Annons:
Etikettbeteenden
Läst 1246 ggr
pius314
2011-11-28 10:15

Ångra ett belönat beteende?

Jag gjorde kanske ett misstag när jag tränade in "goddag, goddag" med höger tassen… Nu erbjuder han det beteendet HELA tiden, och boxrar är ju rätt benägna att prata med frambenen, så egentligen och med lite eftertanke så kanske det inte var det smartaste att träna in…

Kommer det avta om jag inte belönar för det beteendet tror ni? Eller ska jag bara försöka träna in något nytt som jag kan hoppas att han erbjuder istället som första alternativ…

Obestämd

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Annons:
PetraKarin
2011-11-28 14:01
#1

Jag tycker det låter smart att göra både och.

Alltså dels sluta belöna det beteende du inte vill ha så att det inte blir lika roligt att erbjuda det längre. Och samtidigt träna in ett nytt "favoritbeteende". 
Då kan du använda det nya beteendet som avledning och alternativ, dels genom att han själv kanske får preferenser för det, men också genom att du när du ser att han är på G att vilja göra "goddag goddag" så ber du honom istället om det nya beteendet. Då får han en belöning, vilket han är ute efter, men för något du uppskattar mer.


pius314
2011-11-28 14:37
#2

Tack för svar :-)

ska hitta på nåt riktigt braigt…

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
SyntHare
2011-11-28 17:09
#3

Haha känner igen det där Tungan ute 

Våran gamling är nu tolv år och det enda tricket som sitter i är goddag goddag vilket han försöker med ofta!

Zabina
2011-12-03 08:23
#4

Har du tränat på att BARA belöna beteendet efter att ha sagt kommandot? Annars rekommenderar jag det. Då kommer han förstå att det bara är ditt kommando som ska utlösa beteendet. Bjuder han på beteendet utan att du sagt något händer ingenting, alltså ingen kontakt, uppmärksamhet eller nåt!

PetraKarin
2011-12-04 23:29
#5

#4 Väldigt bra att tänka på!


pius314
2011-12-05 14:47
#6

#4 nu belönar jag inte det beteendet öht (och ger inget kommando) eftersom jag inte vill ha beteendet… men annars lägger man väl (enligt Canis iaf) på kommandot när beteendet sitter? Typiskt att sånt här satte sig direkt när "gå brevid mig på promenader" är så svårt att anamma :-)

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Annons:
Zabina
2011-12-06 23:12
#7

#6 Okej. Jag tänkte mer om det är så att du vill ha beteendet kvar, men bara när du ber hunden om det. Det är som du skriver, kommandot bör läggas till när beteendet sitter, men det verkar det ju göra om han erbjuder det ofta Tungan ute. Då är det bara att lägga på ett kommando i samband med att han utför det, och sen belönar du bara beteendet efter att du sagt kommandot, inte efter frivilliga försök.

Självklart kan du göra som du gör nu också! Tänk bara på att totalt ignorera honom när beteendet kommer. För en del hundar kan ögonkontakt eller minsta uppmärksamhet vara tillräckligt belönande för att det ska fortsätta!

pius314
2011-12-07 07:12
#8

#7 tack för tipsen. Ska fundera på hur jag ska göra :-)

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
xcandygirl
2012-01-22 13:31
#9

Våran rottis har kunnat vacker tass så länge jag kan minnas, hon hon håller fortfarande på. Hon kommer fram till en som sitter och tittar på tv, lägger tassen i knäet och kollar på en som om hon skulle säga "snälla, klappa på mig?"

Jag gillade att lära in dethär när jag var liten, så båda våra hundar kan/kunde det, och mormors också ^^

Vi har dock inte belönat det på flera år, men det pågår fortfarande :p

Upp till toppen
Annons: