Annons:
Etiketttricks-aktivering
Läst 4499 ggr
[rightPAW]
2011-07-10 16:29

Lära in tass-target

Smilla är rätt hajj på nos-target, så nu undrar jag hur man lättast lär in tass-target?

Annons:
[rightPAW]
2011-07-10 16:47
#1

Eller alltså att lägga tassarna på olika objekt. Hon kan lägga dem på mina fötter/ben, men inte annat, haha.

reverse
2011-07-10 22:40
#2

Har ni något större matlådelock eller liknade som ni kanske kan börja med - det är upphöjt en bit över marken (tydligare) och är det större är det lättare att ¤råka¤ kliva på det med en tass. Första gångerna omedvetet, men de brukar fatta snabbt att det hade något med tassen att göra på "den där grejjen". Flört

 //Lina

ahlbergaren
2011-07-11 00:32
#3

Jag använder en frisbee som tass-target till att börja med, det brukar vara lätt att förstå för hunden :P

reverse
2011-07-11 08:34
#4

#3 Frisbee är ett bra förslag. Skrattande

 //Lina

[Zorita]
2011-07-20 20:22
#5

Jag använder en musmatta, som är bra för den är också himla skoj att krafsa på tycker Seth. Började med att gå fram och tillbaka omkring den och klicka när han råkade komma nära. Vet inte om det var helt korrekt, men han fattade.

caenum
2011-07-26 16:23
#6

Tänk på att ganska tidigt i träningen introducera nya föremål som tasstargets så att hunden lär sig att generalisera. Underlättar senare när du kanske vill använda olika saker och då inte behöver "börja om" med inlärningen på varje separat föremål.

http://4fota.se

Annons:
Beckibus
2011-07-26 22:14
#7

intressant:)

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

CelsiusT
2011-08-06 13:56
#8

Min bc var väldigt rädd om sina tassar och rädd för att gå på olika underlag. Så jag började med att klicka för tass på olika underlag ute. Sedan introducerade jag tasstarget i form av disktrasa och sedan bytte jag snabbt ut den mot andra saker.

Medarbetare på westernridning.ifokus

densomundrar
2016-02-28 18:51
#9

Måste fråga, vad har man target träning till, vad har man för nytta av det och vad kan man utveckla det till?

reverse
2016-02-28 19:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En tasstarget är bra för exempelvis olika beteenden/trick på avstånd. Att lära in rutan i lydnaden kan man göra med (bland annat) hjälp av en tasstarget i början, för hunden att springa till och sätta tassarna på.  Eller delar av fotgåendet (att hålla position även när du snurrar runt). Jag använde mig till exempel också av tasstarget när jag lärde min hund att korsa framtassarna. Nostarget använde jag för att lära min hund att tända/släcka lampor. Jag använder det också för att att "böja" på min hund. 😃😉 Alltså, hunden står rakt, jag sätter min hand bakom hunden, på höger sida, och ger honom signalordet för nostarget, varpå han böjer huvudet och sätter nosen mot min hand, utan att flytta på resten av kroppen. Upprepa vänster sida. Eller under magen osv.  Det går att använda targets till allt möjligt helt enkelt.

 //Lina

densomundrar
2016-02-28 19:27
#11

Tack, då kanske jag förstår lite bättre :-) Är ny på det här och försöker förstå hur man ska göra och vad man har för möjligheter :-)

Upp till toppen
Annons: