
2017-01-11 21:29

Att träna två hundar samtidigt

Hej! Jag är mycket förtjust i klickerträning och föredrar denna träningsmetod ifall jag ska träna våra två hundar här hemma. Dock har jag en fråga eller snarare en önskan om lite goda råd eller tips. Om man ska träna hemma så vill ju båda hundarna vara med och träna, så klart. Sambon brukar lösa det genom att träna båda samtidigt men eftersom de förstår nya tricks olika fort tycker jag att detta är en dålig lösning. Om vi t.ex. säger "ligg" så kan den ena hunden lägga sig ner och sen måste man säga "ligg" en gång till för att den andra ska hänga med, eller någon annan typ av fördröjning. Bara en sådan fråga som var man bör klicka i ett sådant läge gör denna typ av träningsform helt värdelös i mina ögon. Det blir väldigt ofokuserat och hundarna "slåss" nästan om uppmärksamheten. Jag brukar försöka tilltala dem med namn före jag vill att dem ska göra ett tricks men då blir det ofta så att den andra ska också göra tricket och slår mig lite med tassarna samtidigt så jag ska märka dem och "åhhh, kolla jag kan, men inte hon. Ge mig nu godis.". Eller att när jag belönar den ena hunden försöker den andra hunden smita in emellan. Det blir inte bråk men det hela blir så ofokuserat och jag tycker inte att detta leder någon vart. Dessutom är båda tjejerna två grandisar så när de ska försöka ställa sig framför varandra för att få mest uppmärksamhet blir det hela otroligt bökigt. Tar med stor glädje emot tips och råd kring hur detta löses på bästa sätt! /Cochon

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
jenmjao
2017-01-11 22:46
#1

Skulle säga att den ENA hunden alltid ska vara passiv eller köra stadga (stå/sitt/ligg oavsett vad som sker runt om). Det är träning det med. Jag kör så att min tik får ligga på soffan när jag kör med min hane, ställer/sätter/lägger min hane och kör med min tik. Båda ska inte göra samma tricks samtidigt, Speciellt inte när dom inte ligger på samma nivå, då blir det bara orättvist och stressigt för alla.
Vill man köra tricks samtidigt med två hundar måste man vara två till en början eller öva in det långsamt, precis som med stadgan och passiviteten. Små krav, och belöna minsta framsteg m.m.

reverse
2017-01-12 17:15
#2

Jag tränar inte två djur samtidigt, det går inte att förstärka båda korrekt. Jag försöker alltid tänka "vad är tydligast för djuret?" när jag tränar - det är ju meningen att man ska "set up for success"! Med mina egna hundar så ska den ena ligga/sitta i rummet (att vara rent passiv kan vara mycket begärt, men "aktivt passiv" i alla fall 😃😛) eller inte vara med alls när jag tränar den andra. Skulle den ena hunden inte kunna låta bli att engagera sig, så skulle jag låta den vara bakom ett kompostgaller eller liknande så den inte kan blanda sig i.

 //Lina

Cochon
2017-01-12 17:30
#3

Tusen tack för svar, ska absolut testa detta i helgen! :-D

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Cochon
2017-01-12 17:30
#4

Tusen tack för svar, ska absolut testa detta i helgen! :-D

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[undaamanda]
2017-05-08 15:02
#5

Jag fick en bra övning på en kurs en gång som handlade om att lära hundarna att vara passiv och vänta på sin tur. Praktisk grundövning för hushåll med fler hundar! Jag har inte varit konsekvent med det här själv, pga är lite lat, men har alltid tänkt att jag ska återuppta övningen någon dag! 

Övningen gick till så här: välj en dörröppning där du kan ha hundarna på var sin sida om dig och själv sitta i dörröppningen som en "spärr" mellan dem. Ha en kampleksak (eller två för enkelhetens skull, så slipper du hålla på och be om leksaken från den hund du leker med) och lek med hund nummer 1. Nu kommer förmodligen hund nummer 2  försöka komma fram mot leken för att få vara med, men då spärrar du bara vägen och fortsätter leka med hund nummer 1. Så fort hund nummer 2 slappnar av/visar minsta tendens att sluta försöka ta sig fram så ger du belöningsord och belönar med lek eller godis eller vad som nu passar bäst! Du belönar alltså att hund nummer 2 slutar försöka ta sig fram/blir passiv. Sedan utökar du helt enkelt kriterierna mer och mer tills hundarna förstår att det bästa de kan göra för att få belöning är att bara vänta, sitta/ligga stilla. 

Poängen är att lära hundarna att "låt bli/var passiv/vänta så får du belöning". Som en utökning av omvänt lockande/doggie zen!

Det är faktiskt en väldigt bra övning! Tror fan jag ska återuppta den träningen igen!

:)

[undaamanda]
2017-05-08 15:07
#6

Målbilden är att du ska kunna ha en leksak och göra den här övningen genom att leka med hund 1 - hund 2 blir passiv, belöna hund 2 med lek - hund 1 blir passiv, belöna hund 1 med lek osv. och varva mellan hundarna med bra "flyt", sen kunna flytta från dörröppningen och göra övningen med hundarna bredvid varandra. Det kan vara bra att använda namnen ihop med belöningssignalen från början så de lär sig att göra den kopplingen! :) 

Ps. Ett annat alternativ är att ha separata belöningssignaler för de olika hundarna. Men om du använder klickar blir det förstås svårt. Jag använder verbala signaler och klicker, beroende på situation. Mina hundar tar "rätt" och "japp"! 

Ok nu ska jag sluta skriva en hel novell till dig. Blir så exalterad ;)

Lycka till!

Annons:
Cochon
2017-05-09 08:33
#7

#5 Super bra tips! Det tackar jag för. :D

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Upp till toppen
Annons: