Annons:
Etikettbilder-och-video
Läst 1397 ggr
svartkanin
2/22/12, 3:36 PM

Behöver tips!

Hej allesammans!

Jag gjorde en liten film till bloggen igår om hur man klickertränar kaninen.

Jag fick några anonyma kommentarer om att jag gjorde fel (dom är raderade nu).
Så jag kan ju inte göra annat än att fråga er här på Klickerträning I Fokus om jag gör rätt!

Vad säger ni? Glad

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Annons:
reverse
2/22/12, 7:13 PM
#1

Jag vet inte vad kommentatorerna sade, men det jag kan ha synpunkter på i just den videon är att du i stort sett använder lockande (äpplet) och sedan har du en klicker med i spelet så att säga. Lockande använder nog de flesta någon gång då och då, men det är så kallad "smutsig" klickerträning, eftersom en av grundpelarna i klickerträning är just att bygga på egeninitiativ från djuret, att djuret ska tänka självt och prova sig fram. Ska man använda lockande, så ska man göra det max ett par gånger för något nytt och sedan snabbt fasa ut det. Djur blir snabbt beroende av det som hjälp och jag tyckte inte det såg ut som att din kanin funderade något på vad den skulle göra härnäst för att förtjäna klick/belöning, utan väntade just på att du skulle visa den vad den skulle göra. En annan sak är att när kaninen snurrade (och jag antar att det var detta du ville att den skulle göra, alltså det du ville förstärka) så klickade du först efter att kaninen snurrat ett helt varv och stod still - alltså klick för att stå still. Flört Sedan går du ju över lite till en slags handtarget och detta är mycket bättre! Följer kaninen dina fingrar även utan äpplet i handen? Handtarget är ju också en hjälp som måste fasas ut, men den är bättre på så vis att djuret tänker på uppgiften och inte på godiset framför näsan.

 //Lina

svartkanin
2/22/12, 7:28 PM
#2

#1 Dom anonyma kommentarerna sa att jag klickade för sent och gav äpplet för fort.

Jag brukar ha musli som godis, men det var slut så jag tog ett äpple. Äpplet var lite svårt att gömma i min slutna hand så får nog ta ngt annat godis nästa gång.

En fråga: Vad är handtarget?

Ska jag klicka medans  den gör det eller efter den gjort trixet?

Har du några fler tips på övningar? Glad

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

reverse
2/22/12, 8:20 PM
#3

Finns en tidigare tråd om handtargets här.

Vi har ju ett par artiklar som kanske kan funka som inspiration för dig och din kanin. Artikeln om smådjursagility till exempel och marsvinstricks lär ju kunna appliceras över på kanin också. Glad

 //Lina

svartkanin
2/22/12, 9:23 PM
#4

#3 Okej, tack så mkt! Då är det bara att träna vidare då Skrattande

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Cindy
2/24/12, 10:01 PM
#5

Jag skulle vilja lägga till ett litet tips, vilket kan vara onödigt eftersom jag inte vet hur långt du kommit i träningen med denna kanin. Men jag brukar säga att man ska bita sig i tungan medan man klickertränar, och motstå frestelsen att använda ord innan man klickat in ett trick. Ordet/kommandot lägger jag till först när tricket sitter som det ska, så att man sedan kan få djuret att utföra tricket utan klickern.

Men jag tycker att du är på rätt väg, lägg gärna upp fler filmer! Glad

Vänliga hälsningar
Cindy

svartkanin
2/25/12, 12:32 PM
#6

#5 Menar du att jag inte ska säga tex "upp" utan bara visa? Flört

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Annons:
Cindy
2/25/12, 4:33 PM
#7

#6 Precis. Tanken med klickerträning är att djuret själv ska försöka klura ut vad man ska göra för att få sitt klick. Inlärningen går otroligt mycket snabbare då än när man blandar in ord.

Sen ska du givetvis börja lägga till "upp" när kaninen fattat tricket, så att kaninen sen ska förstå att "upp" betyder det tricket. Det kan kännas lite baklänges, men det är så man lär djuret ordets förståelse.

Har du funderat på att använda dig av en targetstick? Då går det ännu snabbare att lära kaninen trick. Targetsticken kan vara en blompinne med en tejpboll på änden, eller en köpt i butik. Man klickar in djuret till att dutta med nosen på targeten (dutt = klick + belöning). Sen kan man hitta på allt möjligt med hjälp av targetsticken, eftersom djuret kommer vilja följa den för att kunna dutta och få sitt klick. Glad

Kaniner är faktiskt otroligt lättlärda och intelligenta, är lite avis på att jag inte har en egen att träna med! Flört

Vänliga hälsningar
Cindy

svartkanin
2/25/12, 7:11 PM
#8

#7 Okej, jag får väll prova det. Så man "lockar" dom fram till tricket och sen klick + godis?

Jo, kaninerna lär sig så himla fort! Det är riktigt kul att träna med dom Skrattande

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Upp till toppen
Annons: