Annons:
Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 2317 ggr
rebz
5/7/11, 5:14 PM

Börja klicka in

Jag ska börja klicka in Bino idag. Tänkte börja så att jag klickar och sen ger en godis, sen klicka och ge godis. Så han fattar att klick betyder godis. Och sen köra kanske 7-10 klick+godis sen paus och sen samma sak igen osv.

Tänkte, hur långt tid tog det för er tills ni kände att hunden fattade att klick = godis/belöning och gick vidare med klickern i träningen?
Är det smart att till en början när man går vidare att bara köra enkla övningar som sitt, ligg, tassen (som hunden redan kan) och klicka in dom så att budskapet blir starkare, innan man börjar klicka in annat??

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Annons:
AnneN
5/7/11, 5:27 PM
#1

Nu har jag en hund som lär sig nästan extremt snabbt så hennes inklickning gick på ca 10-20 minuter, sedan fortsatte jag med övningar som hon redan kunde tex sitt, ligg, vacker tass, osv för att sedan utöka med nya moment.

Men känner till hundar som det har tagit ett par veckor att klicka in och då har de klickat en stund varje dag, så hur snabbt de lär sig klickern är väldigt individuellt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

rebz
5/7/11, 5:53 PM
#2

#1 Okej tack för svaret :).
Så det är alltså bäst att när man märker att hunden börjar fatta så tar man övningar som hunden redan kan bara för att det ska bli lite tydligare? :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

AnneN
5/7/11, 6:24 PM
#3

#2 Ja jag tycker det, men se till att hunden först verkligen förstått att klicket betyder belöning oavsett om ni är i köket, tv-rummet, på gården eller andra platser. Klickar man bara på en och samma plats så är det risk att hunden bara lyssnar på klicket på just den platsen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

CelsiusT
5/7/11, 6:24 PM
#4

Jag har faktiskt slutat med att klicka in. Tycker att det begränsar hunden och jag ser ingen vits med det.

När jag håller kurs så anser jag att det är onödigt att hundarna är experter innan föraren är det. Om man bara börjar träna så kommer hunden snabbt/snart att förstå att klicket alltid efterföljs av godis. Dock så kör jag övningar där det är enkelt att hyfsat snabbt ge godisen efter klicket (så det inte blir för stor fördröjning).

Jag anser också att en inklickning (där man sitter och stirrar på hunden, klickar och ger godis) begränsar hunden så tillvida att det första man lär den är att vara passiv. Klickerträningen går ju i första hand ut på att hunden själv ska prova sig fram till beteenden och det är provandet som är det svåra för en hund som inte är klickertränad innan. Så jag tycker heldre att leken "100 saker att göra med en låda" är en mycket smartare väg till inklickad hund än den trditionella "inklickningen" är. Eller så sätter man bara igång och tränar.

Övningar som låter/lär hunden att prova nya saker är bra att börja med, dock gäller det att föraren inte ställer för svåra kriterier utan det ska vara hyfsat lätt för hunden att göra rätt. Allt som hunden provar ska vara positivt så hunden lär sig att det är kul att prova!

Medarbetare på westernridning.ifokus

rebz
5/7/11, 6:39 PM
#5

#4 Jag förstår delvis vad du menar.

Men när jag klickar in ska han inte behöva göra någonting, inte kontakt eller något. Utan jag har honom bara framför mig, klickar och ger godis och precis när sväljer godisen så klickar jag och ger en ny godis. Och gör så ca 7-10 gånger. Så han hinner inte göra någonting, han hinner inte vara passiv och jag väntar inte på ögonkontakt eller stirrar på honom innan jag klickar igen.

Du tycker alltså att jag helt enkelt ska börja klickerträna direkt. Med sitt, ligg, tass osv?

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Lojs
5/8/11, 9:37 AM
#6

Jag håller helt med #4. Om jag ska lära in passivitet så är det precis som beskrivs i #5, jag klickar och belönar en massa innan hunden ens hinner tänka, effektivt sätt att få den still. ;)

#5, klickerträna direkt som att börja shejpa något, jag hade kunnat tänka mig att bara börja belöna för aktivitet och se lite vad man får fram, får man något steg åt höger så kanske man kan försöka få det till fler steg åt höger till exempel.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
rebz
5/8/11, 11:19 AM
#7

#6 Okej. Jag får se hur jag gör. För han är inte så himla förtjust i klicker ljudet. Har både multiclicker (så jag kan ställa in hur högt den ska klicka) samt en i-clicker. Så vill ju att han ska få en bra relation till klickern på ett sätt, att klickern är någonting bra, inte någonting läskigt.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

AnneN
5/8/11, 11:58 AM
#8

#7 Om han tycker ljudet från klickern är otäckt så kan du kanske börja genom att klicka med den i fickan så ljudet dämpas lite.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

rebz
5/8/11, 5:02 PM
#9

#8 Ja jag håller den hårt i handen och har handen bakom ryggen så att ljudet är "lite längre bort" så att säga. Men han är inte så himla förtjust i den ändå. Men med lite träning så :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Zaphix
5/8/11, 7:14 PM
#10

Min hund har inte fattat än, trots många försök i ett par års tid, om han är dum eller jag som gör fel vet jag inte.

Hästen klickade jag inte in, utan shape'ade in ett beteende på en gång istället, att vända bort huvudet. Tog tre klick innan han greppet vad han skulle göra för att få godis, och vad klicket betyder.
Att belöna passivitet på honom finns det inge anledning till, han är så duktig på att stå still och halvsova ändå,bättre att belöna aktivitet på en gång för honom.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Vattnadal
5/9/11, 3:15 PM
#11

Jag klickar alltid in innan, men inte genom att bara sitta och mata. Jag växlar mellan att ge godisen ur handen, kasta ut 10 på golvet och klicka när hunden tar upp dem, gå med hunden bredvid mig klicka och ge godis, i olika rum och olika rörelser.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

rebz
5/9/11, 3:27 PM
#12

#11 Ja jag klickar och sen kastar ut en godis på golvet eller ger ur handen och varvar dom med varandra

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Vattnadal
5/9/11, 3:33 PM
#13

Testa att kasta ut alla 10 samtidigt, utspritt och klicka när han tar dem, så får du 10 klick där han är aktiv.

För att veta om han vet vad klick betyder sen, så klickar du när han inte är vänd mot dig och håller inne med godisen en liten stund (några sekunder). Vet han att det ska komma en godis efter klicket, så vänder han sig om fört att se varför godisen inte kommer. DÅ vet han att klick=godis.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
rebz
5/9/11, 4:31 PM
#14

#13 Tack för tipset! :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Upp till toppen
Annons: