Annons:
Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 927 ggr
jonnson
2011-11-11 14:57

Olikfärgade targets?

Min första fråga är, har hundar färgseende? Och om dom har det, kan man lära in olika beteenden för olika färger på targeten? Alltså, om man jobbar med postit-lappar som targets, kan då hunden lära sig att till exempel på gul ska man nudda med nosen, på rosa bara dutta/puffa med tassen och grön så ska man kraffsa?

Annons:
reverse
2011-11-11 22:01
#1

Hundar kan inte skilja mellan rött och grönt, men kan däremot se blå och gula nyanser. Framförallt är hundar mycket bättre på att skilja på gråa nyanser. Hunden kan uppfatta åtta nyanser av grått där vi uppfattar två. De ser detaljer mycket sämre än vi, men ser sex gånger bättre i mörker - däremot anpassar sig våra ögon snabbare till mörkerseende än hundarnas.

Svaret på din fråga om hundar har färgseende kan med andra ord bli båda ja och nej, antar jag. Tungan ute Skämt åsido, visst färgseende finns, så rimligtvis borde det gå att lära hunden att färgdiskriminera, men det är inget jag testat själv. Loke har två pipleksaker som han kan hämta den ena eller den andra om man ber honom. Den ena är gul och den andra är svart. Men jag tror att han i de fallen snarare går på formen. Båda är "benformade", men den ena har knottror och är lite större.

 //Lina

Upp till toppen
Annons: