Annons:
Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 1419 ggr
idaah
3/3/12, 5:22 PM

Hur gammal ska djuret vara som max?

Hej!

Jag har en liten sak som jag funderar över, och det är hur gammal kan ett djur vara för att börja klicker träna? Jag undrar över detta för att min syster har en innekatt som är ca 7 år (tror jag, om inte 8 år), som jag hade tänkt börja träna med klicker. Men tror ni att det lär at gå när han är så pass gammal?

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Annons:
Fridaaaa
3/3/12, 5:25 PM
#1

Man kan börja i vilken ålder som helst stort sätt.

7-8 år är ju ingen "ålder" för en katt. Gillar katten att klickerträna, så kör på :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

linoleum
3/3/12, 5:25 PM
#2

Vet inte hur det är med just klicker.. men personligen tycker jag att man alltid kan lära sitt djur nya saker! Oavsett ålder.

idaah
3/3/12, 5:30 PM
#3

#1-2 Tack för era snabba svar. Då ska jag ta och börja med han när jag har köpt hem kattgodis som han gillar. :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

reverse
3/3/12, 8:54 PM
#4

Klickerträna kan du börja med när som helst. Har sett omplaceringshundar på 13 år som levt upp ordentligt när de kommit till ett klickerhem.

 //Lina

idaah
3/4/12, 10:02 AM
#5

#4 Okej, men har ni några tips på hur man kan börja med en katt? Klickertränar bara vår ena hund! :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

reverse
3/4/12, 11:10 AM
#6

Principen är densamma som med hunden, man lär katten att klick betyder att belöning är på väg. Sedan är det däremot mycket svårare (i alla fall har det varit det med min katt) att uppehålla intresset för träningssessionen. Det krävs mycket gott godis (kyckling i hennes fall, eller rå lax) och korta repetitioner, max 5 - sedan paus. Annars är ju klickerträning något som tilltalar katter i och med att katten tror att det är den som bestämmer, alltså tränar dig att ge den godis snarare än tvärtom. ;P Jag tror det finns fler medlemmar här som har kört mer med sina katter än jag, hoppas de gör sig hörda. Glad Självaste Karen Pryor har ju en bok på ämnet, som kanske kan vara något. Jag har själv inte läst den, men har planer på att lägga den till min boksamling. Clicker Training for Cats för det överkomliga priset av 123:-.

 //Lina

Annons:
idaah
3/4/12, 2:20 PM
#7

#6 Tack så mycket för din kommentar! :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Upp till toppen
Annons: