Annons:
Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 1095 ggr
DebHan
2011-06-22 23:13

När?

Hej! Jag undrar när man kan introducera klickern för sin valp - så man inte gör det för tidigt och förstår något tänkte jag.. Jag har visat min 9 veckors valp klickern - alltså klickat, gett godis o beröm.. Är det för tidigt anser ni?

____________________________

Varma hälsningar Debbie.

"Allt blir vad du gör det till" Glad

Annons:
reverse
2011-06-23 13:12
#1

Jag började så tidigt för Loke också, jag tycker inte att det är för tidigt. Ju tidigare man börjar tala om för sin valp vad som är önskvärt desto bättre och själva klickern är ju en utmärkt markör för att vara precis. Några långa träningspass hade vi inte, men klickade gjorde jag absolut. Vid 10 veckors ålder hade han redan greppat konceptet att bjuda på beteenden och testa sig fram till vad som ger klick. Exempelvis att sitta ner och låta sig bli klappad istället för att börja hoppa upp på mig och sådana saker. Det viktigaste (tycker jag) är att det inte blir för mycket aktivitet varje dag, det är lätt hänt när det går bra med klickerträningen. Flört

 //Lina

DebHan
2011-06-25 09:31
#2

#1 Okej vad bra då, då vet jag att jag inte är för tidigt ute Flört

Sedan en annan kosntigt fråga som alla kanske vill vill besvara: När Nessie gör ett önskat beteende från min sida så klickar jag - hur uppfattar hon då att jag tycker det var något bra hon gjorde..? För just nu så förknippar hon ju klickern med godis bara..

____________________________

Varma hälsningar Debbie.

"Allt blir vad du gör det till" Glad

reverse
2011-06-25 11:53
#3

Klickern betyder att belöning är på väg och detta är förstärkande för hunden och därför kommer den vilja göra om det beteende du klickade eftersom hunden lär sig att gör jag såhär så kommer klicket och belöningen.

 //Lina

Maja2
2011-06-26 21:23
#4

Ts, jag skulle rekommendera att du läser lite om klickerträning och om inlärning och hur det fungerar. Detta för att du ska "förstå vad du gör" dvs ligga steget före och belöna (klicka) det du Faktiskt vill belöna :)

Lycka till!

CelsiusT
2011-06-27 00:56
#5

Jag håller med #4. Man kan inte börja för tidigt för hunden men det är roligare och man kommer så mkt längre om man själv är påläst och förstår vad man sysslar med innan man jobbar för mkt med hunden i början.

'Klickerträning för din hund' från canis förlag är jättebra, eller kanske den lite mer lättlästa klickerträning för nybörjare av natasja atterbom till en början.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: