Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 1388 ggr
PetraKarin
2012-03-20 16:21

Debatt om hundträning i Kvällsöppet

Såg ni TV4s Kvällsöppet igår kväll? Annars finns programmet att se här.

Det finns mycket att diskutera av det som togs upp, bland annat förundras jag över en hel del av det som Bengt Rödseth säger. 
T.ex. “om vi tittar på hunden som en hund, som ett djur, och tittar på dess naturliga beteende så finns det ju ingenting som är inlärning i naturen” och “det går inte att belöna ett icke-beteende”.

Vad tycker ni om det han och de andra hade att säga?

En person som jag inspireras av är Eva Bertilsson (bakom bland annat Carpe Momentum och Agility Right From the Start tillsammans med Emelie Johnson Vegh) och hon är en av de som jobbar aktivt med att nå ut med budskapen bakom etiska träningsmetoder. 
Jag rekommenderar er att läsa detta blogginlägg och fundera på att gå med i Facebook-gruppen "Våga vara vänlig mot er hund".


Annons:
Chieko
2012-03-20 19:29
#1

Alla som diskuterar är ju roliga… Men som medlem på den här sidan håller jag ju såklart med henne! Och hejja Dogge! Och ett icke-beteende är ju också ett beteende: ett vi vill ha! Inlärning i naturen är nog dock både belöning och bestraffning: och du lyckas fälla bytet får du mat. Om du är för kaxig kan du få ett nyp av mamma/liknande.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

reverse
2012-03-20 22:42
#2

Även klickertränare använder ju bestraffning (negativ bestraffning, uteblivande av belöning) så det är så himla tröttsamt att höra saker i stil med "ni som bara väntar på att få ge hunden en köttbulle" från de som förespråkar användandet av aversiver och att det inte funkar när hunden står där och gör utfall mot en annan hund blablabla… Nej, man jobbar ju inte så som klickertränare till att börja med, att slänga in hunden i en situation där den misslyckas alltså. Vad Bengt pratar om förstår jag inte alls - ingen inlärning i naturen? Hur lär sig djuren att jaga, fly, undvika människor, skunkar och annat som visar sig vara farligt etc… Är allt färdigprogrammerat eller vad menar han??

 //Lina

reverse
2012-03-20 23:06
#3

Jag gick nu in på Bengts blogg och läser bland annat "naturligtvis ställer jag upp i debatten eftersom jag anser att Anders Hallgrens metoder och synsätt är anledningen till det ökande antalet av aggressiva och rädda hundar."

Saker som detta får pulsen att gå upp i alla fall på mig. Skrikandes

Jag önskar att jag satt på någon slags position där jag hade möjlighet att skicka ut enkäter till Sveriges hundägare med frågor om de har "problemhundar" och vad de använder för metoder.

Vidare läser jag bland annat "När skall alla ni som marknadsför mjuka metoder och belöning inse att ni skapar mer ”djurplågeri” än vad den hårda skolan gjorde. När ska ni inse att alternativet till mjuka metoder inte är hårda tag utan kommunikation på hundens språk och villkor. När skall ni inse att hundar inte behöver vara rädda, stressade och arga om vi människor lär oss att uppträda så att de känner sig trygga i vår värld. Hur många hundar ska behöva avlivas på grund av de metoder ni marknadsför?"

 //Lina

Erika89
2012-03-24 11:08
#4

#3 Håller med dig fullständigt! 

Det som jag tyckte var lite "komiskt" var ju att Fredriks och Bengts kroppsspråk signalerade osäkerhet nåt enormt! Medans Anders satt där lugn som en filbunke ;) :D

Sen kan jag bli lite frustrerad, allt som anders säger låter ju enligt mig som sunt förnuft och då blir jag så frustrerad att inte fler människor också tycker så, har dom inget sunt förnuft?

Sen blir jag lite trött på tv-bolagen då de enbart visar "hårda träningsmetoder" på tv.. Anders Hallgren och Cilla Danielsson har båda gått till olika tv-bolag och gett de en programidé men bolagen säger att det inte är bra tv för det går inte tillräckligt fort… :( Suck.. Vi skulle behövas synas lite mer i media..

meilin
2012-03-29 15:16
#5

Jag irriterade mig oerhört mycket på Steen och B.R som satt och fnissade, skakade på huvudet och uppförde sig allmänt barnsligt när någon från "den andra sidan" skulle förklara något. Argh! Skrikandes

Erika89
2012-03-29 15:31
#6

#5 Håller verkligen med! Tycker det är så himla oförskämt och onödigt. Så gör inte vuxna människor som är säker på sin sak!

Annons:
reverse
2012-03-29 16:01
#7

Det är typiskt maktutövande och något som män verkar vara bättre på än kvinnor - man gör olika gester, miner och ljud på ett lagom hånande vis för att förminska den andra personen och att det den säger inte kan tas på allvar. Bengt verkar för övrigt mena att alla forskare, etologer mm runtom i världen har missat något fundamentalt gällande vargar och hundar, som han själv har förstått genom att observera sina hundratals valpkullar. (…)

 //Lina

Upp till toppen
Annons: