Annons:
Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 1401 ggr
[Senyera]
2011-06-09 09:37

Klickertips för häst?

Jag klickertränar med min häst och det fungerar otroligt bra!

Här finns visst lite likasinnade så jag tänkte fråga er om ni har problem med energin med era hästar?

Min häst är ganska bekväm av sig och gör oftast inte mer än nödvändigt. Just med honom är det ibland svårt att hitta rätt motivation och då och då så kommer jag på mig själv med att det är precis tvärtom, han tränar mig.

Det är våra mindre bra dagar då ingenting verkar motivera honom. Våra bra dagar är han otroligt rolig att jobba med. Full av energi och hittepå.

Hur är era hästar i träningen? Är de lika ojämna?

Har ni några tips som man kan prova för att få en jämnare häst?

Nu anpassar jag ju träningen efter dagsformen såklart.

En sak som jag har lite problem med som tränare är att gradvis öka svårighetsgraden. Jag får ibland känslan av att han vet exakt vad jag ber om, MEN han vet att om han inte låtsas om det så kommer jag till slut att belöna för bara ett litet steg i rätt riktning (gör jag inte det till så slutar han försöka och går och roar sig på annat håll istället).

Så jag är nyfiken på hur era hästar gör och hur ni tacklar eventuella liknande problem?

Annons:
CelsiusT
2011-06-21 20:30
#1

Min häst är också ibland svår att motivera och lite ojämn så som du bekriver det. Då ser jag till att begränsa ytan så att inget roligt finns utom jag och min belöning då har vi inte längre det problemet. Sen viktigt att tänka på är att det inte bara är godis/mat som är belöning (speciellt inte för hästar där livet inte går ut på att jaga mat utan på att äta av obegränsad mängd). Likaväl som man kan styra energin på hundne genom att välja mellan olika typer av belöningar så kan man göra det även på hästen. Att rejsa ihop i paddocken är något min häst gillar och får upp energin av. Även tycker jag att hon blir mer jämn om jag alltid blandar min träning med högre farter (tex galoppombyten löst i paddocken, springa till olika platser osv), håller man på för mycket med "lågfarts"moment så blir hon gärna lite seg.

Jag har också det problemet som tränare som du har, det jag gör är att bestämma mig för att vara konsekvent, ibland skriver jag ner vad jag planerar att belöna för och får jag då inte det beteendet jag tänkt så avbrytar jag heldre träningen efter en stund istället för att ändra kriterier på plats. Dels märker hästen att om den inte jobbar vidare så slutar den roliga träningen och dels så pressar man sig själv. Ibland tar jag hjälp av någon som får stå och påminna mig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Aremea]
2011-06-26 14:47
#2

Jag märker stor skillnad beroende på hur jag använder min egen "energi". Mycket snabba rörelser och hög intensitet ger också högre aktivitet hos hästen.

Jag segar aldrig med en svårmotiverad häst, tjatar inte om samma sak mer än ett par repetitioner och undviker att hamna i övningar där hästen kan svara med att hänga emot.

Sen kan man som CelsiusT sagt, använda en något mer eftersträvansvärd förstärkare - godare godis (att låta hästen ta en tugga klöver får tom min brunstiga bruksmärr att komma igång).

/Aremea

CelsiusT
2011-06-27 00:51
#3

#2 Fast hög intensitet hos mig är ju svårt när jag vill lämna över jobbet på hästen. Min roll är ju att vara passiv. Men under belöningstillfället håller jag med dig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Aremea]
2011-06-27 01:11
#4

En häst som behöver peppas på det viset anser jag är en rehabilitering, och då har jag inga som helst problem att hjälpa den upp i aktivitet. Det tar inte många pass innan de lär sig att det är roligt och givande att själva vara aktiva.

CelsiusT
2011-06-27 11:45
#5

#4 Okej. Jag ser ju det som hjälp och hjälper är ju dels fusk *ler* och dels så kommer det ofta bita en senare. Jag har erfarenheten av att en icke klickerklok individ (oavsett hund, häst osv) blir inte mer klickerklok och den får hjälp till belöningen. Därremot kan man förändra förutsättningarna för individen att lyckas, många lyckanden - på egen hand - ger en individ med bra självförtroende och mkt egeninitiativ.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Aremea]
2011-06-27 12:47
#6

Vi har nog både erfarenhet av olika hästar och olika sätt att arbeta med dem. Jag anser inte att det på något vis är negativt att använda sig av hjälper vid träning av häst, eftersom både deras eget språk och större delen av ridningen går ut på just hjälpgivning(tryck-eftergift). Att då snabbt etablera från marken att en snabb reaktion på hjälper/tryck är lönsamt är enbart positivt.

Frishejping är jätteeffektivt, och väldigt roligt, men det är inte alltid helt lyckat att använda i kombination med ridningen - lämnar man över en sådan häst till en oerfaren/icke klickervan ryttare kan hästens förslag lätt uppfattas som olydnad.

Jag står fast vid att en häst som är avstängd/introvert/ointresserad av mänskligt samarbete är en rehabilitering, och då är alla tekniker som snabbt hjälper till ett positivt samarbete av godo. Inklickning med frishejping av en enklare övning är första steget, men sen vill jag kunna nå hästen språkmässigt och behöver då etablera hjälpgivningssystemet.

Att hävda att en positiv och utvecklande övning är "fusk" för att det inte är frishejping tycker jag är en tråkig inställning. Frishejping är otroligt effektivt men det är en väldigt teknisk träningsmetod som inte alls nyttjar det fantastiska sociala språket som finns hos hästar. Att kommunicera med hästen via deras eget språk och kombinera det med positiv förstärkning ger resultat som vida överstiger det man uppnår med en metod isolerad. Det är i alla fall min erfarenhet efter att ha arbetat med problemlösning med häst i över tio år.

/Aremea

Annons:
CelsiusT
2011-06-27 13:56
#7

#6 Visst kan man jobba så om man vill. Men enligt mig är det inte renodlad klickerträning. Klickerträning bygger ju på att ta fram individens egeninitiativ, sedan om man inte vill göra det så behöver man inte men då är det enligt mig "fusk" iom att det inte är ren klickerträning. Det är upp till var och en hur man vill jobba, men om man ger en massa hjälper så är det att lämna klickerträningen och, som du säger, inte att använda en renodlad metod.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Aremea]
2011-06-27 17:33
#8

Det skulle vara väldigt intressant att se dig jobba hästar med klicker. Gör du det bata med dina egna eller tar du emot hästar/håller lektioner också?

CelsiusT
2011-07-05 21:40
#9

#8 Jag jobbar bara med mina egna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: