Annons:
Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 3186 ggr
[Zorita]
2011-05-17 12:41

Klicker med två hundar

Hej!

Jag har två hundar. Den ena började jag träna utan klicker men med ordet "bra". Den andra är ny och jag började med klicker redan från början. Men jag undrar om ni har några tips för hur det nu går när jag vill använda klicker för båda två?

Jag tränar dem separat, och så långt är det fint. Men till exempel på promenaden, kan jag klicka och ge godis till bara den som gjorde något bra, eller måste jag vänta tills båda gör det bra? Eller förstår de att klicket var till den andra hunden, som gick fint eller gav ögonkontakt?

Eller är det bäst att jag fortsätter med "bra" till den ena och klickern till den andra tills den klickertränade hunden är duktigare och oftare gör rätt?

Annons:
PetraKarin
2011-05-17 13:20
#1

Jag vet massor som har flera hundar inklickade och klickar dem med andra hundar närvarande.

Men själv har jag bara en hund så hoppas du får mer svar av någon som faktiskt har den erfarenheten.

Här är ett par av de youtube-kanaler jag följer:
Flera av tränarna har flera hundar och jag tror det finns ett par filmer där du kan se en hund klickas i närvaro av andra hundar.

http://www.youtube.com/user/sophieochmeya

http://www.youtube.com/user/Snoobyify

http://www.youtube.com/user/klickerklok


[Aremea]
2011-05-17 14:06
#2

Jag har samma klickerljud till båda hundarna, tränar dem väldigt sällan helt ensamma. Den passiva hunden lägger jag plats snett bakom mig, och så tränar jag med den andra. Byter hund var femte minut eller så. Funkar utmärkt, de förstår vem det är som blir förstärkt.

Hästarna tränar jag också oftast i grupp, och det är sällan några missförstånd.

/Aremea

[Zorita]
2011-05-17 19:42
#3

Ah bra, tack!

Är det detsamma för promenader? Jag går oftast ensam med de två tillsammans (de vägrar att gå om inte kompisen får följa med). Vill ju gärna uppmuntra ögonkontakt osv, men det händer ju väldigt sällan att de ger det samtidigt. Förstår hunden då om den inte får något godis att klicket inte var till den, eller ska man använda olika ljud?

Vill ju inte klicka in fel beteende, men samtidigt är det så härligt att använda klicker nu när den svåraste hunden är inklickad och verkligen lyssnar på ljudet.

/Zorita

Sophie&Segra
2011-05-17 21:57
#4

Haha, va kul att min YT kanal blev länkad!
Kanske ska svara här då jag också.

Jag har som sagt två hundar, en 2 årig Schäfertik som endast är klickertränad ett halvår (alltså sen hon kom till mig för ett halvår sen).
Sen äre lillgrabben, som är klickertränad sen dag 1 - han är nu fem månader.

Jag gör så att jag särar på dom när jag tränar dom, att den ena får vänta på sin tur.
När Ruff (valpen) blir tränad ute brukar jag ofta platsa Xoxie (Schäfern) en bit ifrån, och gå o belöna henne med jämna mellanrum.

Och när Xoxie blir tränad ute får antingen Ruff sitta uppbunden o kika på o träna på att bara vara passiv o vänta på sin tur - eller så får han va kvar hemma med mamma.

På promenader så använder jag inte klicker, utan endast mitt belöningsord - som för mig är "Bra!" följt av hundens namn (om det bara var menat till den ena hunden).
Detta för att inte skapa förvirrning hos hundarna, eftersom båda uppmärksammar självaste klicket när det kommer, och om det bara var menat till ena hunden och den får belöning - så förstörs ju klickerljudets innebörd för den andra hunden vars belöning uteblev.
Därför använder jag inte klicker på promenader eller när dom springer lösa osv.

Så ute på promenader eller när dom är lösa osv, är det endast ett belöningsord som gäller för mina hundar. Det är självklart olika från hundar till hundar hur dom reagerar. Men så gör iaf jag :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Zorita]
2011-05-17 23:51
#5

Åh vad bra, tack!

Försökte med ordet "bra" innan, men den ena hunden fattade inte alls och lyssnade inte det minsta på promenaderna. Men sen när jag klickat in honom och tog med honom ut med klickern gick det bättre, och nu på kvällspromenaden lyssnade han till och med ibland på "bra"! Den andra tränades som sagt med "bra" innan så hon är helt med på det.

Jag håller dem nog separerade i början medans de lär sig hur det fungerar, men ser fram emot att kunna köra passet med båda två utan att de distraherar varann!

/Zorita

PetraKarin
2011-05-18 08:52
#6

#4 Javisst vettu :P
Jag försöker hitta inspiration och tips ifrån andra och kollar på en hel del träningsklipp så funderade på vilka klipp jag kunde föreslå där man såg en annan hund i bakgrunden, och det första som kom upp i mitt huvud var när du tränar Xox och Ruff smiter igenom grinden XD
Men superbra att du kom in själv och berättar hur du faktiskt gör och tänker!


Annons:
Sophie&Segra
2011-05-18 14:07
#7

#6, Haha.. Ja.. Nu har han fått tillräckligt med vett i skallen den lille - att förstå att om man väntar snällt, kommer man ut fortare :b

Även den filmen där jag lär Xoxie 'Vart är tungan?' så ser man lilleman precis framför henne, då han precis kommit till oss o inte förstod klickerns innebörd än :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Upp till toppen
Annons: