Annons:
Etikettbeteenden
Läst 2781 ggr
Jenna_Nord
2012-03-15 00:34

Klickerglöden försvunnen..

som sagt.. Inte för min del! Men för min amstaff, och jag förstår verkligen inte vad som hänt..!

Jag började med klicker "på riktigt" för snart två år sen när jag köpte min amstaffvalp Tyra. Jag tyckte de kunde vara en rolig grej att lära henne saker med från allra första början. Och hon var jätte duktig och vi hade jätte kul! All hennes grundträning som sitt/ligg/stanna/låt bli osv är tränat med klicker. Hon och klickerträningen var mitt projektarbete i gymnasiet, så efter studenten var det lite slappt på den biten tyvärr. Men då var hon över året.
Jag började samtidigt med min finska lapphund också, som fullkomligt älskar det (mest på grund av hennes förkärlek till mat/godis..)

Men numera så förknippar inte Tyra klickerträningen med roligt och skoj. Hon krymper ihop, blir undergiven och vågar inte ta plats (vilket är rätt ovanligt för att vara en väldigt livlig och busig amstaff).
När jag klickar och ger godis tar hon den och försöker fortfarande träna och lista ut vad hon ska göra. Men ibland verkar det som att det blir "blankt" i skallen på henne och hon bara sitter där. Antigen stirrar hon rakt ut i tomma intet eller så söker hon ögonkontakt med de största valpögonen i världen.. och när jag försöker peppa lite svagt så sänker hon huvudet och går fram och lägger det i mitt knä/famn för att jag ska klappa eller omfamna henne. De enda gångerna jag ser henne på det sättet är när hon har tuggat sönder något eller skäms. Jag förstår inte vad som hänt eller hur jag ska få tillbaka klickerglöden. Jag kan stå och träna och ha kul med min finska lapphund vilket ofta brukar smitta av sig, men ändå verkar hon helt nollad..

Ett tag struntade jag helt i klicker och godis, och berömde bara med lek och lite dragkamp. Det gick bättre, men eftersom jag då några minuter tidigare hade försökt med klickern hade hon ändå inte de rätta "go'et" i sig.

Är de slutet för vår klickerträning? Obestämd

Mvh Jenna

Annons:
reverse
2012-03-16 22:21
#1

Det låter mycket konstigt, då det inte "ska" finnas någon anledning för ett djur att krympa ihop vid klickerträning, eftersom de inte kan göra fel och inte kan råka illa ut. Har det hänt något under träning som hon kan ha funnit väldigt bestraffande? Är hon rädd för själva ljudet av klickern? Har du varit hård mot henne i andra sammanhang så att hon förknippar dig med att det kan bli otrevligt om hon inte sköter sig? Är belöningsgodiset faktiskt belönande (sådant kan ju ändras efterhand). Kanske lek med en kamptrasa som belöning skulle få upp geisten lite mer till exempel. Nu häver jag bara ur mig tankar och idéer för att försöka se om det slår an en sträng någonstans.

 //Lina

Jenna_Nord
2012-03-18 20:11
#2

Bara att skriva de första du tänker på, kan ta kritik/tips osv! Vill verkligen veta hur jag ska få det att bli bättre ju.

Nej jag har aldrig bestraffat eller gjort något för att hon skulle behöva känna sig illa till mods under träningen.. Vet ju hur viktigt de är och att tanken med hela träningen är att hunden ska ta för sig, våga testa och ha kul. Vet inte om jag kanske varit småtråkig någon gång eller om jag kanske avslutat även om hon liksom inte klarat de hon ska uppnå.. Kan de vara orsaken?

Eftersom vi hållt på med klicker sen hon var 9-10 veckor gammal så skulle de vara konstigt om hon är rädd för ljudet. Hon är även skottfast så tror inte de kan vara de.
Hon är inte den hunden som gillar godis så värst mycket, utan föredrar solklart att leka. Men tycker att de är väldigt svårt att leka in alla trix, är så mycket lättare med godis :P Som till exempel när hon ska "toucha" något. Har förut klickat in henne att stänga lådor, då använde jag bara godis.
Jag använder lite olika.. Som blodpudding, korv, köttbullar, smågodis man kan köpa.

Mvh Jenna

reverse
2012-03-18 21:47
#3

Att sluta när det går dåligt kan ju påverka, men oftast brukar det snarare påverka själva tricket i sig - att det går långsammare, blir sämre osv. Såvida man inte avslutar med att vara irriterad för att det går dåligt och liknande, för då kan det inverka på lusten att hålla på.

Är hon direkt utan "glöd", eller går det bra några klick och sedan falnar det? Kanske behöver hon kortare repetitioner. Hur är din egen tajming och hur stora kriteriesteg sätter du - kan det vara att hon blir förvirrad av att du klickar för lite olika saker så att hon inte vet riktigt vad som gäller/kan kriterestegen vara så stora att hon inte förstår och därför lägger ner på en gång?

Att inte vara godismotiverad kan såklart också vara den "enkla förklarningen". Det är kanske inte så intressant att jobba för. Utan belöning med högt värde får man inte heller samma "go" som med något hunden verkligen vill ha. Du kan själv tänka dig att käka upp spenaten om du får 500 spänn för besväret efteråt, men om du istället bara lovas valfri glass så kanske spenaten inte går ner lika lätt. Så att säga. Tungan ute

Vad händer om du nu tar ett träningspass med henne med en låda på golvet som hon får göra vad som helst med och du klickar detta - att hon tittar på den, biter den, slår den med tassen osv - och nu efter varje klick blir belöningen en stunds kamplek med favoritleksaken? Är motivationen högre?

 //Lina

Jenna_Nord
2012-03-23 18:23
#4

Nä jag vill inte minnas att jag varit irriterad eller något sånt och avslutat på grund av de..

De är direkt när jag sätter mig på golvet och tar fram godis och klickern så märker jag hur hon sänker huvudet. De sista jag försökt lära in är ju klart apport och de har hon vääldigt svårt för.. Så fått backa flera gånger och börjat om från början. Kommer ingen vart.

Men jag har gjort såhär några gånger nu, att jag har tagit fram en markeringspenna som jag ställt upp. Sen har jag klickat in henne så att hon nu vet att hon ska välta pennan vart den än står på golvet. Och när jag väl började klicka in för att nosa på pennan osv så var hon inte längre "förlägen". GladMen ändå inte den där klickerglöden som man ser hos andra eller min andre hund. Obestämd

Har inte testat att klickerträna helt och belöna med kamp än, ska försöka komma ihåg att göra de! Glad De har mest blivit att jag kampat och berömt fast utan klicker.

Mvh Jenna

[EmmaPetterssoon]
2013-12-28 21:59
#5

Jag hade kört varierande belöningar.

Godis, kamp, ja vad som helst som hunden uppskattar. Körde också själv mest med godis förut men nu mer olika mest hela tiden och jag märker verkligen hur mycket roligare det blivit för oss båda. En stor förändring :) Ett plus är ju att jobba upp leken ordentligt innan så att det verkligen blir extremt kul för hunden!

KickiG
2013-12-28 22:40
#6

Kan det vara att Tyra har haft ont när du tränat? En öm tass, ont i magen eller något. Alltså kan hon ha förknippat klickerträningen med obehagskänslor som inte alls har med dig att göra? 

Jag har hört från olika källor att man inte bara klickar rörelse och beteende, utan även sinnesstämning.

Bara en tanke. 

Belöningen för ett klick behöver inte nödvändigtvis vara godis. Du kan ju försöka att klicka och sedan leka, om det skulle hjälpa?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Cahira
2013-12-29 04:09
#7

Låter som klickerrädsla. Ljudrädsla kan komma väldigt plötsligt. Du kan testa klicka med en kulspetspenna och se om det blir annorlunda. Min ena hund är klickerrädd och hon reagerar starkare (flyr) men hon skakar, kryper ihop och ger även hon valpögon i "nåd" ungefär. 

Du kan säga "yes!" istället som marker eller vissla eller liknande och klickerträna så istället. Bra drunknar så lätt i våra språk att yes brukar låta mer positivt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

KickiG
2013-12-29 10:20
#8

Man kan också testa att använda locket till en barnmatsburk. Storleken sitter bra i handen och den där "plopp" grejen de har mitt på ger ett lite mjukare klick-ljud än en klicker gör.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Sugar Mist
2013-12-29 17:12
#9

Så blev Opsis(Min f.d. aussie) också, och jag kom fram till att jag hade för höga krav på honom. Jag började om med klickern, dvs klickade in honom igen, och började sakta därifrån. Började även belöna med leksak också, vilket höjde motivationen ganska så mycket.

-

Upp till toppen
Annons: