Annons:
Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 1784 ggr
Loveradio
2011-11-19 18:54

Träna frisignal

Håller på att träna in frisignal och träna stadga. Vi har börjat med sitt. Och jag tränar enligt denna sida: klickerklok

Tränar alltså med omvänt lockande.

Håller godis i handen, väntar på att han sätter sig. Han är bra på att ta ögonkontakt så när han gör det så öppnar jag handen och ger godis. Och då sitter han fint där. Och när jag ger godis så sträcker han sig inte mot handen utan han behåller postitionen.

Men så fort jag tar minsta steg bakåt så lyfter han baken och ställer sig upp eller lägger sig ner. Och det är alltså problemet. Han sitter inte kvar när jag tar minsta lilla steg bakåt.

Hur ska jag göra?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Annons:
PetraKarin
2011-11-19 21:35
#1

Det var Fannys metod jag började träna stadga enligt också Glad

Har han tydligt förstått att stängd hand betyder fel och öppen hand betyder rätt?
Vad gör du när han reser sig? Eller rör sig på annat sätt han inte får?
Har du provat fler störningar medan du fortfarande är på samma sätt? T.ex. att du rör godishanden runt och över honom, att du kastar någon godis på marken, gör lite ljud, leksak, någon annan i rummet, etc. Kanske behöver han klara fler störningar innan han är redo för att du ska flytta på dig.


Loveradio
2011-11-19 21:43
#2

#1 Åh jaså? :)

Hmm nej det kanske han inte har. Han kollar mest mig i ögonen istället för att kolla på vad jag gör med handen. Hur övar jag så att han ska förstå öppen hand och stängd hand?

När han reser sig så  går jag emot honom så att han sätter sig igen, eller så väntar jag på att han ska sätta sig. Är det rätt?

Bäst funkar det när jag sitter ner på huk. När jag står upp har han väldigt lätt för att flytta sig. Men ja, jag har kastat godis bredvid honom och då tittar han bara på godiset och tar sen ögonkontakt. Så då behåller han postitionen. Hmm ja, det kanske är så.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

PetraKarin
2011-11-19 22:02
#3

Okej.

Ja då kanske han behöver lära sig ordentligt vad det betyder.
Ett bra sätt att lära in omvänd lockning med godishand är att visa godiset, utan att be om något särskilt beteende, och stänga handen när han försöker ta en. Låt honom krafsa och gnaga och så fort han pausar eller backar ifrån lite öppnar du handen platt och ger honom en. Försöker han ta en till från din hand stänger du och ni gör samma sak igen.
Till slut kommer han vända undan huvudet när du närmar dig hans mun med öppen godishand, för att han vet att det är så man får en.
Bli inte frustrerad om det tar många många repetitioner för att få till det här, det är ju rätt så motsägelsefullt för djuren att inte försöka få det man vill ha. Dessutom är det roligare att träna ett djur som aktivt försöker och visar att det tränas. Och repetiton är ju det bästa sättet att få kunskap att fastna, eller hur ;)

Jag har också en känsla av att det fungerar bäst när jag sitter på huk, eller för vissa beteenden på rumpan, men så har jag en väldigt liten hund.


Loveradio
2011-11-19 22:13
#4

#3 Fast det där fattade han snabbt. Det tog 3-4 ggr innan han förstod att det inte lönar sig att försöka ta godisarna. Han tar ögonkontakt istället för att krafsa/gnaga/slicka på handen. Så då måsta han väl ha förstått vad det öppen och stängd hand betyder? :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

PetraKarin
2011-11-19 22:57
#5

#4 Ja det låter ju så :) 
NI får helt enkelt fortsätta träna ;) Fler störningar och res dig upp före du tar ett steg osv.
Står du så nära honom så att du kan ge en godis precis när du tar ett steg, innan han hinner?


Loveradio
2011-11-19 23:11
#6

#5 Jo det gör jag. Yes jag får lägga in lite störningar och träna vidare. Tack :)

Just det, en till fundering. Om man lär in stadga och frisignal på alla kommandon. Iallafall på sitt, stå och ligg. Visst behöver man inte lära in kommandot "stanna" då? Eftersom han inte får röra sig så stannar han ju kvar tills jag ger ett "fri"? Eller hur blir det?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Annons:
PetraKarin
2011-11-19 23:19
#7

Precis.

Så tycker jag är mer logiskt i alla fall. Ett sitt betyder sitt tills jag säger att du får göra något annat.


Loveradio
2011-11-19 23:23
#8

#7 Låter väldigt logiskt :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

reverse
2011-11-20 20:13
#9

Själv har jag aldrig förstått varför det skulle finnas ett "sitt" och ett "sitt stanna kvar" (exempelvis). Vad betyder då bara "sitt"? Nej, sitt är sitt tills frisignal ges eller signal att göra något annat.

 //Lina

Loveradio
2011-11-20 20:15
#10

#9 Eller hur!

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

pius314
2011-11-21 11:11
#11

#6 lite ot men jag har gått en "traditionell" vardagslydnadskurs och hon var väldigt bestämd på att man INTE fick använda kommandot stanna när man menar sitt kvar… för stanna betyder "stopp" när man rör sig…

Annars håller jag helt med, sitt ska ju vara tills man får en frisignal.

vi har haft problem enligt klickermetoden där man ju ska klara ett visst antal upprepade kommandon på viss tid för att mäta sitt flyt… när han väl har satt sig så har han inte varit så pigg på att hoppa upp igen, så egentligen är det ju frisignalen som behöver tränas då ju Glad

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
PetraKarin
2011-11-21 11:18
#12

#11 Ja precis, det är viktigt att tänka efter hur man lär in kommandon så att man har klart för sig att hunden vet vad de betyder, i varje situatioon. Och att de betyder samma för mig som för hunden. 
Stanna kan man ju använda på sitt kvar om man vill, men då får man använda andra kommandon för andra beteenden.

Det där med belöningsflyt kan man ju också känna efter tycker jag, för när det gäller vissa beteenden vill man inte ha snabba upprepningar. Däremot är det viktigt att belöna mycket i början utav inlärningen, belöna medan han sitter stilla. Det är ju själva stillasittandet du vill ha värde i, inte att han reser på sig. 
Men med tid är det ju meningen att han ska klara längre och längre utan belöning, samma som med fotgående eller annat stadge/uthållningsbeteende.


pius314
2011-11-21 11:33
#13

#12 precis, har man inte tävlingsambitioner så kan man ju ha "bulle" eller "reaktor" som kommando… bara man själv och hunden är överens om vad det betyder…

min hund är kungen på att sitta kvar, men en riktig tjalle tvärvigg när det kommer till fotgåendet. Vissa dagar är han som en prins (inte kung men prins iaf) och andra dagar är han som en röd rem… frustrerande…

funderar på hur vi fick till betonghäcken på honom så jag kan komma med tips också (inte bara kapa tråden Skäms)

har nog hållit handen som en "indianhälsning" och det borde han ju inte hajja men har nog gjort det på nåt vis ändå. har gjort "solfjäderövningar" dvs att man först står rakt framför och sen tar ett steg åt sidan och sen åt andra sidan, belöna… efter några gånger tagit två steg åt sidan och åt andra osv tills vi kan gå ett varv runt. vänt ryggen emot osv. men det bygger ju på att han inte hoppar upp så fort du rör dig. För mig funkar det sämre när jag står på huk av någon anledning…

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Annons:
[EllenAlicia]
2011-11-21 20:13
#14

en dum fråga men vad betyder OT =D ?

reverse
2011-11-21 20:15
#15

#14 Off Topic - utanför ämnet kan man säga.

 //Lina

[EllenAlicia]
2011-11-21 21:05
#16

#15 okej då vet jag :)

Upp till toppen
Annons: