Annons:
Etikettbeteenden
Läst 1486 ggr
Ketang
4/25/11, 5:52 PM

Klicka bort rymningar från tomten.

I helgen har båda mina hundar smitit från tomten i stugan… Grannarna har inte sagt så mycket, men min pappa är galen! (Tur jag inte bor hos dom längre Obestämd)

Så nu är vi bannlysta från stugan tills mina hundar kan hålla sig innanför staketet och INTE springer och skäller på folk som går förbi. Tänkte klicka in ett bra beteende men hur gör jag?

Annons:
reverse
4/25/11, 6:51 PM
#1

Kanske Premacks princip kan vara något att jobba efter, här är en länk med hundar som skäller på saker som passerar på andra sidan staketet och tränas enligt konceptet.

 //Lina

Ketang
4/28/11, 5:20 PM
#2

Tack! Suveränt ;-)

CelsiusT
5/7/11, 6:34 PM
#3

Det jag täntke på med den filmen. Dels så låter hon ju hunden lyckas iom att den springer och skäller en väldans massa. Varje gång en hund får utföra ett beteende så förstärks det, speciellt om det är ett så självförstärkande beteende som att springa och skälla vid staketet.

Dessutom kräver det att man kan hålla hunden innanför staketet. Har man en hund som rymmer så sticker den ju i det läget.

Jag hade nog börjat med hunden i koppel och skvallertränat helt enkelt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Ketang
5/8/11, 8:25 AM
#4

Skvallerträning är lite svårare då hundarna bara smiter från framsidan av huset och där är vi aldrig. Sen går det kanske förbi någon en gång varannan/vartredje timme så där kan man ju inte så och vänta hela dagarna tyvärr. Jag har provat med att be folk jag känner att gå förbi, men hundarna reagerar inte likadant då.

Men problemet är nog löst tills vidare. Jag bojkottar stugan tills mina föräldrar ändrat sin attityd mot hundarna… VÄLDIGT trisst, men hundarna hör till familjen och ska vara lika välkommna som resten av min familj. Och i nuläget är dom inte det och då åker vi inte dit.

Lojs
5/8/11, 9:41 AM
#5

Man skulle ju i teorin kunna utgå ifrån burlekar och utveckla det till att lära hunden någon gräns man inte får passera utan ett ok.
Men jag hade helt enkelt förbättrat staketet, det är den enda lösningen som går att få att funka 100% säkert, oavsett hur vältränad hunden är oavsett träningsmetod så är de fortfarande djur, går de själva utan uppsikt så finns där alltid en risk för att de tar egna beslut om det uppstår en svår situation.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Ketang
5/8/11, 9:45 AM
#6

#5 Problemet var ju att min pappa inte verkar intresserad av att fixa grindar till staketet i stugan. Och då löser jag det bäst genom att inte åka dit. Hans förlust …

Annons:
Upp till toppen
Annons: